Jump to content

Marna K og dynastart

Guest geirstro

Recommended Posts

Guest geirstro

Har akkurat slått kloa i en Aanesen 20-21" kogg -21 mod med en 2-sylindret Marna K-9908 -55 mod. Denne motoren er utstyrt med sveivstart. Jeg har en kone som ønsker å bruke båten uten at skipperen er med.  :nonod:

Kompresjonen på denne motoren en forholdsvis voldsom, noe som gjør at det nok kan by på litt problemer for frua. Er det noen som har en dynastart på 1,1 HK som fungerer, og som kunne godt tenke seg og selge ??

Har fått tips om at det går an å montere på separat starter og dynamo, da med montering av startkrans på svinghjul. Dette er vel kanskje som å banne i kjerka for en del hardbarka entusiaster, men funker dette - så hvorfor ikke  :lol:

Noen som har kommentarer eller evt. tips, så er jeg lutter øre !!!!

Hei Geirstro

Velkommen her på baatplassen!

Du er heldig som har en kone som er så interessert at hun har lyst til å bruke båten alene  -  ta godt vare på henne!

Den motoren du nevner er en av de virkelig trofaste sliterne på norskekysten så den kan du/dere nok ha meget glede med fremover.

Men dynastart er en nyere "oppfinnelse" og ingen skal vel påstå at den hører til blant de mest vellykkede. Min erfaring med dem tilsier at man får en dynamo som knapt nok lader og en startmotor nesten uten krefter . . .

Derfor; hvis du finner passende utstyr og ellers har anledning, så vil jeg mene at du/dere er absolutt mest tjent med separat start og generator  -   uansett hvor mange som skulle føle seg kallet til å banne.

Lykke til med en kjekk motor!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei

Kunne ikke dy meg her, :-)

Som Poseidon sier, makan til motor skal du lete lenge etter. Nå vet ikke jeg hvor god greie du har på disse motorene, tilgi derfor hvis jeg her skriver for deg selvfølgeligheter.

Denne motoren har Marnas patenterte bakstart, som er laget slik at den ikke skal slå tilbake hvis motoren feiltenner, i motstning til eldre andre motorer som hadde starten rett på svinghjulet med en uttagbar liten tapp. Imidlertid kan det være vanskelig å vitekjenne når begge sylindre står "klare" til tenning. Det er en liten forskjell på hvor tungt det er å dra den over. Lærer man seg dette, skal ikke disse motorene være vanskelige å starte, selv ikke for "det svake kjønn". Det er viktig at tenning og ventiler er stilt korrekt, og at motoren er i bra stand ellers.

Min gamle K2, og en kamerats R2 startet omstrent bare vi så på dem. En liten dram i hver sylinder, litt fart over øvre dødpunkt, og motoren startet, og gikk.

Det jeg forsøker å si er at du egentlig ikke trenger noen startmotor, under forutsetning av at motoren er i god kondisjon. Hjelp kan du få hos Marna Motor i Mandal www.marna.no

mvh

M.  

Marna

Guest geirstro

Takk for svar, dere ... HAr hatt med en kamerat som er et oppkomme av ideer hva mekaniske innretninger angår, og vi har begynt prosessen med å skaffe deler til  å montere på starter og dynamo. Som Marna sier her, så må jeg også sørge for at motoren er riktig "tunet", så jeg må vel prøve å få gjrt dette først og da selvfølgelig prøve med sveiva .... he,he .... Det kan jo hende at det er greit nok når det kommer til stykket, men noe dypt inni meg sier at jeg nok kommer til å slite med sveiva hvis motoren begynner å krangle igjen. Og den dagen så står mest sannsynlig kone og barn med full oppakning og venter på at far skal få startet båten. :yesnod:

Jeg skal legge ut litt info når jeg kommer i gang med prosjektet.

Takk - igjen

/Geir

Å starte med sveiv er vanligvis kun snakk om teknikk og selvfølgelig at motoren er i orden. En bensinmotor der magnet og impulskobling i trim er det oftest bare snakk om å "nikse" motoren over topp før den går av seg selv.

En diesel er verre, men ikke verre enn at både jeg og min kone starter uten problemer vår Sabb Diesel med sveiv, det må attpåtil sveives med venstre hånd. (motoren har ikke el.start)

Du sparer deg en hel del vedlikehold om du ikke har elektrisk utrustning på motoren.

Kan event. være smart å få litt instruksjon av en som er garvet i gamet.

Hei  :yesnod:

Eg klarte ikkje og dy meg

Denne motoren e vel ikkje så ulige Sleipner5te6 ein sylindra, bortsett ifra at den har to sylindere.

Eg fekk min første båt en 20 fots gavlabåt når eg va 9 år,

Den klarte eg og starta sjøl.

Ein liden dram i toppen :smiley:, litt åben i dyså, og så heiv eg an øve toppen. :blush:

Men sveiv det va litt farligt, så min motor va utstyrt med ratt istedenfor.

Det va tider det.

An blei te slutt selde te tvedestrand.

Savne den båden møje

Lykke til

Hilsen Blobb

sunseeker martinque

Mange mener han ikke trenger el. start på motoren. Men jeg mener det er utrolig kjekt hvis den skulle daue feks under tillegging etc, eller i litt kritiske situasjoner.

Jeg hadde en FM 8-12, og har kjent problemene på kroppen (bokstavelig talt!). En kosemotor som Marna og FM'en starter stort sett med en gang gitt en av to forutsetninger:

1. Motoren er stein kald

2. Motoren er glovarm

Mellom disse to finnes tilstanden som kalles halv-varm, eller lunka. Da er det brått litt verre å få liv. Særlig hvis du har annet å passe på, feks bryggekanten eller båten til naboen, som nærmer seg litt for raskt... Det er vel da det er greit å kunne trykke på en knapp! Ikke?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...