Jump to content

Nybegynner søker båtpuss tips!

Fevik23

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg er en ung båtentusiast på 21 år. Stolt eier av min første båt , en Fevik 23. Trenger noen båtpuss tips fra dere siden jeg er ganske fersk :

- Har lyst å lakke oppigjen treverket mitt. Hvordan bør jeg gå frem ? Ikke lurt å pusse ned ? Skal man ta på stoff som løsner lakken ? Treverket er i ok stand , bare lakken er litt falmet noen steder. Så hvilke stoff og fremgangsmåte bør man bruke på dette for å få best mulig kvalitet?

- Har også kjøpt meg en ny kalesje jeg skal montere til sesongen starter snart. Bør den innprigneres før jeg tar den på ? Hvilke innprignering anbefaler dere ? Hvor ofte bør man eventuelt innprignere den?

- Har også rensket kabinen for tepper i dørk og langs sittegruppene. Hvilke metode bør man feste de nye med ? Har fått tips om alt fra spraylim til dobbeltsidig teip . Vil ha noe som sitter godt , men som ikke sitter så godt at det blir stor stress å få løst når jeg skal bytte neste gang. Noen anbefalinger ?

- Er også sugen på å bytte belegget på dørken bake. Det jeg har nå er vel ett plastbelegg som er hvitt med noen sorte striper. Hva er fint ? Fremgangsmåte på dette ? Pris ? Hvor kjøper man? Kan man bare legge over det gamle?

- Anbefaling på båthøytalere ?

- Ser også att plastverket innvendig er noe gulere og mattere enn det som er på utsiden. Bør det lakkes for å få best mulig resultat? Hvordan kan det gå med en fin rulle og male selv? Tips ?

Ellers er jeg vel fornøyd med båten. Tenkt å montere en eberspacher varmeanlegg også , men det tror jeg skal gå bra.

Setter pris på alle innspill! Om noen har tips til webshopper for båtutstyr setter jeg pris på det også :)

Hei!

Gratulerer med første båten :sailing:

Her var det mange spørsmål :smiley:

Treverk:

Jeg vil kanskje tro det beste er å pusse ned treverket for så å olje det men det kan sikkert andre her si mer om.

Kalesje:

Hvis den er helt ny skal du ikke røre den i det hele tatt.

Dette gjelder de 2 første årene

Tepper:

Er nok mange som vil råde deg til å droppe tepper :smiley:

Skal du ha det så sørg for å fa tak i noen som er beregnet på båt.

Høres ut som teip kan være løsningen.

Dørkbelegg

Man kan sikkert legge belegg over det gamle men jeg tror det beste blir å bytte det ut.

det kan du f. eks kjøpe hos maritim.no eller andre som selger båtutstyr.

Hva som er fint blir jo opp til deg :wink:

Høyttalere:

Mange bruker helt vanlige høyttalere, men de blir nok ødelagt etter hvert

de fleste seriøse forretninger av sånt har marine høyttalere men det er ganske dyrt vil jeg tro.

for eksempel kan du finne noe her

Gul plast:

Denne rubber du ned og polerer opp.

søk litt på forumet. Stikkord er: voks, polish, rubbing, polermaskin, maxwax, meguiar, onestep compound, jotun og ikke minst voks.

Lykke til :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Stolt eier av min første båt , en Fevik 23.

Et godt valg!

lakke oppigjen treverket mitt.

Puss ned all lakk, og bruk olje. Olje er mye enklere å vedlikeholde i ettertid, men det er masse jobb første gangen!

kalesje

Er den ny gjørdu ingenting!

kabinen/tepper

Kjøp båtteppe, klipp det til så det passer nøyaktig, og la det ligge uten lim. Ta det ut og rist det når det er møkkette, og ta det med inn på vintern. Det er enklere å riste enn å støvsuge!

bytte belegget på dørken bak

Dette er ommfattende, og noe jeg ikke har gjort selv. Jeg kjøpte no ræl på lavpris for 2 år siden, klipte det så det passa nøyaktig rundt, og la over alle luker og lemmer. Litt tungvindt når man må under dørken, men der er jeg ikke mange ganger iløpet av sesongen. Mitt belegg er ganske ok enda, selv om det var til hus og ikke båt.

Anbefaling på båthøytalere

I den feviken blir det ikke mye sjøsprut, jeg kjøpte ferdige kasser med 6x9 høytalere på torshov bilrekvisita og monterte de under benken bak i skuta. De kosta 600 kr, så om jeg må kjøpe nye om noen år, så er det billigere enn å kjøpe båthøytalere.

plastverket innvendig er noe gulere og mattere enn det som er på utsiden.

Polering og rubbing ordner det!

Ellers er jeg vel fornøyd med båten.

Disse snekkene er flotte, romslige og billige i drift! Har selv en sollux24, og er veldig fornøyd.

