`MINA' Startet 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2004 Skal til å utvide septikvolumet i min Polar 25, og med tanke på best mulig plassering av ny tank, vil toppen av denne tanken bli liggende ca 45-50 cm over pumpa på toalettet ( manuelt pumpetoalett ). Vil dette gå med denne høydeforskjellen ? Slangen vil bli ca 80 cm. Ser i siste Watski katalog der det er skisser på forskjellige toalettløsninger i båt, at det er tegnet inn med en del høydeforskjell. Det viktigste er vel at det pumpes inn nok vann etter hver gang toalettes brukes, slik at det står vann i slangene opp til tanken ? Dagens tank er plassert rett under toalettet. Kan jeg "seriekoble" disse tankene ? Mener da at jeg vil pumpe fra toalettet rett opp i ny tank, og ha en "grei" dimensjon på slangen ned til gammel tank. Slangelengden vil bli ca 40 cm her. Dette vil gjøre at jeg får litt extra plass i tankene, og at jeg fremdeles kan bruke eksisterende lensepumpe. Luftingen må da også flyttes til øvre tank ? Fant ikke noe om dette i andre tråder her [glow=yellow,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
mons Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Sank en Elwaro i Søgne sist sommer. Slangen til toalettet lå fra dassen og oppunder dekk før den gikk ut ui sjøen under vannlinjen. Hevertfunksjon og lekk ventil i bunnen av dassen gjorde at båten gikk ned en dag eieren sto ute og kjørte med mye last på dekk (min konklusjon). Når båten ble løftet virket det motsatt og dassen tømtes helt ved hjelp av samme hevertfunksjonen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
`MINA' Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Har kuleventil på utløpet som er stengt til en hver tid. Åpnes kun under tømming. Bør vel ikke få problemer med hevert da ? [glow=orange,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
mons Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Sorry Elwaroen hadde kuleventil på det høyeste punktet på slangen. Lett tilgjengelig, men hvem orker å åpne dekksluka og åpne krana før en må på do? Spesielt utrivelig hvis en har dekkslast som var tilfelle her. Båten hadde ikke septiktank.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
`MINA' Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 OK ! Har kuleventil ut fra septiken her. Den er plassert rett ved lensepumpa (manuell), og er kun åpen under tømming. [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Hei GeV Løsningen din vil fungere iflg. mine erfaringer. I Sun 33 (vår båt) er septiken plassert ret bak ryggen din når du sitter på "ramma". Høydeforskjellen mellom vannspeilet i toalettet og toppenav tanken/slange er da ca 1 meter. Dette funket Ok med manuell pumpe, bortsett fra at den lille tilbakeslagsventilen i pumpa, en liten "mercedesstjerneformet" gummiklaff, ikke klarte å stå imot vannsøylen (ca.1m.), så klaffen "vrengte seg" bakover og vannet rant tilbake i doskåla. Dette var et Jabsco talett med manuell pumpe. Husker ikke nøyaktig, men mener å huske i etterid at disse ikke var beregnet for mer enn 60cm. vannsøyle mottrykk. Har siden byttet til el.toalett og her er tilbakeslags-klaffen kraftigere og nå holder det helt tett. Konstruksjonen er slik at slangen fra dasspumpa går fra utløpet på pumpa til en stuss som er i bunnen av tanken, men innvendig løper det et rør fra denne stussen opp til nesten toppen av tanken innvendig, slik at "skiten" pumpes opp i røret og går i overløp inni tanken. Det er viktig som du sier at det skylles med vann, og dette medfører at tanken fort blir full. Dette er en ulempe, men veiet oppimot å la "skiten" klogge igjen røret er det bedre å tømme litt oftere. Tanken har selvfølgelig lufting til friluft og har fritt fall gjennom en 3" slange med kuleventil til sjø under vannlinjen. Denne løsningen er helt tygg, og kan ikke forårsake hevertvirkning eller liknende. Slik jeg oppfatter din løsning skal heller ikke den være noen fare, men husk luftingen Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Hei GeV Har kjørt samme prinsipp ved et par anledninger, fungerer brillefint. Dette kommer også til å bli opplegget i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
adjos Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 M/Y Ellen Maria og Hulda. Er enig i at et slikt opplegg fungerer utmerket. Kansje en liten detalj som jeg mener kan bidra til å hindre utvikling av lite ønskelig odør over tid. Jeg har alltid montert 3/4-toms lufteslange fra øverste del av septiktanken og ut skutesiden. På vei til hjemmehavn etter helgetur/ferie når septiktanken er tømt, og man vet at toalettet ikke skal brukes mer på denne turen spyler jeg septiktanken med ferskvann via lufteslangen. Halvtomsslange passer akkurat inn luftehullet i skutesiden. Bunnventilen må være i åpen tilstand når spylingen foregår og man må passe på å ikke lage overtrykk i tanken. Det er utrolig å se hva som kommer ut. Det hadde ellers blitt liggende i tanken til neste tur, og det vet vi hva fører til over tid. Vel i havn fyller jeg toalettet med ferskvann, tilsetter en kork eller 2 med båtsanitærvæske og pumper det hele opp i septiktanken. Da vet jeg at slangen opp til tanken og tømmeslangen er fyllt med ferskvann tilsatt sanitærvæsken + at det skvulper et par liter av samme stoffet i bunn av septiktanken til neste båttur.. Jeg har aldri vært plaget av lukt og tror at en slik rengjøring av tanken mellom båtturene har bidratt til det. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 .......spyler jeg septiktanken med ferskvann via lufteslangen. Halvtomsslange passer akkurat inn luftehullet i skutesiden. Huff og huff. Stakkars nestemann som bruker slangen til å fylle ferskvannstanken Jeg skyller også tanken fra tid til annen, men gjør dette enkelt ved å fylle ferskvann fra dusjen på badet rett i toalettet. Pumper så dette gjennom tanken og til sjøs. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
