Jump to content

Overlevering av ny Windy Scirocco

Bonus

Recommended Posts

Fredag 4. April var dagen med stor D! Dagen da vi skulle overta vår nye Windy 33 Scirocco.

Vi reiste ned til Arendal dagen før. Fergen fra Moss til Horten, og så buss til Arendal. Buss er ikke det morsomste jeg vet, men den som venter på noe godt ...

Her er fruen med bagasjen, klar til å gå ombord på Bastøfergen

bagasje.jpg

Vi overnattet på Clarion Tyholmen. Flott rom med utsikt rett ut over vannet. Spiste en særdeles god pepperstek på Bighorn (bruker det når vi henter nye båter i Arendal ...) og la oss tidlig.

Ikke lett å få sove; tankene om den store dagen svirret rundt i hodet. Fredag morgen spiste vi en god frokost og gikk tur i byen for å handle litt mat til turen oppover.

Kl. 11 ble vi hentet på hotellet av Kjell Ulfsrud fra Aaby Marine. 15 minutter etter svingte vi inn på anlegget til Windy. Vi ble møtt på gårdsplassen av Morten Haakstad som skulle gjennomføre overleveringen. Kjell tok oss direkte med ned i båten. Windy moderniserer sitt anlegg i Arendal sterkt om dagen, en ny brygge for overlevering av båter er på det nærmeste klar, og et nytt administrasjonsbygg vil om ikke lenge bli tatt i bruk.

windy.jpg

Vel nede i båthavnen så vi Bonus IV. Og vilket syn! Hun var den eneste som lå der. Årets første overlevering. Blank og strøken med deilig nybåtlukt! Bare ventet på å bli tatt med ut på tur!

scirocco1.jpg

hekk2.jpg

hekk1.jpg

Morten Haakstad (Windy) viste oss ombord, og tok oss gjennom en særdeles detaljert sjekkliste. To og en halv time brukte vi på å gå gjennom alle detaljer, både store og små. Ingen ting ble overlatt til tilfeldighetene. Det holdt ikke at jeg sa "Ja, jeg tror deg på at båten er bunnstoffet", jeg måtte se det med egne øyne. Alt ble gjennomgått og testet. Og, alt, absolutt alt, var som vi hadde avtalt eller forventet. Alt virket og alt virket veldig bra!!

Etter denne grundige overleveringen ble vi servert en deilig lunch. I et av de nye "båthusene" nede på brygga. Under lunchen gikk vi gjennom sjekklisten en gang til, - for å være helt sikker på at ingenting var glemt. All dokumentasjon ble gjennomgått, og garantipapirer ++ ble signert.

Ca. 14:20 var vi klar til å dra. Morten Haakstad ble med oss ned Nidelva som kjentmann. Av to årsaker; for å navigere; det er endel sandbanker som flytter seg litt gjennom året, og for å sjekke at vi hadde ferdigheter til å føre båten. Veldig tilfredstillende!

Vel ute i åpen sjø kjørte vi en testtur. Opp i plan, ned av plan svinger ++, for å forsikre oss at alt var OK. Og det var det til gangs! Båten fungerte perfekt. Overgikk alle våre forventninger. Fruen var et eneste stort smil!

Vi satte av Windymannen i gjestehavnen i Arendal og la ut på hjemreisen. Oppover Tromøysundet og ut i åpen sjø. Et stykke oppover begynte det å sjøe endel. Fra SSV. Vi så på met.no da vi var kommet hjem at det var varslet signifikant bølgehøyde på 2m på enkelte av strekningene vi hadde passert. Hvilket kan bety maks høyde på 4m på noen bølger.