Tenkt å montere en eberspacher varmeanlegg ogsåDet er genialt med varmeapparat, det forlenger båtsesongen utrolig mye!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Tusen takk for gode tips hittil :) Kjenner det klør i arbeidsfingrene!

Nå blir det full gass før sommern kommer:)

Starter nok med pussing og oljing av treverket. Lakken på treverket nå er falmet og flasset av enkelte steder.

Troa på å bruke Reprin Spesial først ? Smøre på det og skrape av lakken med malingsskrape før jeg går over lett med pussemaskin? Erfaringer og tips? Er veldig fersk innen faget og vil nødig ødelegge hele treverket nå før sommern kommer og få mye ekstra arbeid!

Falt for dette Golvbelegget gitt!

Så spørs det hvor mye arbeid det blir å bytte belegget da?

Redigert av Fevik23 (see edit history)
Hei folkens!

Jeg er en ung båtentusiast på 21 år. Stolt eier av min første båt , en Fevik 23. Trenger noen båtpuss tips fra dere siden jeg er ganske fersk :

- Har lyst å lakke oppigjen treverket mitt. Hvordan bør jeg gå frem ? Ikke lurt å pusse ned ? Skal man ta på stoff som løsner lakken ? Treverket er i ok stand , bare lakken er litt falmet noen steder. Så hvilke stoff og fremgangsmåte bør man bruke på dette for å få best mulig kvalitet?

Demonter treverket og ta det ut av båten. Bruk et stoff som heter Duxola Malingsfjerner. Smør på, drikk en 1/2 1/2-liter cola eller en kopp kaffe og høytrykkspyl av. Gjenta om nødvendig. Jeg gjorde dette på badeplattformteaken som var lakket og det ble et minimum med jobb å fjerne restene med sandpapir.

- Anbefaling på båthøytalere ?

Billigste greiene du får. det går istykker etter noen år allikevel. Uansett hva motoren i høytaleren er laget av, uansett hva flexoverføringene er laget av, det irrer og korroderer så det holder. Salt sjøluft kverker det meste.. Hvis du får tak i et sett med eldre JBL Decade som ikke er kjørt i filler (det skal mye til) får du det beste 6x9 som er laget til en fornuftig penge. Dropp forsterkere o.l, du kommer mest sannsynlig ikke til å spille så høyt at det trengs :-)

- Ser også att plastverket innvendig er noe gulere og mattere enn det som er på utsiden. Bør det lakkes for å få best mulig resultat? Hvordan kan det gå med en fin rulle og male selv? Tips ?

Det finnes et "poleringsmiddel" som er blått av farge og oppfører seg som sandpapir 3000 korning. Jeg så selgeren rubbe/slipe ned en 14 foter som som så helt gjennomjæ** ut. Ble kjempefint med polish og voks etterpå. Husk å poler båten din innvedig på all plast.

varmere på finn.no:

Varmer1

Varmer2

Varmer3

Lykke til med båt!

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Var en tur i båten idag og knipset litt bilder av treverket og sann.

dsc00041.jpg

dsc00042.jpg

Platen oppå kjøkkenet må byttes.

dsc00043.jpg

Golvbelegget som jeg vil bytte og litt av treverket.

dsc00046.jpg

Reiv ut teppene i kabinen . Sånn ser der ut akkurat nå !

dsc00047.jpg

dsc00048.jpg

Tror dere det funker med hvitt Skai langs veggene og et teppe på gulvet?

dsc00049.jpg

Her skal Eperspachern inn.

dsc00052.jpg

Litt mer treverk som må fikses, Pluss må pusse på rattet

dsc00054.jpg

Blir bedre og få på nye kalesjen ja !

dsc00035.jpg

Så ett deilig bilde fra Årets første båttur idag :)

Noen kommentarer ? Hva blir dommen på treverket mitt? Kanskje ikke nødvendig å slipe det helt ned ? Kanskje vaske , matte og olje det ?

Kom gjerne med innspill !

Tror dere det funker med hvitt Skai langs veggene og et teppe på gulvet?
Ja det tror jeg blir bra. Og gjør som tom ass sa (legg teppene løst) det tror jeg er lurt.

Ellers heter det vel Pentry og ikke kjøkken :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

:sailing: Hei og velkommen i snekkeklubben

Ser ut til å være en fint båt!

Når det gjelder behandling av treverk innvendig,kan du jo vurdere å gjøre som

jeg gjorde i Solluxen min.Jeg pusset lett og lakket med en oljelakk blandet med mahogneybeis!

Da slipper du å slipe så mye at du sliper gjennom fineren,og resultatet blir fint

Jeg hadde også samme stygge belegg på dørken,og valgte et båtteppe som ligger løst.

Dette selges billig på FIX og er fint.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...