Jump to content

Vaselin på propell

Anders Panders

Recommended Posts

Etter det jeg har skjønt er det litt tilfeldig om ruren vil sette seg på båten. Dette avhenger av om det er larver i vannet der båten ligger. Dersom båten ikke brukes i perioden når rurlarvene setter seg vil man får rur på propellen. Enkelte kan nok derfor bli lurt til å tro at en spesiell propellbehandling var årsak til mangel på rur osv. Er ingen ekspert, men leste dette et sted.

Redigert av Hank (see edit history)
Se i minibaren. Der var dere jo :smiley:

Bor hos Stordalen, han er motstander av utskeielser på rommet. Ingen minibar, ikke kjøleskap, ikke bibel, ingenting. Madrassen i køya er grei. Det er gratis internettilkobling, det er greit. Her bor jeg flere ganger i måneden uten å klage.

Der det ikke er rur-larver slår så klart heller ikke ruren seg ned. Der jeg bor myldrer dem. Det må være milliarder av dem i hver eneste kvadratmeter vann.

Jeg har forsøkt mye rart (har lagt på TCnano i år) for å holde propellen fri for rur, men kun en metode har vært 100% effektiv. Men den krever litt arbeid.

Jeg tok da gang propellen (bronze) med hjem og rengjorde og pusset den helt blank.

Så ga jeg den et lag med etch primer.

Deretter 3 lag med 2-komponent epoxyprimer. (for galvanisk skille mellom propell og kobberet i bunnstoffet)

Så flere lag med hard racing bunnstoff.

Dette ble pusset ned med finere og finere vannslipepapir til det ble glatt som en barnerumpe.

Resultatet ble propell fri for rur i en sesong. Neste år gadd jeg ikke dette arbeidet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har selv ett duoprop stålsett.

Jeg pusset de med surv med slipepad. (kan sikkert bruke drill med fin stålbørste også)

Polerte med det jeg hadde, Seajet polish med PTFE.

Ingen groing, bare litt på bosset der jeg ikke hadde vært nøye.

Nå bruker jeg riktignok båten ofte i forhold til mange andre sikkert. Men likevel mindre i fjor pga dårlig sommer.

Når det gjelder problemer med rur på propeller så blir kjerringrådene diskutert opp og ned i mente både i marinaene og her på båtplassen. Resultatene av påførings av remedier virker til å være både varierende og vanskelige å dokumentere.

Ikke rart, for kjerringa visste ikke den vitenskaplige årsaken på problemet, og hvor kjerringrådet virker og ikke virker blir derfor litt vanskelig å si noe om.

Betyr dette at man ikke bør lytte til kjerringrådene og totalt avstå fra svart magi?

Jeg mener ikke at man skal avskrive alt, men har man blodpropp så er kanskje aske avkok en risiko å regne foran moderne medisin.

En ting er sikkert, det moderne mennesket kom lenger med forskning enn kjerringene kom med sine råd, for så vidt jeg kjenner til, så reiste ingen av disse kjerringene til månen, fant opp satellittene eller GSM telefonen.

Det rare i denne sammenhengen, er at de gamle karene på slippene i vårt kystfagre land aldri har fått status som kjerring, og at deres råd sjeldent får noe status på et forum som dreier seg om båt?

Faktum er at disse karene i en mannsalder har hevdet at en båt med mye sink gror som bare F, og at båter med lite sink ofte ikke har rur på propell og beslag.

For et par år siden så ble en anode omtalt positivt i pressen, men nærmest omtalt som humbug her på båtplassen av ekspertpanelet den gang. Vel, jeg har vært med på å utvikle denne anoden, og jett hva?

Den er utviklet blant annet for å unngå rur på propellene med den hensikt å få båten til å oppnå samme fart i slutten på sesongen som i begynnelsen av sesongen.

For de som ikke har skjønt det, så kan vi glemme fart og god drivstofføkonomi hvis det gror rur på propellen.

Filosofien vår var enkel for bortimot 8 år siden, anoder produsert i sink har sin opprinnelse fra marinen i oldtiden hvor flere skip sank som følge av korrosjon enn av kuler og krutt. Verden har gått videre og båtene bygges ikke lenger i disse jernkvalitetene. Følgelig kan anodene med fordel være designet for de materialene båtene er laget av i moderne tid.

