Jump to content

Søker mannskap til henting av båt

Kernel8008

Recommended Posts

Det Islandske nettstedet er mest sannsnylig theyr.net som jeg bruke en del når det var gratis. For den seilasen som skal foretas her er nok ocean.dmi.dk et greit sted som dekker hele seilasen, og Skagrarak er meget bra dekket opp her via danskene... Suppler med data fra grib.us og sjekk mot yr.no... er det samsvar så er en rimelig trygg.

Det var www.theyr.net jeg mente. Fant ikke adr i farten, det er to år siden jeg hadde bruk for det. Det var i tillegg til andre, så for sammenligning bruk de som sydvesten nevner i tillegg. Greit å være oppdatert på været fremover.

Jeg har seilt til Shetlands øyene i de dager da det var lite værmelding å få annet enn på kortbølgen. Fikk sterk storm fra vest midtveis. Det var bare å legge seg på været og holde kursen. Bølgehøyde på 14 m, pytt pytt..

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 4 uker senere...

Som de to foregående, fine bilder fra en tydeligvis flott tur.

Savner også noe tekst rundt det hele.

-Opplevelsen av å få overrakt nyebåten

-Turen

-Følelsen når nyebåten er vel fortøyd hjemme og alle som ikke kunne vil vite hvordan det var...

Må innrømme at når jeg ser bildene så kommer det en liten misunnelse snikende.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Jeg kan gjerne si noen ord siden jeg var med som mannskap fra Tømmerstø til Tananger!

Møtte opp på kaien i Tømmerstø med onkelen til Scott(eier av båten) lørdag ettermiddag 1530, fikk hilst på Andreas før han mønstret av og kom oss av gårde ca 1615. Nydelig sørlansvær med sol og en bris fra vest, siden vi skulle vestover helst fortest mulig ble det med litt prøving av seil når vi kom utaskjærs men fant fort ut at campingvogna :wink: ikke var så glad i bidevind! Tok da ned og fant ut at vogna fungerte utmerket som motorbåt(min første tur i Bavaria)!

Flott ettermiddag med nydelig vær og hyggelig selskap! Fikk se både Superspeed og Masterferrie legge ut fra Krs før en deilig viltgryte til middag! Jeg tok meg en liten lur etter middag for jeg trives best om natta og meldte meg til nattevakt!

Mener vi var utenfor Mandal da mørket kom, det var stille og fint, vi var fortsatt motorbåt. Skimtet Lindesnes fyr langt borte og dette fyret holdt oss med selskap helt til solen gikk opp igjen utenfor Flekkefjord. Og da kom vinden, nydelig fra øst, rett i hekken, skikkelige Bavaria forhold!

Jeg og Sigurd, onkelen til Scott som var på vakt heiste alle kluter og kunne endelig slå av Dieselbråket! Vi gjorde 6,5 knop og hadde det aldeles fortreffelig! Vi hadde 3 timer i paradis før vinden forsvant og det var på med motor igjen, da gikk jeg av vakt!

Våknet noen timer senere til shortsvær, solsteik og 20 grader, lite vind så det ble ikke mere seil på turen :sad: men fikk 3 timer med tåke utpå ettermiddagen som var litt spennende før vi var trygt fremme ca kl 1630!

.

Brekkestø heter det. Du skal vite at campingvoga ikke var satt opp for fart med fast propell og rullestor. Dere hadde vinden rett i ansiktet, da nytter det ikke med 55-60 graders kryssvinkel hvis man skal frem. Dere har nå holdt greit tempo da, med 140 nm på et døgn.

Personlig syntes jeg ikke jeg fikk fasong på storseilet. Kanskje du greide det bedre, 6,5 knop er omtrent maks på den båten, tror vi hadde det oppe i 7 blank med 8m/s rett i sida siste biten inn til Brekkestø.

Et ankepunkt med turen fra Mou til Brekkestø var at avgang Mou ble så sen vi ikke rakk innom Skagen :-(

Ja det ble D2-75 med turbo ja. Og 4-bladet foldepropell.

Den spenner godt i ved manøvrering og vinden rett i mot. Meget stillegående syns jeg. Ellers er det neppe så mye mer fart å hente kontra 55 HK. Ved speilblankt hav og 2400 RPM siger den ca. 7,5 - 8 knop. Topp turtall er ca. 3100 RPM. Da går den vel 9 knop.

Ellers syns jeg båten seiler godt, selv om det ikke er så mye vind. Dette til tross for at vi nok har et bra potensiale når det gjelder seiltrim.

Tekst ja. Skal få lagt inn litt tekst i løpet av dagen. Pleier man å skrive ved siden av bildene eller seperat? Moosewine skrev jo noen fine ord om opplevelsen :) Min onkel heter forøvrig Sigbjørn, han hjalp meg senest i helgen med å få båten ut til en seilmaker, slik at de får sydd kapell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...