Jump to content

Raymarine autopilot og drev.Trenger tips.

Sealily

Recommended Posts

Hei,alle!

Tenker på å montere autopilot og i den forbindelse lurer jeg på hva som trengs. Finner jo masse i produkt katalogene men blir ikke helt klok likevel. Ønsker evnt. å gå for Raymarine, (noe annet blir ikke aktuellt) da det er dette fabrikatet jeg har for annet utstyret ombord. Det jeg tror jeg trenger er: Betjenings panel ST-6002, trådløs betjening S-100, S1G system pakke og Hydr.pumpe type1. Er det noe mer jeg trenger?

Hvordan er det å montere dette selv?

Maskin er VP D6 med DPH drev.

Lurer på å importere utstyr fra US, så da er det greit å vite hva man trenger.

Noen som har erfaring vedr. dette? Er takknemlig for innspill!

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Det jeg tror jeg trenger er: Betjenings panel ST-6002, trådløs betjening S-100, S1G system pakke og Hydr.pumpe type1. Er det noe mer jeg trenger?

Hvordan er det å montere dette selv?

Formoder du har hydraulsik styresylinder, så da rekker det du har spesielfisert, om du legger til litt kabler, eventuelle braketter som kan være båtspesifikke og mulgens noen koblinger til å koble deg inn på det eksisterende hydrauliske styresytemet du alt har.

Det er helt greit å kjøpe fra usa,men du mister noen reklamasjonsrettgiheter og muligens noen garantier om du velger netthandel uten at jeg har satt meg inn i det. Selv har jeg S1G corepack, 6002 panel, og lineær drivenhet alt kjøpt fra usa.. og det funker som det skal

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fikk selv en del info rundt dette i en tråd for ikke så lenge siden - men jeg fant den ikke i farten. Det jeg husker er i alle fall:

Med DPH-drev er styresylinder på utsida, og en må derfor montere en spesiell "kabel/wire" som går gjennom drevet for å gi "rudder feedback" til autopiloten. Forsto det slik at dette er en VP-del (og noen nevnte at den var et h***ete å montere). Med slik kabel er den antakelig best med en "linear rudder feedback" forutsatt at denne har nok "stroke", men den kan sikkert også koples til en roterende.

Raymarine kommer nå med en ny serie autopiloter. Mener de heter SPX. Disse har mulighet til å utelate "rudder feedback", men jeg vet jo ikke om de styrer godt nok uten. Det går jo an prøve, og ettermontere kabel/rudder feedback dersom en er misfornøyd (dette er i alle fall min plan). Disse autopilotene _må_ ha en ST70 som primærkontroll, men de eldre kontrollpanelene kan henges på dersom en vil ha flere. Beskrivelsen av den nye V4-softwaren til E-serie display sier også noe om at den inkluderer mulighet for styring av autopilot (har ikke studert den så nøye, så jeg vet ikke om en likevel må ha minst ett panel).

Her er brosjyre på de nye autopilotene: http://www.raymarine.com/submittedfiles/20...es_brochure.pdf

Hei!

Takker for svarene.

Skal ikke være lett dette :smiley: ,så kanskje er det en idé for meg å vente til båten er i "hus". Lettere å forstå og se hva som må til. Blir også spennende å se hvordan den nye typen "pilot" uten feed back hvirker. Vil vel gjerne komme ut erfaringer vedr. dette her på forumet.

Igjen takk for svar folkens :cheers:

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

• 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

men står max 3500kg båt?? min en 5000kg

Det er ikke noe problem. Har akkurat montert SPX 10 på min båt som veier opp mot 15 tonn fullastet. Det var forholdet mellom styresylinder, drivenhet og kurskomputer som var viktigst. Ring og snakk med Belamarin 69264600, de er meget hjelpsomme....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hei! Hvordan gikk det, fått koblet raymarine autopilot? Gikk det isåfall greit? Fungerer bra? Gjøre selv? Pris? :drink:

Hei Hei.

Har ikke kommet så langt enda. Heller ikke gått til innkjøp av noe. Lurer fremdeles på å investere,og da blir det vel denne "SPX-10 saken". Denne høres jo grei ut, hva gjelder montering,og det blir artig å høre hva "Ella." kommer med av erfaring, etter prøveturen.

Mvh.

Kan Ella være så grei å komme med en kort forklaring på hvor mye arbeid dette er å gjøre selv, antar du har D-motor med DPH drev? Har selv Raymarine C80, hva skal ytterligere til, kun denne spx-10 til raymarinen c80 har jeg fra før kun tilkoblet GPS antennen, og motordata via seatalk2 mener jeg å huske. Pris totalt?

Meeeget taknemmelig for svar :fishing:

ja da har jeg tatt noen tlf i dag, hos belanor sa dem det bare var å kobble hydraulikkpumpen på hydraulikken fra motor :crazy: det syntes jeg hørtes veldig rart ut :confused: så jeg tok en tlf til maritim i arendal, og det var bedre svar å få, må bytte ut telefleks til hydraulisk styring med sylinder som passer på powerstyringen og så kan det kobbles innpå med hydraulikkepumpen til autopiloten her :thumbsup:

hadde jeg kobblet innpå pumpen fra motor ville allt gått i filler, da det er en høytrykkspumpe,

så blir 5ooo dyrere(hydraulisk styring) en planlakt da.

Hei

autopilot styrer båten gjennom hydraulic styring .

du trenger ikke noen på drev .

Å MONTERE SELV (ANBEFALES IKKE)

HVIS DU MONTERE HELT KOMPLETT NY SUTOPILOT DET ER GREIT MEN HVIS DU SKAL HA I TILLEG TIL DET DU HAR DET BLIR MASSE

LEDNINGER OG MAN MÅ HA MYE ERFARING MED DETTE .

JEG ANBEFALER GARMIN SOM ALTERNATIV.

MVH

ZANDI

Cathrine: Ta en titt her;http://www.raymarine.eu/en-EU/customer-support/owners-manuals/autopilot-systems/drive-units/?assetdetesctl860999=1466

Etter mitt vett har du ikke de nye DPH/DPR-drevene siden du oppgir Teleflex-styring bak til "servopinnen" på drevene (VP 290?).

I så fall er vel både Belamarin og Maritim helt på bærtur? Legg merke til at manualen også nevner spesielle "adapter pins" (?) til både Mercruiser og VP.

Etter mitt vett har du ikke de nye DPH/DPR-drevene siden du oppgir Teleflex-styring bak til "servopinnen" på drevene (VP 290?)

har 290Dp ja med telefleks.

jeg har også sett de har sånn el.dings som passer til servoen på drevet, den er svin dyr

og om prisen for å montere hydraulisk til servosylinderen blir rimligere så er jo ikke det noe å lure på?

får jo bedre styring av det også? må nok sjekke dette grundig før jeg handler, har i utganspungtet hele sommeren på meg, blir ikke montering av autopilot før til høsten, har kjøpt ny båt og vil prøve ut den før jeg bestemmer meg for innvesteringer, men kan jo bruke litt tid på å finne ut hva som er beste løsning med autopilot, for det skal jeg ha :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...