Jump to content

Prosjekt: UV-kamera

Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

"Mye rart kan hende når man bor i en tunnell" :smiley:

Dette prosjektet har sitt utspring i en lei influensa i forrige uke.

Etter en dag eller så var jeg så rastløs at jeg måtte finne noe å gjøre, dette måtte nødvendigvis gå ut over noe...

Etter en kjapp gjennomgang av hva som befant seg i stua, og en liten vurdering av hva som ville være billigst å erstatte falt valget på et lite webkamera som lå å prøvde å gjemme seg delvis gjemt bak sofaen.

Febervarm og snørrete stupte jeg ut i boden etter våpen og slakteutstyr (verktøykassen), listet meg inn igjen og overfalt det uforberedte kameraet.

Etter å ha fjernet det som for meg så ut som en masse unødvendig plast (kamerahuset) satt jeg igjen med et printkort med en linse på.

Hmm, dette må jo kunne brukes til noe....

Etter litt tenking og feberfantasier fant jeg på å lage et vanntett hus til denne innretningen :yesnod:

Mandag kom og influensaen hadde flyttet over bordet til sjefen i huset, så da var det klart for meg å dra på jobb...

I rotekassen min (der hvor alle syrefaste kappender havner), fant jeg en rørstubbe med innvendig Ø47mm og en bolt med Ø50mm

Spennte opp bolten i dreiebenken og dreide en fortanning på denne som passet inni røret, dreide og to spor til o-ringer i den tynneste delen.

Gjentok operasjonen så jeg sto igjen med to lokk, et til hver ende av røret.

Borret hull i det ene lokket, og dreide ut innvendig til kameraet.

Så langt kom jeg i dag, da jeg ikke hadde kameraet med meg på jobb, og heller ingen skyvelær hjemme var jeg ikke sikker på nøyaktig hvor stor diameter det måtte være på det innvendige hullet (utv. dia. nede i o-ring sporene var 41.6mm og på "øyemål" hadde jeg taksert kameraet til å være ca 37mm i diameter.

Det som gjenstår nå er å lage en flens til fronten med fordypning til glass, dreie o-ring spor i frontstykket og borre hul og gjenge til M3 skruer for å feste flensen i front. Må og lage et hull i bakstykket for ledningsgjennomføring og muligens dreie ut litt gods for å minske litt på vekten (Ø50mm bolt er tungt) :eek:

Planen er i første omgang å bruke en 5m USB-kabel på kameraet, men kommer nok til å forske på koax og ekstern strømforsyning for å få lengere rekkevidde.

baklokk.jpg

Baklokk med o-ringer

frontlokk.jpg

Frontstykke med o-ring spor

hus.jpg

Huset, et stykke rør

kamera_front.jpg

Kamera front

kamera_bakside.jpg

Kamera montert inn i frontstykket

:eek: Mener du her å si at snus er bra for hjernen?

Ellers imponerende å lese om slike ideer Vengsøyfjord :smiley:

Og så attpåtil med feberfantasier...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Vengsøyfjord!

Sysler med slike tanker selv. Kunne vært kjekt å kunne se propellen av og til uten å måtte henge over jolleripa og bli BLAUT. Går ut fra at du vet at vanntrykket stiger med ca 1Kg for hver 10 dybdemeter. Er ikke sikker på hvor dypt o-ringene dine holder tett. Avhengig av hvor trangt de sitter selvfølgelig. Skaff deg cilica-gel hvis du ikke har tengt på det fra før. Liten pose med knasende innhold for den som ikke vet. Ligger ofte i embalasjepakker som inneholder elektronikk og eller optikk.

Hei,

Tøft prosjekt, har gjort akkurat samme jobben selv for noen år siden. Jeg brukte en rest av et aluminiumsrør fra et opplagstativ. Limte det sammen istedenfor å bruke oringer. Kameraet står i toppen av targabøylen til Svanen der det fungerer som ryggekamera, da det er begrenset utsikt bakover på denne båten.

Men om man følger med litt så hender det man kan gjøre varp. For 3 år siden hadde Colorline av alle, et tilbud på farge undervansskamera med lys, 30 m kabel og aluminiumskoffert med 7" TFT skjerm, batteri og lader, i beste James Bond stil, til den ublu pris av Kr.2990,- Kamereaet kan justeres vha av et medfølgende lodd slik at det enten viser havbonn eller ser horisontalt. Dette hadde jeg lyst på men syntes det var for dyrt. Så for 2 år siden kostet det 1499,-. Tenkte dette er jo bare leketøy. Så i fjor sommer kom det til Kr.799,- Måtte bare ha det. Skikkelig kult. Egner seg ypperlig til å sjekke propell skrog havbunn osv.

Hadde lyst til å prøve å fiske krabbe også vha av dette vidunderet, håper bare krabbeluren ikke klipper kabelen da.

Vengsøyfjord!

Sysler med slike tanker selv. Kunne vært kjekt å kunne se propellen av og til uten å måtte henge over jolleripa og bli BLAUT. Går ut fra at du vet at vanntrykket stiger med ca 1Kg for hver 10 dybdemeter. Er ikke sikker på hvor dypt o-ringene dine holder tett. Avhengig av hvor trangt de sitter selvfølgelig. Skaff deg cilica-gel hvis du ikke har tengt på det fra før. Liten pose med knasende innhold for den som ikke vet. Ligger ofte i embalasjepakker som inneholder elektronikk og eller optikk.

Joda, er fullt klar over de fysiske lovene, tenkte å ta med huset uten innhold ned på 35-40 meter først for å sjekke.

Prinsippet har jeg hentet fra en cannisterlykt jeg bruker til dykking, og den har vært med ned til 60 meter, å den er fortsatt tett...

Siden det er et USB kamera vi snakker om er jo dybden begrenset til kabellengden (den er vel max 5 meter etter det jeg har lest)

Fikk gjort litt i dag og, nå gjenstår bare å dreie ut til glasset, o-ring i front og gjenge opp til å feste flensen i front (ja å finne en nippel til kabelen)

Det finnes små overganger fra usb, til tp kabel, det øker kabel lendgen til 50m.

Skjønner at du er dykker, så da vet du sikkert om hvor mye lyset blir dempet nedover

(jeg aner ikke, plasker bare rundt i overflata når vannet holder minst 22-23 grader)

Men kameraet trenger lys for å gi gode bilder, så kanskje du må montere en lykt også, hvis du skal dypt.

..."Mye rart kan hende når man bor i en tunnell" - Mandag kom og influensaen hadde flyttet over bordet til sjefen i huset, så da var det klart for meg å dra på jobb...

Imponerende prosjekt - og riktig fornøyelig lesing attpåtil...!

Kuuult :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...