erikson Startet 8.April.2008 Link til dette innlegget Startet 8.April.2008 Jeg har en gammel Sabb dieselmotor 10 hk, som gradvis har blitt mer tungstartet. Nå har jeg ikke hatt den i gang på et halvt år, og lurer på om motoren er i ferd med å takke for seg eller om dette greit lar seg fikse. Jeg skiftet dysespissen for et år siden og motoren var da lettstartet noen uker før den igjen ble lunefull. Det er sikkert noen med lignende erfaringer, forslag og mulige løsninger. jeg er meget takknemlig for enkelt formulerte forslag. (ikke veldig motorkyndig). Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Hei erikson, mest sansynlig har du for lite kompresjon på toppen. Drar du den lett over med sveiva? Har du el-start? Redigert 8.April.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Det kan være så mangt. Visst du klarer og dra motoren over kompresjon med sveiva er det ikke god nok kompresjon. Dette kan skyldes utette ventiler eller slitte/faste stempelfjærer.. Sjekk dette først da det ikke tar noe som helst tid. Visst du har kompresjon ville jeg da sjekket diesel/filter vannutskiller o.l. Om diesel og filter også skulle være bra ville jeg sjekket dysa selvom spissen er ny for ett år siden. Det at motoren fungerte bra rett etter at du skiftet dysa og den ble verre og verre etterpå kan jo tyde på at det er dysa. Teste dysa er også lett. Du skrur den løs og fester den på samme sted bare omvendt vei (på hodet). Så er det og koble til dieselen og sveive. Her skal det komme en fin dusj med god spredning, kommer det bare en "pissestråle" er dysa dårlig. Om du i hele tatt for den til og gå med pissestråle så vil det isåfall røyke godt da den ikke vil brenne rent. Håper disse tipsene kan hjelpe deg (Instruksjonsboken kan du laste ned fra Sabb), foressten skal det MYE til før en Sabb G tar kvelden. Enkle, gode og robuste maskiner! Makan skal du lete lenge etter! Sleipner Redigert 8.April.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erikson Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 tusen takk for gode forslag. Jeg sjekker dysa som du foreslår Sleipner. Jeg har forøvrig el-start på motoren. Utette ventiler eller slitte/faste stempelfjærer synes jeg høres ganske komplisert ut. Finner jeg ut av det ved å finlese instruksjonsboken tro? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Har du sjekket om det er kompresjon? Klarer du og trekke motoren over kompresjonen ved bruk av sveiva? (Evt skyve på svinghjulet visst du ikke har sveiv). Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med skruing. Det skal ikke være så veldig vanskelig men du må jo ha litt erfaring. Walter_S gjorde jobben ved og ta ut stempelet, skifte stempelfjærer og slipe ventilene på en Sabb G. Se her . Jeg har slipt ventilene på min, men det er mye mindre beskrevet... Står i tråden som er i signaturen min! Håper du finner ut av det, men sjekk at du har god kompresjon først! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Er motoren saltvannskjølt? I så fall er disse plaget med at de sprekker i toppen mellom ventilene, pga overheting forårsaket av rust i kjølekanalene. Dette gjør motoren rimelig tungstartet, men den går normalt sett greit nok når den først starter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.