Jump to content

Sammenlikning alternative motorer


Blanco

Recommended Posts

Båten er en Bella Falcon 26 fot, ca 2,6 t med motor og er helplanende.

 

Hvilken er å foretrekke?

 

Volvo D3 190/DPS eller

CMC QSD 2,8 230

 

Begge veier omtrent det samme, og begge benytter CR. CMC har høyere ytelser, men blir derfor også tilsvarende tørstig. Begge motorene skal være kraftige nok for båten iflg andre kjøpere.

 

Blir dette en smakssak og bare et spørsmål om størrelse?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Her blir det nok litt smaksak, foretrekker du VP eller Mercruiser. D3 har hatt en del barnesykdomer og VP har nylig kalt tilbake alle D3 for oppgraderinger. Det er skrvet noe om dette i Båtmagasinet.

 

CMC QSD er så ny at det er lite driftserfaring på denne.

 

En dyp v-bunnet båt som Bella Falcon 26 fortjener en stor motor så jeg hadde nok ikke gått for en D3. 190HK virker noe lite i denne.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ikke mange som hadde en mening her og kunne hjelpe meg. Hverken Volvo elskere eller hatere. Jeg måtte derfor gjøre et valg basert på magefølelsen og hvilket av merkene som hadde den motoren som jeg mener passer båten best ut fra ytelse, størrelse og vekt. Og valget ble:

 

http://brunswickmarinenorway.no/?nid=15710&mid=14613

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Jeg har ikke hørt noe negativt om denne 2,8 literen som er laget av VM i Italia. VM har samme motor og selger den sitt eget navn også.. Denne har vært levert med flere hk alternativer og da jeg vurderte denne motoren var den på 200hk som maks og det var 2005..

 

Ta en titt på boatdiesel.com og se om du finner noen erfaringer der...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Jeg har en ny D3 og har ikke hatt noen problemer, ei heller fått innkalling. Derimot har jeg fåttt beskjed om å bytte luftfilter. Dette leveres gratis.

Forstår ikke påstanden om at VP D3 er tilbakekalt slik som SF skriver. Er det synsing eller fakta?

Lillebror

 

Det er nok ikke synsing SF skriver om når det gjelder Volvo Penta D3. Men det er bra gjort at Volvo Penta tar ansvar og rydder opp vederlagsfritt i driftsvanskelighetene som har vært med D3. Det var spesielt luftfilteret og en meget trøblete turbo som ga kundene problemer. Luftfilter og turbo er nå skiftet ut, men også injektorer, dieselfilter og høytrukkspumpe er erstattet med forbedrede utgaver. Uansett synes jeg personlig det er merkelig at man må ty til såpass store utskiftninger for å oppnå tilfredsstillende driftssikkerhet på en motor som har vært i markedet noen år, og som skal være testkjørt fra fabrikk med den belastningen som en båtmotor utsettes for. Det har vært noen artikler i utenlandske båtblader om driftsproblemene med D3, men lite å lese i norske medier. I tillegg til det lille som står i norske båtblader, har det også vært kjøleproblemer med tilhørende varmgang på en del D3.

 

Her er en link som beskriver og underbygger det jeg har skrevet, med unntak av kjøleproblemene.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...