Jump to content

Ny Nor Star Bestillt- hva mener ekspertisen?


tom-ba

Recommended Posts

Jeg har i dag bestillt en ny Nor star 290. Har sett at det finnes endel her inne med erfaring fra disse båtene, hva mener ekspertene, er det et godt båtvalg?(muligens litt sent å spørre om det nå, men det var iallefall hva jeg kom frem til på egenhånd)

Båten er bestillt med D4-260 og egentlig alt tilgjengelig utstyr samt den nye simrad NX45 og simrad Ap 26 autopilot. Er det noe jeg bør huske før den er ferdig produsert?

Har noen av dere inverter og i tilfelle hvor er den da montert?

Med ønske om en god båtsesong til oss alle!

Link to post

Jeg har inntrykk av at dette er et klokt båtvalg :yesnod: Båten har et relativt flatt skrog så den går fint med D4 260. Litt slag i motsjø må du nok regne med.

 

Inverter er kjekt å ha om du har stor nok batteribank. Hvor ofte trenger du 220V når du ikke har mulighet for landstrøm? Mitt svar så langt er sjelden - så vi har en liten 150W inverter for lading av duppeditter. Den blir nok erstattet av en 300W i år ettersom den er for liten til å lade en bærbar PC

Link to post

Takker så mye! Båten skal være leveringsklar til 9 mai, den er i produksjon nå.

Har hatt en lengre prosess før valget falt på denne, men har ikke funnet noen som jeg syntes er bedre innenfor kriteriene. Joda falt tidlig ut, marex syntes jeg blir for dyr i forhold og da er det ikke så mange igjen etter mitt syn, da jeg ikke ønsker Amerikansk.

Link to post

Gratulerer med ny båt!

 

Har eid to stk 290`er. Den første var en 2000 mod. den andre en 2004 mod. Erfaringene med den første var svært gode (var bygd personlig av prod. sjef på fabrikken og dermed meget samvittighetsfullt bygd). En trivelig båt med gode løsninger. Vi hadde sete (som kunne snus) i stedet for den tverrstilte benken på babord side. Dette er en mye mer praktisk. Hør om det er mulig å få levert. Likedan bør du be om å forlenge benken på stryrbord side. Da får du en sitteplass ekstra + enklere å komme ut og inn. Hadde mange trivelige år i denne båten - aldri noe tull med noe.

 

Den andre var det mer varierte erfaringer med. Båten var også dårlig skrudd sammen med mye som måtte ettertrekkes og som knaket. Den var heller ikke tett og lakk flere steder. Den satt det en D4 i. En del trøbbel med vann i drev, feilmeldinger m.v. En nabo hadde også en 04 mod. med mye "rusk". septik-slanger som var montert feil, dieselsslanger som bare var håndtrekte og ikke etterstrammet, lekkasjer, innredning som løsnet , dårlig tilpasset kalesje osv. Han var middelmådig fornøyd med oppfølgingen fra Nor Star. De henviste ofte til underleverandører og ba kunden ordne opp selv. Mulig det skyldes at Nor Star i en periode produserte mer en de egentlig hadde kapasitet til.

 

Ikke meningen å skremme deg av, for vi var i sum fornøyd med Nor Star. Du får helt sikkert en godt bygd båt - og skulle det bli noe ( som det er på absolutt alle båter) må du bare kreve utbedring fra fabrikk. Sånn sett meget greit å kjøpe helt nytt. Vær klar over at det er en liten 29 foter - egentlig en 27,5 foter, men godt utnyttet. Ligger fint i vannet og ok sjøbåt. Du kommer til å få mye glede av denne. Lykke til!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Takker for svar, He He nei jeg lar meg ikke skremme av enkeltsvar, men tar det selvfølgelig med meg. Min erfaring så langt er utelukkende positiv med Nor-Star meget proffe og løsningsorienterte samt at jeg på forhånd har sjekket godt på nettet rundt de, og det er overaskende mye positivt å finne rundt Nor Star og produktene deres. Båtene virker på meg godt gjennomtenkte og med høy kvalitet.

Benken på styrbord side leveres nå orginalt forlenget, samt at badeplattform og vinduer/targabøyle er endret i 2006/7

Jeg synes og Jodaen var/er en flott båt, men synes at Nor staren har en løsning som passer bedre for oss, den virker større, har dusjmulighet på toalett og noe mere skap/oppbevaringsplass.

Link to post

Gratulerer med valg av båt som ihvertfall jeg synes er fin :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Takker for svar, He He nei jeg lar meg ikke skremme av enkeltsvar, men tar det selvfølgelig med meg. Min erfaring så langt er utelukkende positiv med Nor-Star meget proffe og løsningsorienterte samt at jeg på forhånd har sjekket godt på nettet rundt de, og det er overaskende mye positivt å finne rundt Nor Star og produktene deres. Båtene virker på meg godt gjennomtenkte og med høy kvalitet.

