pontchief Startet 8.April.2008 Link til dette innlegget Startet 8.April.2008 Hei Jeg prøver å hjelpe en kompis i USA anngående en ex losskøyte hans bestefar eide. Her er historien. De som eide båten var Lorentz and Lovise Hansen , de bodde i 20 Steinkleva, Lund, Kristiansand. Han kjøpte losskøyta "Hvalen" (vet ikke om det er det originale navnet)i 1934 og eide den til 57-58. Båten kunne vært kjøpt i Kristiansand men også Havsøya hvor Lorentz var i fra, muligens også Flekkerøy hvor Lovise var i fra. Skøyta var litt spesiell siden masta ble flyttet forover i tiden etter 1934 og monterte en ny mast bak. Seilet på båten hadde en stor rød stripe, når de kjøpte båten. Båten hadde aldri hatt motor, så det ble kjøpt en tiltenkt diesel motor til den, men den konfiskerte Tyskerene. Den 9 April 1940 når området de bodde i ble evakuert, ble de sendt til Søgne Landruksskole. Etter en 2-3 uker kom sønnen seg tilbake og hentet båten og familien seilte via Odderøya,Flekkerøy og til Ny Hellesund hvor de var til i Juni. Her er et bilde av Båten, fotografert av Tyskerene i Juni 1940. http://d2134644.u48.surftown.nu/coppermine...m=4&pos=258 Bildet er tatt fra Marvika, på andre siden ligger Lyngøya. Da de var redd for at Tyskerene skulle konfiskere skøyta, ble den senket i Otra elva og hevet etter krigen. i 1955 brøt Lorentz av ankelen og klarte ikke å ta rede på og bruke skøyta som før , så den ble solgt etterhvert, trolig i 58-59. Familien emigrerte til USA i 1959. Siden familien har opplevd så mye med "Hvalen" og har så mange gode minner med den, er de veldig inntresert i å finne ut hva som skjedde med den senere, og om den kan finnes ennå. Håper noen kan hjelpe meg med noe info eller kan tipse meg om noen som vet. På vegne av familen Keith Hansen i New Jersey. Mvh Per Arne Sund Bilder Sitér dette innlegget Link to post
pontchief Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Har fått tilsendt flere bilder. Toptdalsfjorden1946 ReveholmenKristiansand Otraelva 1939. Hvalen 1935 Sitér dette innlegget Link to post
Losskøyte Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Hei, fant du noen gang ut noe mer om denne? Jeg har hatt henvendelser om historien på samme båten og tenkte prøve en etterlysning på Facebook. Truls Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.