Anders Panders Startet 9.April.2008 Link til dette innlegget Startet 9.April.2008 I fjor var det ille med groer på propellen, mye mer enn båten ellers. Jeg har i grunn gjort ordentlig arbeid på propellen i år, pusset den ned og grunnet og lakket på nytt, men jeg har hørt at det hjelper å smøre inn hele propellern i vaselin, noen som har synspunkter eller erfaringer på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hei! Har ikke hørt om vaselin, men jeg skal tusje den med Penol 100. Skal vist gjøre susen.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Søk på tidligere tråder. Der vil dere finne at stort sett så gror det like jævlig uansett. Det er et fett som skal hjelpe, husker ikke hva det heter i farten, sitter på et hotellrom og har ikke tilgang til min database over brukbare produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Etter det jeg har skjønt er det litt tilfeldig om ruren vil sette seg på båten. Dette avhenger av om det er larver i vannet der båten ligger. Dersom båten ikke brukes i perioden når rurlarvene setter seg vil man får rur på propellen. Enkelte kan nok derfor bli lurt til å tro at en spesiell propellbehandling var årsak til mangel på rur osv. Er ingen ekspert, men leste dette et sted. Redigert 9.April.2008 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 ....sitter på et hotellrom og har ikke tilgang til min database over brukbare produkter. Se i minibaren. Der var dere jo Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Se i minibaren. Der var dere jo Bor hos Stordalen, han er motstander av utskeielser på rommet. Ingen minibar, ikke kjøleskap, ikke bibel, ingenting. Madrassen i køya er grei. Det er gratis internettilkobling, det er greit. Her bor jeg flere ganger i måneden uten å klage. Der det ikke er rur-larver slår så klart heller ikke ruren seg ned. Der jeg bor myldrer dem. Det må være milliarder av dem i hver eneste kvadratmeter vann. Sitér dette innlegget Link to post
RonnyB Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 En lokal oljeselger hadde noe han kalte for "propell grease". Man smurte dette inn på propell og ror, så var man kvitt hele problemet med ruren. Skal kontakte han og høre hva dette er for noe. Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
roaldbj Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Kan det være QMI hylsefett med PTFE polymer? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hva med de gamle og erfarne kallene på slippen som sier båter med mye ”sink” gror mye mer enn de med lite ”sink”? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Kan det være QMI hylsefett med PTFE polymer? Det prøvde jeg i fjor! Tror larvene spiste det til lunch, før de begynte byggingen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Victora III Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Vaselin på propellen har alltid vært et gammelt godt tricks i de fleste situasjoner... Sitér dette innlegget Link to post
auriga30 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hei- Vanlig merketusj er tingen. Har over flere år tusjet 19" 4-blad bronsje propeller på min forreige båt med sort merketusj. Siden jeg startet med denne behanling var propelleren like fin om høsten, mesteparten av tusjen var på etter 6 mnd på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 For å være litt seriøs også. Hvis vaselin eller andre oljeprodukter var effektive ville garantert dette vært produkter å få kjøpt både til propeller og drev. Jeg har ingen tro på at vaselin holder mer en de første 14 dagene før det er kjørt av. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg har forsøkt mye rart (har lagt på TCnano i år) for å holde propellen fri for rur, men kun en metode har vært 100% effektiv. Men den krever litt arbeid. Jeg tok da gang propellen (bronze) med hjem og rengjorde og pusset den helt blank. Så ga jeg den et lag med etch primer. Deretter 3 lag med 2-komponent epoxyprimer. (for galvanisk skille mellom propell og kobberet i bunnstoffet) Så flere lag med hard racing bunnstoff. Dette ble pusset ned med finere og finere vannslipepapir til det ble glatt som en barnerumpe. Resultatet ble propell fri for rur i en sesong. Neste år gadd jeg ikke dette arbeidet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SvartRøyk Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Har selv ett duoprop stålsett. Jeg pusset de med surv med slipepad. (kan sikkert bruke drill med fin stålbørste også) Polerte med det jeg hadde, Seajet polish med PTFE. Ingen groing, bare litt på bosset der jeg ikke hadde vært nøye. Nå bruker jeg riktignok båten ofte i forhold til mange andre sikkert. Men likevel mindre i fjor pga dårlig sommer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Når det gjelder problemer med rur på propeller så blir kjerringrådene diskutert opp og ned i mente både i marinaene og her på båtplassen. Resultatene av påførings av remedier virker til å være både varierende og vanskelige å dokumentere. Ikke rart, for kjerringa visste ikke den vitenskaplige årsaken på problemet, og hvor kjerringrådet virker og ikke virker blir derfor litt vanskelig å si noe om. Betyr dette at man ikke bør lytte til kjerringrådene og totalt avstå fra svart magi? Jeg mener ikke at man skal avskrive alt, men har man blodpropp så er kanskje aske avkok en risiko å regne foran moderne medisin. En ting er sikkert, det moderne mennesket kom lenger med forskning enn kjerringene kom med sine råd, for så vidt jeg kjenner til, så reiste ingen av disse kjerringene til månen, fant opp satellittene eller GSM telefonen. Det rare i denne sammenhengen, er at de gamle karene på slippene i vårt kystfagre land aldri har fått status som kjerring, og at deres råd sjeldent får noe status på et forum som dreier seg om båt? Faktum er at disse karene i en mannsalder har hevdet at en båt med mye sink gror som bare F, og at båter med lite sink ofte ikke har rur på propell og beslag. For et par år siden så ble en anode omtalt positivt i pressen, men nærmest omtalt som humbug her på båtplassen av ekspertpanelet den gang. Vel, jeg har vært med på å utvikle denne anoden, og jett hva? Den er utviklet blant annet for å unngå rur på propellene med den hensikt å få båten til å oppnå samme fart i slutten på sesongen som i begynnelsen av sesongen. For de som ikke har skjønt det, så kan vi glemme fart og god drivstofføkonomi hvis det gror rur på propellen. Filosofien vår var enkel for bortimot 8 år siden, anoder produsert i sink har sin opprinnelse fra marinen i oldtiden hvor flere skip sank som følge av korrosjon enn av kuler og krutt. Verden har gått videre og båtene bygges ikke lenger i disse jernkvalitetene. Følgelig kan anodene med fordel være designet for de materialene båtene er laget av i moderne tid. Hvis noen av gamle kara på slippen leser dette innlegget, så kan jeg bekrefte at dere har rett i at mengden sink har betydning for hvor mye rur som etablerer seg på båten. Dere hadde også rett i at for mye sink frastøter bunnstoff og produserer lut i tre. Årsaken er at anoder i sink produserer en høy EMF. Ikke alle moderne legeringer som benyttes i dagens båter trenger sink for å beskyttes mot korrosjon, og derfor er problemet langt på vei løst med kjerringråd og moderne forskning. Det er vel bare båter produsert med deler i aluminium som må ha anoder med tilsvarende egenskaper som sink i dag. Verden er et rart sted å være, for mye styres av teknologi og økonomi. Kanskje en sannhet med modifikasjoner, for når anoden ble patentert så var det plutselig en interesse for å kjøpe patenten for å få den bort fra markedet. Dere kan jo tenke dere til hvem som vil kjøpe patenten. Redigert 11.