Båten tok sjøen veldig bra. Vi lå i plan mesteparten av turen, mellom 15 og 25 knop. Veldig slitsomt da du i slik høy medsjø må kjøre særdeles aktivt, og dra av hardt på toppen av bølgene for ikke å stupe gjennom neste bølge. Men, turen gikk bra, vi så ikke en eneste båt underveis! Fra nordspissen av Tromøysundet satte vi kursen direkte mot Svenner. Gikk inn rett nord for Svenner, opp Tønsbergfjorden og gjennom Vrengen. Det var usigelig deilig å endelig kunne slappe av. Og gå på toalettet for eksempel. Turen videre oppover langs Tjøme/Hvasser og over fjorden mot Moss ble en ren transportetappe. Vi gjorde en liten fartstest underveis, og passerte lett 40 knop. Båten var en nytelse å kjøre. Fantastisk akselrasjon (Windys tester sier 0-20knop på 5,1 sekunder, 0-30 knop på 7,0 sekunder ) og en neglisjerbar planingsterskel. Lett å holde høy fart selv i litt bølger. Dette var gøy!

Fra Tjøme/Hvasser øyene dro vi ut ved Valle og direkte over Oslofjorden inn i Værlebukta ved Moss og gjennom Kanalen. Fortsatt ingen båter ute.

Vi ankom båtplassen i Moss 19:45 og var veldig slitne. Og veldig fornøyde. En ankerdram (som vi noen dager tidligere hadde fått av ter-av) smakte fortreffelig! Flere ankerdrammer hadde jeg ikke tålt, så sliten som jeg var. Det skal sies at fruen tok to ...

Oppsummert; en særdeles profesjonell og grundig overlevering av en særdeles bra båt. Alt virket helt perfekt på turen.

Etter en god natts søvn hjemme kunne vi kikke ut av kjøkkenvinduet og se ut på nybåten. Som lå klar til neste tur.

vindu.jpg

Allerede dagen etter hjemturen var vi på båttur. Årets første overnatting. Mer om den senere.

Redigert av Svenning (see edit history)

Det hørtes ut som en veldig fin start på båtsesongen.

Gratulerer med ny båt og takk for fin skildring.

Så fin ut den båten gitt :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Gratulerer så mye med særdeles flott båt fra meg også!!

En drømmehistorie å lese dette. Veldig bra skrevet rapport. Utrolig artig å se hvordan Windy utfører leveranse av båtene. Et øyeblikk følte jeg nesten at jeg var med og hentet båten...slik jeg drømte meg litt bort..!

Hvilken motor har du i den?

Om 3 og 4 uker skal det hentes to nye båter her i gården også. Selv om de er langt fra så flotte som din så er det likevel stort! Det kribler i magen!

Tenk så deilig tid det er foran oss nå dere. Bare noen uker til det virkelig går mot sommer for alvor...!

Lingefan

Det er jo grommeste motorisering :-)

http://www.windy.no/downloads/W33S-2xVPD4-260-051214.pdf

42,1 knop på topp. Helt riktig fartspotensiale i en slik båt etter min mening. Har du fått målt noe forbruk enda? Bare sånn av akademisk interesse :-)

Føles båten baktung i sjøen pga to tunge dieselmotorer eller er det bare fryd og gammen? Med en D6 veier den i følge Windy 5000kg, mens med to D4 veier den 5600kg. Så gjør den også bare 36 knop med en D6, samt aksellererer noe tregere.

Forresten må jeg si de har kommet langt på utviklingen av Windys leveranse sted siden jeg var der sist for et par år siden. Da var det bare skråning og trær på kanten der så vidt jeg husker. Samt en brygge langs land. De flytebryggene må ha kommet nokså nylig.

Må virkelig si at den båten din så pen ut. Måtte inn og surfe frem Windy jeg nå altså...! Store barn, små gleder ;-b

Lingefan

Har ikke fått gjordt noen forbruksmålinger enda. Men, det er jo nå det virkelig begynner! Utover findagene i April og Mai skal vi lese - måle - teste og kose oss!

Båten føles absolutt ikke baktung, badeplatformen ligger godt over vannflaten. Og selv ved hurtige manøvrer ned fra plan kommer det ikke noe vann inn på dørken.

Konklusjonen så langt er at denne dobbeltmotoriseringen er særdeles bra for denne båten. Veldig stabil i vannet, nesten ingen planingsterskel, suveren manøvrering og høy sikkerhet.