Hvis noen av gamle kara på slippen leser dette innlegget, så kan jeg bekrefte at dere har rett i at mengden sink har betydning for hvor mye rur som etablerer seg på båten.

Dere hadde også rett i at for mye sink frastøter bunnstoff og produserer lut i tre.

Årsaken er at anoder i sink produserer en høy EMF. Ikke alle moderne legeringer som benyttes i dagens båter trenger sink for å beskyttes mot korrosjon, og derfor er problemet langt på vei løst med kjerringråd og moderne forskning.

Det er vel bare båter produsert med deler i aluminium som må ha anoder med tilsvarende egenskaper som sink i dag.

Verden er et rart sted å være, for mye styres av teknologi og økonomi. Kanskje en sannhet med modifikasjoner, for når anoden ble patentert så var det plutselig en interesse for å kjøpe patenten for å få den bort fra markedet.

Dere kan jo tenke dere til hvem som vil kjøpe patenten.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Av alle ting som ikke hjelper mot rur, så er vel fett det beste.

Det er vanskelig å beskytte seg 100% mot rur. Når de er i svømmefasen, er de kun noen my store, ser ut som ei lita reke, og det er tusenvis av dem pr. kubikkmeter. Når de fester seg leter de etter ett sted å gjemme seg. De holder seg først fast med beina og holder ikke så godt fast slik at ei helt glatt flate gjør det vanskelig for dem. Fett gjør det også vanskelig. Og gift, som i bunnstoff, tar livet av dem.

Ei ripe i en ubehandlet propell er ett ideellt sted. Der får de klort seg godt fast slik at de kan begynne rotasjonen, de har kalkflaten på nakken, og begynne å bygge opp kalksjiktet mellom seg selv og underlaget.

Jeg har aldri sett at elektromagnetiske felt har noen som helst innvirkning på rur. Men slike felt er rene åten for hai.

Det beste tipset er vel å sjøsette sent.

Det er nå i april / mai at rurene er på jakt etter bolig .

Vil det si at hvis svangerskapet til ruren er 1 måned, så er løpetiden i mars/april? :smiley:

Kan være feil, for man vet vel for lite om hvor gamle de er når de flytter ut hjemmefra med nærmere ettertanke. :lol:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
  • 2 uker senere...

I fjor hadde jeg TC-NANO fett på propellen for å hindre rur. Jeg klinte godt med fett på propellen.

Det viste seg at det kom veldig mye støy fra propellen!

Støyen var påfallende, og jeg trodde jeg hadde problemer med ubalanse i aksel eller propell!!

I vinter hadde jeg ikke tid til å få ut akslingen til balanseringen, så derfor stusset jeg veldig over at støyen var borte i år.

Jeg tror fettet forårsaket kavitasjon, les støy. Sannsynligvis på grunn av at jeg tok på for mye fett!

I år har jeg bare slipt propellen med 1200 papir, så får vi se hvordan det går...

Det hører med til historien at når jeg brukte TC-nano i fjor, så var det fritt for grue/rur.

En ting er sikkert, det moderne mennesket kom lenger med forskning enn kjerringene kom med sine råd, for så vidt jeg kjenner til, så reiste ingen av disse kjerringene til månen, fant opp satellittene eller GSM telefonen.

Nå reiste jo kjerringene på kosteskaft over store avstander allerede for flere hundre år siden, uten at de ble særlig populære blant oss menn av den grunn. Det kan jo hende de holder på med mye annet rart i dag også, uten å rope høyt om det - kloke av skade.

For to år siden brukte jeg vannfast fett, og hadde ikke en eneste rur på propellen, men det kan jo skyldes tilfeldigheter. Om det vannfaste fettet skulle ha noe for seg og være noe mer enn et kjerringråd, er det neppe særlig mange produsenter som har noen glede av det.

I fjor smurte jeg på TCnano, men har ennå ikke vært i vannet og sjekket tilstanden. Kanskje har noen smarte menn har tjent godt på et remedium som ikke en gang holder kvaliteten til et kjerringråd.

På Tora bruker jeg ingenting på propellen. Ingen rur overhodet på propellen, men noen få på akterstevnbeslaget i fjor.

Hun på vannet rundt 4. juni. Og lå ubrukt fra omtrent 20 juni til 20. august og ble tatt opp i oktober. Hun har bare litt sink på stevnbeslaget, ellers ingenting. I år får hun sink på propellmutteren også.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...