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Av alle ting som ikke hjelper mot rur, så er vel fett det beste. Det er vanskelig å beskytte seg 100% mot rur. Når de er i svømmefasen, er de kun noen my store, ser ut som ei lita reke, og det er tusenvis av dem pr. kubikkmeter. Når de fester seg leter de etter ett sted å gjemme seg. De holder seg først fast med beina og holder ikke så godt fast slik at ei helt glatt flate gjør det vanskelig for dem. Fett gjør det også vanskelig. Og gift, som i bunnstoff, tar livet av dem. Ei ripe i en ubehandlet propell er ett ideellt sted. Der får de klort seg godt fast slik at de kan begynne rotasjonen, de har kalkflaten på nakken, og begynne å bygge opp kalksjiktet mellom seg selv og underlaget. Jeg har aldri sett at elektromagnetiske felt har noen som helst innvirkning på rur. Men slike felt er rene åten for hai. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Jeg har aldri sett at elektromagnetiske felt har noen som helst innvirkning på rur. Men slike felt er rene åten for hai. Jeg har heller ikke hevdet at elektromagnetisk felt har noe med dette å gjøre, men uheldighvis så benyttes samme forkortelser i forskjellige sammenhenger. Hvis dette kan være oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Det beste tipset er vel å sjøsette sent. Det er nå i april / mai at rurene er på jakt etter bolig . Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Det beste tipset er vel å sjøsette sent. Det er nå i april / mai at rurene er på jakt etter bolig . Vil det si at hvis svangerskapet til ruren er 1 måned, så er løpetiden i mars/april? Kan være feil, for man vet vel for lite om hvor gamle de er når de flytter ut hjemmefra med nærmere ettertanke. Redigert 11.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 I fjor hadde jeg TC-NANO fett på propellen for å hindre rur. Jeg klinte godt med fett på propellen. Det viste seg at det kom veldig mye støy fra propellen! Støyen var påfallende, og jeg trodde jeg hadde problemer med ubalanse i aksel eller propell!! I vinter hadde jeg ikke tid til å få ut akslingen til balanseringen, så derfor stusset jeg veldig over at støyen var borte i år. Jeg tror fettet forårsaket kavitasjon, les støy. Sannsynligvis på grunn av at jeg tok på for mye fett! I år har jeg bare slipt propellen med 1200 papir, så får vi se hvordan det går... Det hører med til historien at når jeg brukte TC-nano i fjor, så var det fritt for grue/rur. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 En ting er sikkert, det moderne mennesket kom lenger med forskning enn kjerringene kom med sine råd, for så vidt jeg kjenner til, så reiste ingen av disse kjerringene til månen, fant opp satellittene eller GSM telefonen. Nå reiste jo kjerringene på kosteskaft over store avstander allerede for flere hundre år siden, uten at de ble særlig populære blant oss menn av den grunn. Det kan jo hende de holder på med mye annet rart i dag også, uten å rope høyt om det - kloke av skade. For to år siden brukte jeg vannfast fett, og hadde ikke en eneste rur på propellen, men det kan jo skyldes tilfeldigheter. Om det vannfaste fettet skulle ha noe for seg og være noe mer enn et kjerringråd, er det neppe særlig mange produsenter som har noen glede av det. I fjor smurte jeg på TCnano, men har ennå ikke vært i vannet og sjekket tilstanden. Kanskje har noen smarte menn har tjent godt på et remedium som ikke en gang holder kvaliteten til et kjerringråd. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Det er ingen tvil om at mange båteiere forsøker å finne ut hva som virker og ikke virker av propellbehandling. Det er ønskelig at flest mulig legger ut bilde av hvorledes propellen ser ut før utsetting og etter opptak. Dette kan kanskje gi oss et bedre grunnlag for å vurdere hva som virker og hva som ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Lokale forhold i havna med hensyn til strøm, dybdeforhold, og ikke minst hvor mye båten blir brukt spiller nok også en rolle med hensyn til groing også. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 (redigert) På Tora bruker jeg ingenting på propellen. Ingen rur overhodet på propellen, men noen få på akterstevnbeslaget i fjor. Hun på vannet rundt 4. juni. Og lå ubrukt fra omtrent 20 juni til 20. august og ble tatt opp i oktober. Hun har bare litt sink på stevnbeslaget, ellers ingenting. I år får hun sink på propellmutteren også. Redigert 24.April.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.