Jump to content

Overlevering av ny Windy Scirocco


Bonus

Recommended Posts

... Men vi får ta en tur i hver vår båt rundt Stasberga i en liten kuling og se hvem som tåler mest sjø :wink:Det blir ikke stiv kuling i sommer Bitteliten. Kun svalende eftermiddagsbris :yesnod:

 

... Varme i cockpit: du vil merke ganske mye trekk fra hullet under døren til badeplatformen - vi legger et pledd e.l her når det er kaldt ute og varmeren går. Smart, takker så mye for det rådet. Og samtidig utallige gode råd jeg har fått fra deg. Tusen takk!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Gratulerer så mye med en knallfin båt :cheers: Et vennepar skal hente en kliss make båt den 19.4 på Windy fabrikken og jeg skulle ønske det var meg :yesnod:

Takk skal du ha Hansa666!

19.04 er vel dagen for den store vestlandskonvoien? Det var viktig for vår overlevering at den ikke kom for tett opptil denne. Slik at vi kunne få full attention.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så masse med en fantastisk båt. :flag:

 

Synes dere har gjort mange gode valg på utstyrssiden, noen også tilsynelatende små men allikevel viktige detaljer. Noen av disse tenkte ikke jeg på i sin tid, rett og slett fordi jeg ikke visste om det. Som f.eks. flere varmeuttak (vi løste det med å åpne dørene), dimmere over alt, stillegående eltoa (Windy's eneste alternativ i 2004 har Jabsco sitt som bråker mer enn en baugpropell :wink: ). Og gass, som nå vel er standard men som i 2004 ikke var mulig å få (vi kan skjære ut et hull i benken, så kan du sette inn komfyr selv.....). Kanskje var min evindelige masing om bl.a. dette med på å få Windy til å gå over til gass?

 

Og jeg er helt enig i det med motoriseringen. En slik båt skal ha 2 motorer både for sikkerhetens del og for å tunytte og oppleve fartspotensialet som ligger i båten. Min W32 hadde 2xkad32 - greit nok men ingen høydare. En del av forutsetningen som den gang gjorde det mulig å kjøpe en såpass dyr båt. Men som samtidig gjorde det klart for meg at i den nye W37 måtte det bli de største motorene.

 

Puta på fordekket vet jeg ikke helt hvor du gjør av.... Derfor kjøpte ikke vi den :wink:

 

Overleveringen er igjen et eksempel på at Windy er Windy. Både opplevelsen i seg selv med den utrolige grundigheten, engasjementet, hvordan du blir tatt vare på av forhandler og verft. Men også at alt er slik du bestilte det og at alt faktisk fungerer. Og fortsetter å fungere. Min opplevelse av min overlevering - ikke så detaljrikt fortalt som din, men inneholdt akkurat det samme. (Hjemmesiden er omsider under oppdatering)

 

Lykke til. Måtte dette bli sommeren med stor S :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

... Puta på fordekket vet jeg ikke helt hvor du gjør av.... Derfor kjøpte ikke vi den :wink:

Hei KOB, puta på fordekket er ikke så lett og hanskes med nei. Men, så langt er det kun "sjefen" og jeg som overnatter i båten. Og vi kommer til å sove i selve sovekabinen. Solputa "lagrer" vi der, og når vi skal sove så legger vi den ut i forkabinen - på bordet. Mulig vi tar den med hjem på for og etter-sesongen når vi ikke trenger den, - time will sjåv.

Link to post
Share on other sites

Og jeg er helt enig i det med motoriseringen. En slik båt skal ha 2 motorer både for sikkerhetens del og for å tunytte og oppleve fartspotensialet som ligger i båten. Min W32 hadde 2xkad32 - greit nok men ingen høydare. En del av forutsetningen som den gang gjorde det mulig å kjøpe en såpass dyr båt. Men som samtidig gjorde det klart for meg at i den nye W37 måtte det bli de største motorene.

Jeg har kjørt en W33 med D6 350. Raser opp i 20 knop raskere enn min båt (og din gamle også) - topper 35-36 knop. Med D6 370 kan jeg tenke meg den gjør 36-37 knop. Det holder godt det også :smiley:

 

Puta på fordekket vet jeg ikke helt hvor du gjør av.... Derfor kjøpte ikke vi den :wink:

Man kan gjøre som meg - ha pute i hvit skai og la den ligge. Vaskes med Zalo hver gang jeg går over båten - den holder seg greit. Når den er stygg om noen år kjøpes det ny eller den kastes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt en W33 med D6 350. Raser opp i 20 knop raskere enn min båt (og din gamle også) - topper 35-36 knop. Med D6 370 kan jeg tenke meg den gjør 36-37 knop. Det holder godt det også :smiley:

 

Man kan gjøre som meg - ha pute i hvit skai og la den ligge. Vaskes med Zalo hver gang jeg går over båten - den holder seg greit. Når den er stygg om noen år kjøpes det ny eller den kastes.

Fort nok, ikke uenig i det, men erfaringen har fortalt meg at to motorer gir en helt annen sikkerhet i tillegg til langt bedre manøvreringsegenskaper. Vl er det dyrere i drift og vedlikehold, men det er det verdt.

 

Deriomot synes jeg ikke en slik pute på fordekket er verdt prisen, og i hvert fall ikke dersom en skal kaste eller kjøpe ny etter noen år. Til det koster den alt for mye (rundt 10.000, om jeg ikke tar mye feil).

 

Men det er altså min prioritering :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Deriomot synes jeg ikke en slik pute på fordekket er verdt prisen, og i hvert fall ikke dersom en skal kaste eller kjøpe ny etter noen år. Til det koster den alt for mye (rundt 10.000, om jeg ikke tar mye feil).

