Blanco Startet 8.April.2008 Link til dette innlegget Startet 8.April.2008 Båten er en Bella Falcon 26 fot, ca 2,6 t med motor og er helplanende. Hvilken er å foretrekke? Volvo D3 190/DPS eller CMC QSD 2,8 230 Begge veier omtrent det samme, og begge benytter CR. CMC har høyere ytelser, men blir derfor også tilsvarende tørstig. Begge motorene skal være kraftige nok for båten iflg andre kjøpere. Blir dette en smakssak og bare et spørsmål om størrelse? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SF Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Her blir det nok litt smaksak, foretrekker du VP eller Mercruiser. D3 har hatt en del barnesykdomer og VP har nylig kalt tilbake alle D3 for oppgraderinger. Det er skrvet noe om dette i Båtmagasinet. CMC QSD er så ny at det er lite driftserfaring på denne. En dyp v-bunnet båt som Bella Falcon 26 fortjener en stor motor så jeg hadde nok ikke gått for en D3. 190HK virker noe lite i denne. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blanco Svart 12.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Ikke mange som hadde en mening her og kunne hjelpe meg. Hverken Volvo elskere eller hatere. Jeg måtte derfor gjøre et valg basert på magefølelsen og hvilket av merkene som hadde den motoren som jeg mener passer båten best ut fra ytelse, størrelse og vekt. Og valget ble: http://brunswickmarinenorway.no/?nid=15710&mid=14613 Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Sydvesten Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Jeg har ikke hørt noe negativt om denne 2,8 literen som er laget av VM i Italia. VM har samme motor og selger den sitt eget navn også.. Denne har vært levert med flere hk alternativer og da jeg vurderte denne motoren var den på 200hk som maks og det var 2005.. Ta en titt på boatdiesel.com og se om du finner noen erfaringer der... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lillebror Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Jeg har en ny D3 og har ikke hatt noen problemer, ei heller fått innkalling. Derimot har jeg fåttt beskjed om å bytte luftfilter. Dette leveres gratis. Forstår ikke påstanden om at VP D3 er tilbakekalt slik som SF skriver. Er det synsing eller fakta? Lillebror Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 (redigert) Jeg har en ny D3 og har ikke hatt noen problemer, ei heller fått innkalling. Derimot har jeg fåttt beskjed om å bytte luftfilter. Dette leveres gratis.Forstår ikke påstanden om at VP D3 er tilbakekalt slik som SF skriver. Er det synsing eller fakta? Lillebror Det er nok ikke synsing SF skriver om når det gjelder Volvo Penta D3. Men det er bra gjort at Volvo Penta tar ansvar og rydder opp vederlagsfritt i driftsvanskelighetene som har vært med D3. Det var spesielt luftfilteret og en meget trøblete turbo som ga kundene problemer. Luftfilter og turbo er nå skiftet ut, men også injektorer, dieselfilter og høytrukkspumpe er erstattet med forbedrede utgaver. Uansett synes jeg personlig det er merkelig at man må ty til såpass store utskiftninger for å oppnå tilfredsstillende driftssikkerhet på en motor som har vært i markedet noen år, og som skal være testkjørt fra fabrikk med den belastningen som en båtmotor utsettes for. Det har vært noen artikler i utenlandske båtblader om driftsproblemene med D3, men lite å lese i norske medier. I tillegg til det lille som står i norske båtblader, har det også vært kjøleproblemer med tilhørende varmgang på en del D3. Her er en link som beskriver og underbygger det jeg har skrevet, med unntak av kjøleproblemene. Redigert 12.April.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.