Jump to content

Søker mannskap til henting av båt

Kernel8008

Recommended Posts

Flott bursgdagspresang da gitt! :sailing: over Skagerak!! :wink:

Med 80 år bør jo erfaringen være der...om den er der når det gjelder seiling kan jeg ikke si noe om.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

hehe :lol:

Virket som hun har det fint inne i huset og i blomsterbedet i hagen. Lenge siden jeg så henne lengre vekke fra huset enn det...

Men erfaringen har hun. Faren var fisker i Ryfylket.

Snakket med sjefen i huset og feiringen/markeringen blir på fredag. Så hvis du trenger en ny fokkeslask fra kr.sand til Stavanger så kan jeg sikkert hjelpe. Hvis du vil ha "smågutter" ombord da... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Da er Lanber med på seilasen, og vi er tre seilere så langt. Ideelt så bør vi være fire med tanke på at vi skal seile hele tiden, og at Lanber hopper av i Kristiansand. :wflag:

Hvis en til med erfaring ønsker å være med er han hjertelig velkommen ombord. Jeg vet ærlig talt ikke hvor vanskelig det er å seile rundt Jærens rev og inn til Stavanger, men regner med at det krever litt erfaring, spesielt hvis det skulle bli dårlig vær.

Vi drar fra Kristiansand torsdag kveld 8. mai klokken 1830 med ferje til Danmark. Vel i Danmark så må vi komme oss til Mou. Kanskje vi leier bil? Vi overnatter i båten hos LP Yacht og drar derfra fredag 9. mai (hvis alt går etter planen). Håper å være på Skagen en gang i løpet av natt til lørdag og i Kristiansand en gang i løpet av søndagen. Så er vi forhåpentligvis fremme i Stavanger på mandag.

Hei Kernel.

Jeg har seilt en båt fra Skagen i Danmark, men over til Smøgen i Sverige og deretter opp kysten og over til Norge. Det var en Storebro 34 Baltic (motor).

Det er en annen retning til Kr.Sand, men vær forholdene i Skagerak kan variere med vindforhold osv. Det er en nordgående strøm i hverfall litt nord øst for Skagen som antagelig er pga golf strømmen. Den kan gi et par knop ekstra fart. Mulig den og dreier av vestover der du skal.

Vindforholdene kan variere, men om sommeren er det ofte fra syd eller syd vest pga alle lavtrykkene i vest.

Du kan og risikere lite vind om du bare skal bruke seil, så sørg for å ha klargjort/sjekket grundig motor og drivstoff/tank om det er en brukt båt. Selv en ny båt kan få problemer om den ikke er ordentlig prøvekjørt.

Om båten er brukt kan det være grums på tanken som kommer i bevegelse i dårlig vær og det kan tette til filtre til drivstoff tilførselen.

Du kan finne vær prognoser for flere dager for det aktuelle området du skal seile på ved å søke på weather forecast.

Det er bl.a. et Islandsk nettsted som leverer bra prognoser. Man må være betalende medlem, men mulig de har en to ukers gratis prøveperiode.

Selv tok jeg utskrift for en uke da jeg tok turen for et par år siden. Det stemte ganske bra, vindstyrke, retning, skyer, bølgehøyde osv. var bra å ha. Så det var bare å planlegge turen etter været om vi ville ha bra vær.

Da vi kom til Norge siste dagen hadde vi et voldsomt uvær med regn og torden rett bak oss som vi klarte å unngå. Hadde vi ikke hatt vær prognosene hadde vi sikker blitt overrasket av uværet.

Ellers så kan jeg gi tips om båten skal importeres til Norge som ny eller brukt.

Man må kontakte toll myndighet i Danmark og fylle ut tollpapirer for eksport fra et EU land til Norge. Når båten seiles på egen kjøl skal man kontakte nærmeste toll sted om du passerer grensen i åpnings tiden og fortolle båten inn til Norge. Eller innen tre virkedager om du ikke får gjort det ved grense passering.

Du må passe på at du melder din ankomst til Norge til f.eks toll myndighet så du har dette bekreftet når du ankom kongeriket.

I Kr. Sand ligger tollens hovedkontor for syd Norge, så da passer vel det om dere er der på dagtid en hverdag.

Det er viktig å ha alle papirer i orden ellers vil du få bruks forbud og båten blir satt på toll lager inntil alle papirer er klare. Tollinspektørene behandler toll oppdrag, og det hjelper lite med å forklare at man ikke visste osv. Tollen har regelverket de forholder seg til og kun det.

Håper dere får en god tur.

Kan nevne at en 3 liter vin av god kvalitet kan fåes til under 100 lappen i Danmark. Tuborg`en er også billig der..

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hei.

Jeg fant ikke adressen til vær senteret. Skal finne det frem.

Da antar jeg at alle formaliteter ordnes av firmaet som leverer båten. Men sjekk det angående avgang Danmark (Eu) og ankomst til kongeriket Norge. Tror du uansett må ha noen papirer (T dokument) på det som frakt fører. Du seiler på egen kjøl, så det er vel regler for det og. Sjekk med tollen i Kr. Sand.

