Jump to content

Overlevering av ny Windy Scirocco

Bonus

Recommended Posts

Det kan kanskje passe med en liten oppdatering av hvordan vår nye skute har oppført seg siden vi hentet henne 4. April.

Først, et lite bevis på at hun er behørig merket med baatplassen.no vimpel.

vimpel_1.jpg

dsc_0021.jpg

Vi har nå passert 20 overnattinger, og motorene har summet snart 70 timer. Er vel ikke så galt på litt over to måneder. Og noen påstår at sommeren ikke har begynt enda :cool:

Og la det være sagt med en gang; vi er veldig fornøyd med båten! Plass, komfort og ikke minst sjøegenskaper svarer til eller overgår våre forventninger. Uteplassen er veldig romslig og sosial. Den har vært fylt med gode båtvenner nesten hver kveld :cheers: , så det er tydeligvis ikke bare vi som trives der ...

Sjøegenskapene er veldig bra. Vi kan stort sett holde den fart vi ønsker uten at vi opplever harde slag i bølger. Båten kommer veldig raskt opp i plan, ifølge tester skal den med vår motorisering gjøre 0-20knop på 5,1sek. Nesten umerkelig planingsterskel og ingen tegn til galloppering. Trim bruker vi lite eller ikke, kun ved betydelig sidevind.

Drivstoff forbruket ser heller ikke så galt ut. Her er en tabell fra noen høyst uvitenskapelige målinger, før motorene var innkjørt og første oljeskift tatt.

w33forbruk.gif

Vi kommer til å gjøre mere nøyaktige målinger senere. (F.eks. SOG som hastighetsinput blir jo temmelig unøyaktig ved lave hastigheter om en ikke kjører begge veier ...)

Legger til noen bilder av cockpit og hobbyrom :yesnod: (motorrom).

a_2.jpg

a_3.jpg

a.jpg

a_1.jpg

Redigert av Svenning (see edit history)
... men det spørst om du klarer og holde hendene unna trottlene....

Jeg må tilstå at det ikke er så lett nei. Når vi skal litt lengre avsted kjører vi nok forholdsvis ofte i plan. (Der vi er kjent og det er forhold til det selvfølgelig). Dog ikke så fort, typisk mellom 22 og 25knop.

Vi har jo allerede vært nedover Svenskekysten 5 ganger iår; Strømstad, Grebbestad området og Koster

• 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle komme med en liten statusrapport.

Til og med sist helg har vi logget 53 overnattinger og 131 motortimer. Lengste sammenhengende tur 16 dager. (Sommerferien nedover Svenskekysten og over til Danmark! mmmm)

Vi er fortsatt veldig fornøyd. Alt fungerer veldig bra. Båten er kompakt og godt sammenskrudd og har veldig gode sjøegenskaper.

Og, gleden ved to motorer bare øker og øker. Utrolig behagelig ved finmanøvrering og veldig bra stabilitet i båten.

Nå begynner også erfaringen i hvor alt skal plasseres og hvor mye vi skal ha med på tur og komme. Slik at vi ikke trenger så store forberedelser hver gang vi skal ut.

Solputa på dekk er nå tatt inn for sesongen :cool: , men vi håper på flere flotte helger fortsatt.

• 4 måneder senere...

Hei Trond!

Kansje på tide å komme med en siste raport om 2008 sesongen i denne tråden? Jeg har hentet tråden fram, kost meg og lest den mange ganger.

Gleder meg til sommeren, ikke umulig at vi treffes på vannet da, evt. i en nyannskaffelse fra vår side. :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...