Her er forøvrig et utvalg av ekstrautstyret:

Akterwinsh, TX Engbo

Septiktank med el. pumpe og treveis kran

Teak på dørk i cockpit, badeplatform, dollbord og step

Kalesje og havnepresenning i Hellytech - offwhite farge

Trimplan m/indikator

Varmeapparat Eberspächer med ekstra uttak i sovekabin og på WC

Baugpropell, Sleipner 4 hp med det nye propellerdesignet

Defroster, via motor- 10 kw

Radio/CD 4 høyttalere (SONY) med ekstra forsterker + subwoofer i cockpit

Kartplotter, Raymarine E120 med interface + SW for motor & forbruksdata til kartplotter

VHF Ray218E

El.toalett "Silent Flush"

TV antenne

Nextel grått dashbord

Carlotta ratt i koksgrått

Floodlight i cocpit 4 stk

Lys badeplattform 2 stk

Dimmer til alle lys

Heldekkende tepper i salong

Stekeovn gass

Solpute til fordekk

Kjøleboks under copilot sete

Skilletrafo for landstrøm

Vindusspylere

Ekstra batteri 115AH (totalt 4stk)

Navneskilt "Bonus IV - Moss" i rustfritt

Lys i motorrom

Høres bra ut!

Vurderte du andre båter også eller var det veldig lett å vite hva som skulle anskaffes? Skal slutte å plage deg med for mange nysgjerrighetsspørsmål nå, men hadde vært artig å høre begrunnelsen rundt båtvalget. :-)

Synes selv at 33 Scirocco er veldig fin, utvilsomt en av Windys fremste stoltheter, men at også 35 Khamsin er noe av det peneste i sin størrelse.

Ble helt våt i øyekroken av å se på disse båtene... Nei, dette var artig lesing! Lykke til med båt og motorer. :flag::sailing:

Lingefan

Rederinnen har Parkinson sykdom, så vårt valg måtte bli en båt der det var lett å bevege seg. Og god seng/soveplass. Det ekskluderte typiske Flybridgebåter i samme størrelse.

Khamsin er rålekker (svogeren min har en slik), men vi ønsket litt mere "bomuligheter". Og da var det ikke så mange andre alternativer. Men det er oss og våre prioriteringer, andre kunne gjerne, selv med samme utgangspunkt, valgt helt anderledes.

En særdeles fin beskrivelse av overtakelse og besiktigelse. Gratulerer med en av de beste, om ikke den beste båten i klassen. Her blir det sikkert et uendelig antall toppopplevelser fremover. Spennende utstyrsliste. Stikker innom dere når jeg kommer ut en gang i løpet av ultimo april/primo mai.

Gratulerer med ny båt. Imponerende overlevering av Windy.

Det var ikke slik da jeg kjøpte min i høst. Nidelv 28 fra -82.

"Skarru ha'n, eller ?"

Under prøveturen er det overveiende sannsynlig at selgeren tenkte : "Håper ikke den går i stykker nå, håper ikke den går i stykker nå, håper den ikke går i stykker nå..." etc.

...men så var den billig, da :wink: ...og det meste ser ut til å virke ok, selv etter 26 år.

De beste hilsener til dere, med ønske om en fiiin båtsesong.

Mvh,

Are

Deilig lesning - og gir meg blaff av alle følelsene og spenningen da vi selv hentet ny båt i 2006. :yesnod: Det å legge ut på lang hjemtur med en splitter ny båt "nesten uberørt av menneskehender" er en veldig spesiell følelse.

Nå har jo jeg hatt gleden av både omvisning og prøvesitting i nybåten din og kan bare underskrive på at det er en særdeles lekker skute! Go'vær, eller ikke - dette blir en plussommer i alle fall! Gratulerer igjen.

Vi sees.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

En glimrende fortelling og gratulerer med ny flott båt. Husk og gi litt ekstra på når Bitteliten er i nærheten. Da kan det tenkes at det kommer en "Henting av båt" historie til fra Arendal. :wink:

Ellers håper på en lang og varm sommer med LITT vind :wink:

Vi sees!

Hva er det som sitter mellom lukene på badeplattformen din? Der som det ikke er teak.