Ellers så blir jeg opptatt med eget båt prosjekt, jeg skal bytte ut to motorer til diesel i min båt, så det tar nok det meste av fritiden fremover. Mai blir en opptatt måned i så henseende.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Du trenger ikke noen dokumenter ifølge Lundebåt. Båten har et serie nr, hvis man blir kontrollert vil dette bestandig sjekkes mot Lundebåt og de vil bekrefte at båten er momset inn i kongeriket.

Selv har jeg ikke annen dokumentasjon enn en salgskontrakt (der serie nr ikke står) og kvittering for et innbetalt beløp, ingen av delene hadde jeg med når jeg hentet min båt.

En annen sak er at man skal visstnok bestandig ringe tollkontoret før/når man kommer inn til landet på egen kjøl. Så vurderer de om de skal rykke ut for kontroll eller ikke.

Jeg skal hente en Bavaria 31 Cruiser hos LP Yacht i Danmark, som skal seiles til Stavanger. Sansynligvis skjer det den 9. mai. I den anledning lurer vi på om noen mer erfarne seilere er interessert i å være med? Videre så er jeg veldig interessert i alle tips og råd jeg kan få angående henting av båt.  :smiley:

Hei, jeg er nettopp tatt en tur fra sør og opp til Rosendal (hardangerfjorden), først på uke 15.

Turen krever en god varm båt og mye varm drikke. På natten var det så kaldt at det var is på dekk, og var glatt å bevege seg på dekk pga ising.

Men er du heldig å får sydlig vindretning, kan du unngå minusgradene på natten.

Ta med varme votter og lue. :sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Skulle gjerne blitt med, men den 9 mai reiser jeg hjem fra Tyskland og har da vært borte mer enn en uke. Tror det ville blitt særlig dårlig motatt dersom jeg annonserte at jeg ble borte ytterligere 2-3 dager. Jeg har tatt turen ved jærens rev noen ganger i seilbåt, men da alltid andre veien. Det har aldri vært noe problem, men ser du i DNL så ser hvor det kan bygge seg opp store/krappe bølger. Vi hadde noen store dønninger med oss på utsiden av Stavanger sist mai når vi gikk med en Bavaria 32 fra Bergen, det ble 13 knop på GPS,en i surfene. Ganske spennende. Jeg tror ikke du bør vente deg noen store problemer, pass på å ha oppdaterte kart og hør på værmeldingen - så går det helt sikkert greit.. God tur!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det Islandske nettstedet er mest sannsnylig theyr.net som jeg bruke en del når det var gratis. For den seilasen som skal foretas her er nok ocean.dmi.dk et greit sted som dekker hele seilasen, og Skagrarak er meget bra dekket opp her via danskene... Suppler med data fra grib.us og sjekk mot yr.no... er det samsvar så er en rimelig trygg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takk Sydvesten, det kommer godt med. Skal også få med meg langvarselet til Meteorologisk Institutt.

Hva øl angår Barsk II så er det vel i høyden snakk om noen brett med øl, hva ser du for deg? 500 kg øl?

Minus grader i midten av mai på strekningen mellom Danmark og Norge ville vel vært spesielt? Båten er jo uansett godt isolert med sandwich skrog, og vi har jo gassvarme ombord. Men surt kan det jo nok bli uansett, så jeg har kjøpt full overlevelsesdrakt til han bak rattet, hvis det skulle bli alt for kaldt også har vi jo selvfølgelig sprayhood.

Hvis det skulle interesser noen, så er det også full mulighet for bare å bli med på strekningen fra Kristiansand til Stavanger.

Hei!

Vi har akkurat hentet vår båt, og ligger nå i mandal. Drar videre i morgen. Tar det veldig rolig siden vi ikke har allverden med erfaring men satser på egersund i morgen. Hvis noen er interesert så er kanskje bloggen vår på www.sycarpediem.blogspot.com verdt å kikke på...

Du burde bruke dmi.dk for værmelding. Tror ikke det finnes noe bedre, gratis er det også. Klikk inn på farvandsudsikter under til søs kategorien. Du får sikkert låne bil på L.P.yacht det fikk vi.

Maxi-Taxi fra hirtshals til mou på en helligdag kostet 1000. Det tar ca en time, og er et bra alternativ til tog/buss!

Anbefaler deg å vente så et par timer med gjennomgangen av båten med L.P. Yachts medarbeider. Rigg dere til ombord og prøv å avdekke eventuelle feil/mangler/spørsmål før gjennomgangen, så kan dere ta alt slikt da. Sjekk at det elektriske fungerer slik som det skal, vi hadde en god del feilkoblinger her og der. Alt dette ble fisket av Hennrik og Elo på L.P. Yacht. I tillegg hadde vi en kjøleboks som kranglet litt, denne ville ikke L.P. Yacht fikse da dette ikke var noe de hadde noe med å gjøre. Men hadde en fantastisk kar ombord hos oss fra omnitronic i Kristinsand som fikset den! Nå er alt helt topp, ingenting og utsette på noe utenom den ELENDIGE metoden revelinen til genoaen er lagt opp! Avlasteren er jo helt ræva! (som forøvrig er ødelagt nå!) Dette burde Bavaria/Lunde ta tak i... Bruker nå BB storseilvinsj kun til å reve genoa med. Har da kun storseilskjøtet på SB side, noe som går veldig bra som en midlertidig løsning... :smiley:

Lykke til på turen til dere som drar, og gratulerer med ny båt!

Redigert av Carpediem (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...