Benken på styrbord side leveres nå orginalt forlenget, samt at badeplattform og vinduer/targabøyle er endret i 2006/7

Jeg synes og Jodaen var/er en flott båt, men synes at Nor staren har en løsning som passer bedre for oss, den virker større, har dusjmulighet på toalett og noe mere skap/oppbevaringsplass.

Det var bra. Var absolutt ikke meningen å være negativ, men du ba om ærlige erfaringer. Som sagt den første var vi meget fornøyd med - absolutt av de beste vi har hatt.

Ellers enig med deg i at Nor Staren har betydelig bedre løsninger en Joda 290. Fin og linjelekker båt, men cocpitlayouten er dårlig etter min vurdering. For lite sitteplasser og riglete folde-bord.

 

Lykke til - du kommer til å få mange flotte dager i nybåten!

Link to post

gratulerer så mye :flag::flag: jeg er også eier av nor star 290 , bestillte på messa i fjord og fikk båten levert 1 juli, og kan si meg veldig godt fornøyd med båten men jeg ville ha flyttet flaggholderen til styrbord side pga slik den står nå er flagget i veien for gummibåten og når du kjører henger flagget visst kalesjen er oppe, ellers har jeg også alt utstyr utenom autopilot. er det mulig å spør hva du måtte gi for båten? bare for å sett om det var noe forskjell i fra i fjord, jeg måtte ut med 1,3 i fjord. bare så det er sagt denne båten med d4 260 er en drøm å kjøre, power i massevis. lykke til :seeya::seeya:

Link to post

Til Scan, den er ikke blitt billigere iallefall :smiley: Morro å se at det er mest positive erfaringer. Bestillte i dag en 600W inverter med ren sinus som de skulle montere i motorom og trekke frem til kontakt i cabin, har du inverter på din?

Ellers får jeg montert led under badeplattformen, er det noen som har det her? tenkte det kunne være litt show på kvelden for å evt se litt av livet i sjøen, men om det virker vet jeg ikke.

Link to post

hei der , jeg har også led lys på badeplatform og langs dørken i cockpit. har ikke inverter men har tenkt å ettermontere dette, er det noen som vet om det er mulig og montere denne slik at jeg kan bruke kontaktene som er til landstrøm? det må vel inn et slags rele slik at når landstrøm tilkobles så kobler inverter ut slik denne ikke får 220 volt inn

Link to post

Jeg så at jørg becker hadde en bryter beregnet for dette på nettbutikken sin, men vet ikke hvor omfattende det er å montere. på min er det avtalt foreløpig at det blir et eget stikk for dette, tror egentlig det holder det er ikke avgjørende for meg å ha dette tilgjengelig overalt, men det er jo noe med å bruke det som allerede er montert da.

Link to post
Tror kanskje du bør kunne sette inn en slik bryter det er på landstrømmen på Windyene. Her har man valg mellom landstrøm, generator strøm og ingen strøm.

 

Om jeg husker rett hadde KOB inverter på sin Grand Mistral - kanskje en IM til han kan hjelpe

Riktig det. Men jeg er ikke så teknisk kyndig, og vet ikke hvor mye jeg kan bidra med. Siden båten er solgt har jeg heller ikke bruksanvisningene lenger. Jeg har også glemt hvilket merke det var...

 

Men - jeg kjøpte en inverter av kjent merke på 1000W, tror jeg (ikke ren sinus). Mener den kostet 2-3.000. Ble levert med fjernkontroll (lite panel m/bryter og varsellys som viste når den var på) som jeg plasserte i et skap ved nedgangen til salongen - sammen med radio/stereoen. Selve enheten ble plassert i motorrommet og koplet til landstrømmen/laderen. Systemet fungerte slik at inverteren kun var i funksjon når landstrøm ikke var tilkoplet. Mao - brukte vi 220v og hadde landstrøm tilkoplet så kom 220v derfra, var vi på batteridrift sørget inverteren for 220v. Fjernkontroll/panel var veldig praktisk - en slapp å styre nedi mottorrommet for å slå av og på.

 

Når det kom til stykket ble 220v primært brukt til lading av mobiler etc, kunne sikekrt da klart oss med mindre effekt, men den løsningen vi fikk var veldig smart. Det var Vollen båtservice som monterte. Første gang en slik sak for dem, så de hadde litt prakk først, men det viste seg at enheten ordnet alt selv bare den ble korrekt montert.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...