Der sitter det etpar små "kryssholt".

"Croppet" bildet jeg la ut i starten av tråden (Der har man igjen for "megapixlarna ...":

hekkdetalj.jpg

Tar med et annet bilde jeg sakset fra finn.no som viser tilsvarende badeplatform , der man har montert Snapdavider:

83_1840899857.jpg

Vi dro på årets første overnattingstur på Lørdag. Til Hankø, hjem igjen på Søndag ettermiddag.

Etter en god natts søvn på fjærmadrass ble jeg vekket av rederinnen Søndag morgen. Hun hadde "sneket" seg opp for å utforske litt mere av båten. Jeg ble vekket til frokost med nystekte rundstykker fra gass-stekeovnen! Mmm, deilig! Med referanse til en tidligere tråd som omhandlet "Stekovn i båt" er mitt klare svar "ja"!

I løpet av Søndagens regnvær fant vi en ting vi tror kommer til å endre på; Dieselvarmeren (Eberspächer) har uttak i cockpit og i kabin - sovekabin og toalettrom. Kravet pga. sikkerhet mot overoppheting, er at ett av disse skal være fast åpent. Slik at du ikke kan lukke alle. Hos oss er det fast åpne i kabinen. Hvilket gjør at når vi på denne årstiden ønsker maksimal oppvarming av cockpit, blir det badstu-varmt i kabinen. Så vi kommer nok til å flytte det alltid åpne spjeldet til Cockpit.

Ellers har vi ikke funnet noe annet vi ønsker å endre. Men, vi finner sikkert noe etterhvert. Det er vel endel av båtlivet, er det ikke? Nå er vi inne i fasen "Hvor skal tørrmaten være, hvor skal regntøyet være, hvor skal ditt og datt oppbevares. "Behagelige problemer" spør du meg ...

Det lover jeg :wflag:

Som jeg kjenner Svenning var nok dette et av de avgjørende forholdene for at det ble to motorer i båten hans :wink::lol: Sammenliget med Svennings båt er min en sinke, og det hender jeg savner mer krutt. Men da vi kjøpte var D4 260 det største valget (nå finnes jo D4 300). Men vi får ta en tur i hver vår båt rundt Stasberga i en liten kuling og se hvem som tåler mest sjø :wink: Vet om en annen Windy 33 som sleit med å holde følge i fjor da det blåste 12-14 m/sek der :wink:

Her har vi rundet til lesida av Jeløya - Erpet er bak meg i sin W33

erpet_i_hekksjoeen.jpg

Her er vi i Mossesundet samme dag - med Bella i sin (nå solgte) Fairline 30 og Erpet bak.

hekkboelge_med_bella_og_erpet_2.jpg

(lengtet sånn etter sommeren da jeg så disse bildene igjen at jeg måtte dele de med dere)

Gratulerer med nye båten igjen :yesnod: Den er gørlekker ! 2 motorer ombord tilfører mye trygghet, stabilitet og manøvreringsegenskaper - så jeg forstår valget veldig godt :smiley: Også er det jo aldri feil å ha litt ekstra pulver "under panseret heller" :smiley:

Varme i cockpit: du vil merke ganske mye trekk fra hullet under døren til badeplatformen - vi legger et pledd e.l her når det er kaldt ute og varmeren går.

Jeg har i og for seg gjort samme erfaring som deg når det gjelder det åpne spjeldet - jeg har også registrert at termostaten for varmeren sitter i kabin hos meg, hvilket gjør det litt vanskelig å få rett varme om barna har lagt seg og vi fryser i cockpit og de svetter i stikk kabinen.Jeg har tent at på neste båt skal jeg ha to separate varmere - en nede og en oppe.

Overlevering på Windy er en sak de tar alvorlig - og som er meget bra for kjøper av båten. Jeg husker godt vår egen overlevering - på KOB's hjemmeside www.hanna2.net kan man lese om hans erfaring da han hentet sin Windy 37. Det forsterker absolutt inntrykket av at man har kjøpt et kvalitetsprodukt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...