Vi har vel brukt vår 3-4 ganger tenker jeg :smiley: men når den først er der får den ligge. O gblir den stygg blir den nok erstattet ettersom det er knapper som stikker opp av dekk for å feste den

 

Definitivt den minst brukte saken ombord hos oss. Den ble kjøpt fordi vi på vår Nidelv 300 brukte den ganske mye - men i og med at Windyen har flere rom å være i er den ikke mye i bruk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Svenning,

 

og gratulerer så mye med en utrolig lekker båt :flag: - den må vel være bortimot optimal for dere :yesnod:

 

Overleveringsrapporten din var også innholdsrik og flott. Jeg er imponert over måten Windy overleverer nye båter på, og jeg skjønner godt at det er noe helt spesielt ved å hente ny båt hos dem, Det blir rart ikke å ha noen N300 å se etter når vi i fremtiden passerer kanalen.

 

Hilsen hos

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Henger meg på blant gratulantene. Den beste detaljen med beretningen er etter mitt syn at du kan se båten din ut av husvinduet (kanskje off-topic, men litt misunnelsesfremkallende for min del).

 

Ja, der henger jeg meg på. Nevnte det for fruen om dagen, men hun er bare glad til at vi ikke har den så nært. Da hadde du vel aldri vært hjemme... :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer :flag:

 

Windy er en av de merkene jeg sikler aller mest etter.

 

Det blir nok ikke med det første, men jeg får jo noe av den samme 'vind i håret' følelse i min 22 fots daycruiser. Godt at noen ennå er lekne nok til å kjøpe slike sportslige gledesmaskiner som windyen din. Nok en gang, gratulerer!

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg merket stor forskjell i sjøegenskapene. Men likevel, så det er sagt; Nidelv 300 er en meget flott båt med særdeles gode og sikre sjøegenskaper!

 

Windy 33 Scirocco er jo en større båt. 3 fot lengre, 1 fot bredere og rundt 2 tonn tyngre. 2 motorer, mere bæring i hekken og, ikke minst, 1 mill høyere pris.

 

Og sjøegenskapene bar nettop preg av dette. Mye roligere i litt sjø, ingen tegn til galoppering og lite behov til flapstrimming. Samt veldig umerkelig planingsterskel.

 

En annen markert forskjell er vel også egenskapene mellom 9 og 20 knop, eller området mellom rolig putrefart og grei planefart. Dette er jo et område der planende båter ikke trives særlig godt. Heller (absolutt) ikke N300. Men Sciroccoen virker betydlig bedre her; må vi av en eller annen grunn kjøre i 12knop, så er det ikke så galt.

 

Bildet nedenfor kan kanskje gi en liten pekepinn; her er vises hekken til N300 og W33 "side by side". Jeg har forsøkt å legge inn noen linjer for å synliggjøre forskjellen i v-bunn vinkel og avstand drev-bunn. (Begge bildene er tatt av våre båter under produksjon)

 

w33n300.jpg

Link to post
Share on other sites

En annen markert forskjell er vel også egenskapene mellom 9 og 20 knop, eller området mellom rolig putrefart og grei planefart. Dette er jo et område der planende båter ikke trives særlig godt. Heller (absolutt) ikke N300. Men Sciroccoen virker betydlig bedre her; må vi av en eller annen grunn kjøre i 12knop, så er det kke så galt.

Hiver på gratulantene. Virkelig lekker båt!!

 

Dette med egenskapene mellom 9 og 20 knop tror jeg også skyldes de meget fleksible maksinene dine. D-maskinen til Volvo kjører like godt i nær sagt alle turtallsområder. Et havn av forskjell fra de gamle KAD`ene.

 

Nå satser vi på en kanonsommer!

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg merket stor forskjell i sjøegenskapene.

 

Bildet nedenfor kan kanskje gi en liten pekepinn; her er vises hekken til N300 og W33 "side by side". Jeg har forsøkt å legge inn noen linjer for å synliggjøre forskjellen i v-bunn vinkel og avstand drev-bunn. (Begge bildene er tatt av våre båter under produksjon)

Svenning hadde D6 350 om jeg husker rett - så han er nok vant til fleksibiliteten

 

En sak er hvordan skrogene ser ut bakfra. En sannen sak er hvordan resten av skroget er konstruert - og ikke minst hvordan vekten er fordelt i båten. Windy legger veldig stor vekt på balanse i båten - og deres båter skal i utgangspunktet ikke behøve flaps for å kjøre godt. Windy bruker vektceller når de plasserer utstyr i båten - dette merker man meget godt. Det var også derfor Windy omkonstruerte Scirocco, Tornado og Khamsin da D motorene kom - motorene var for tunge i forhold til de gamle skrogene - og det trengtes mer bæring i hekken for å få gode sjøegenskaper. Andre produsenter - som feks Nidelv har i beste fall hevet badeplatformen på båtene sine for å kompensere flere hundre kilo økt vekt akter. Dette gjør at båtene får høy planingsterskel - og blir vanskelig å kjøre i bla tung medsjø. Det har jeg selv erfart med min Nidelv 300 som hadde D6 310. Jeg måtte trimme drevet inn i stor medsjø for å komme over bølgene (ellers gikk båten ut av plan) - og det gjorde båten vanskelig å kjøre fordi i nedoverbakken grov da baugen seg ned i sjøen. En annen effekt jeg opplevde var at sjøen slo inn i båten når man slakker av

 

Selvom man mister litt fleksibilitet med KAD 300 vs D6 tror jeg faktisk at Nidelv 300 fungerer bedre med KAD 300 enn D6.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da hadde du vel aldri vært hjemme... :lol:
Jo da - Hadde sittet på kjøkkenet hele tiden :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...