Naustmannen Startet 9.April.2008 Link til dette innlegget Startet 9.April.2008 Ohoy godtfolk. Jeg har nettopp anskaffet meg seilbåt med en VP MD17-C 35HP. Motoren går en smule varmt og det ser ut som at termostaten herjer littl Temperaturen stiger jevnt og synker igjen. Dette skjere hele tiden når jeg ligger på ca 1500 omdreininger. Ved større omdreininger ligger temperaturmåleren på rødt hele tiden. 1. Jeg har systemrens. Lurer på hvordan jeg bruker dette. Hva som må gjøres rett å slett. 2. Lurer også på om jeg bør skifte termostat etter systemrensen. 3. Har fått med sett for ferskvannskjøling. Kanskje det er best at jeg kobler til dette etter systemrensen. Takker for svar mvh Sven Helge Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hva gjør en "Marnamann" med en VP...? - Bare "kødder" jeg... Har utført Systemrens-metoden 2 ganger på 2 forskjellige båter (Yanmar2QM-15 og Sabb G-modell) med godt resultat. Har beskrevet "min måte å gjøre det på" her: i tråden Hvordan rense kjølesystem, innlegg nr. 25 Er klar over at det er flere fremgangsmåter, noen sirkulerer Systemrens men noen bare pumper gjennom og la motoren stå i flere dager. Når det gjelder termostatet så er det jo en enkel sak å kontrollere om den virker som den skal. Legg i en kjele med vann, sett den på en kokeplate og mål temperaturen til den åpner - bingo. Hvis du skal gå over til ferskvannskjøling (har bygget om en saltvannskjølt Sabb 10hk til ferskvannskjøling med godt resulat) så anbefaler jeg ikke bytte til varmere termostat. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Naustmannen Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hei og takk for svar. Har også en sørlandsnekke med en Marna MD5A 1 syllindret sak med 8 HK og hjemmelaget ferskvannskjøling i AISI 316 kvalitet. Derav navnet. Takk for link til tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.