adjos Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Ja, jeg henger slangen til naboen slik at han kan fylle vann med den. Spøk til side. Jeg har en egen liten slangestubb til formålet. Den kobles til båtens vann på dekkslange og den er ikke nedi tanken hvis du trodde det. Jeg forsøkte å beskrive forskjellen mellom din- og de fleste andres metode som er er å pumpe vann opp fra toalettet til tanken og så la dette renne ut, kontra min som er å spyle ovenfra og ned. Prøv selv engang å se om det kommer mer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Kjøper ideen adjos.... Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 13.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Har "forsket" litt videre på de forskjellige alternativene jeg har til plassering av ny septik i min Polar 25`. Finner det enklest med tanke på litt størrelse på tanken, og plassere denne bak i båten hvis dette er mulig. Løsningen som beskrevet i toppen på denne siden er ikke så veldig aktuell lenger. Vil lengdene det er snakk om her bli for lange ? Er jo det enkleste hvis je kan bruke eksisterende lensepumpe videre på den nye tanken også. Ser det selges diverse typer tanker. Hva er fordelene / ulempene med feks. plast og syrefast ? [glow=indigo,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Var på sjøen for alle i dag og snakket med et par dassleverandører. Ingen kunne fortelle meg om ventilen i dassen tålte en væskesøyle på halvannen meter. Av dem jeg snakket med virket Jabsco mest seriøs. De skal sjekke og jeg skal ringe dem etter at utstillingen er over. Fikk dessuten priser og tegninger på plasttanker i posten i dag. 150 liter septikttank kr. 1547 eks mva. Det er vel i og for seg ikke så galt. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Var på sjøen for alle i dag og snakket med et par dassleverandører. Ingen kunne fortelle meg om ventilen i dassen tålte en væskesøyle på halvannen meter. Av dem jeg snakket med virket Jabsco mest seriøs. De skal sjekke og jeg skal ringe dem etter at utstillingen er over. Fikk dessuten priser og tegninger på plasttanker i posten i dag. 150 liter septikttank kr. 1547 eks mva. Det er vel i og for seg ikke så galt. Hulda, på www.jabsco.com er det lagt ut data på alle dassene i pdf.-filer. Klikk og les Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
giver Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Var på sjøen for alle i dag og snakket med et par dassleverandører. Ingen kunne fortelle meg om ventilen i dassen tålte en væskesøyle på halvannen meter. Av dem jeg snakket med virket Jabsco mest seriøs. De skal sjekke og jeg skal ringe dem etter at utstillingen er over. Fikk dessuten priser og tegninger på plasttanker i posten i dag. 150 liter septikttank kr. 1547 eks mva. Det er vel i og for seg ikke så galt.HeiDu får varmtvannsberedere gratis hos rørlegger'n. Strippet denne selv, så jeg fikk sveiset på 25x25 cm.mannelokk og inn/ut stusser. Hele greia kom på ca. 500,- kr. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Hei Du får varmtvannsberedere gratis hos rørlegger'n. Strippet denne selv, så jeg fikk sveiset på 25x25 cm.mannelokk og inn/ut stusser. Hele greia kom på ca. 500,- kr. mvh giver Det der var slett ingen dum ide for gjenbruk, har ikke tenkt på den varianten noen gang. Jeg tror slike tanker er i AISI 301 eller 304, da holder de ikke lenge for septik. Men for ferskvann og eventuelt gråvann er de jo fullt på høyden. Den ideen skal jeg jammen adoptere. Ellers så fant jeg det jeg trengte på hjemmesiden til Jabsco, mange takk M/Y Ellen Marie. Med denne fremdiften ser det ut til at Hulda's passasjerer slipper på sitte med messingen over rekka til sommeren når nøden melder seg. Hadde en kompis med skøyte for mange år siden. Han så overhode ikke poenget med toalett i båten. Rekka bak styrehuset med en logisk plassert taustump fungerte helt tilfredsstillende for ham og familien. Krava varierer en del, kan man si. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Jeg tror slike tanker er i AISI 301 eller 304, da holder de ikke lenge for septik. Til septik anbeflales egentlig bare plast i tanker og kunsstoff i kuleventiler/gjennomføringer (e.g. Marelon). Selv syrefaste septiktanker og kuleventiler/gjennomføringer vil før eller siden tæres i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Til septik anbeflales egentlig bare plast i tanker og kunsstoff i kuleventiler/gjennomføringer (e.g. Marelon). Selv syrefaste septiktanker og kuleventiler/gjennomføringer vil før eller siden tæres i stykker. Jada, delvis riktig. Dette kommer mye an på hvordan sveisingen er foretatt og hvilke prosedyrer som er fulgt, foruten stålkvaliteten naturligvis. Jeg har fått tegning og tilbud fra Plastinvent a.s på rotasjonsstøpte tanker. Vet du (eller noen andre) hvem det er som importerer Marelon produkter? Trenger informasjonen i forbindelse med et prosjekt som kjøres i regi av baatplassen. OK, fant dem i California. Importøren er i Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.