Jump to content

Webasto HL-2011 tenner ikke.

Naustmannen

Recommended Posts

Varmeren min har den enkleste varianten av betjeningstablå med et ratt for å stille varmen og en lysdiode i midten.

Har du ikke noe tilsvarende?

Ved driftsforstyrrelser vil lampen i betjeningsrattet angir problemer ved et antall korte blink etterfulgt av et antall lengre blink. Antall lange blink angir status:

Antall blink: Feilbeskrivelse:

0 Styringsfeil

1 Ingen start (etter to startforsøk)

2 Flammen slukket

3 Under- eller overspenning

4 For tidlig flammedeteksjon

6 Brudd eller kortslutning temperatursensor

7 Brudd eller kortslutning doseringspumpe

8 Brudd eller kortslutning eller feil turtall viftemotor

9 Brudd eller kortslutning glødestift

10 Overopphetning

11 Brudd eller kortslutning temperaturbegrenser

12 Brudd eller kortslutning temperaturføler

Dette gjelder Webasto 3500. Jeg vet ikke om de andre modellene bruker samme kodene...

Athene kom meg i forkjøpet. Jeg har en Webasto Thermo S som jeg etter hvert har blitt ganske godt kjent med. Når du har sikret at strømtilførsel er god som i ditt tilfelle, vil det nok i første omgang være mangelfull tilførsel av brennstoff eller temperaturøkning grunnet motstand på utblåsningssiden som skaper funksjonsfeil.

:fishing: hadde samme problem på vebastoen min i påsken. gjorde rein glødepluggen så starta den men pga mange bomstarter

var det mykje diesel i brennaren og i eksosen så det blei mykje røyk etter oppstart. t

Ta ut glødepluggen og gjer den rein for koks og lignande så tenker eg at det ordner seg.

Det er eit gitter nedi der glødepluggen står, preøv å skrap av det også

Veit ikke modellen på varmeren din , men er den litt eldre så er det en automat sikkring under en gummihette på toppen av varmeren . Trykk på denne ( såvidt du merker den rører seg da du trykker på den )så kansje du har løst problemet , den spretter ut ved overopphetting . Eller så får den ikke diesel , kan jo nappe av slangen å sette den rett i ei kanne for å teste .Det som også er lurt , er å kjøre varmeren minst en gang i året med lampeolje . Flere i havna og her på forumet som har hatt problemer med start , sot og mye røyk . Etter en 5 liter med lampeolje så har varmeren blitt som ny , dette gjorde jeg med den gammle min og det funka bra . En ting til som jeg har hørt fra Webasto , sett varmeren på full guffe 10-15 minutter før du stopper den . Dette hjelper mot nedsoting av varmeren . Ellers kan jeg bare hennvise til forumet her , søk på varmer /Webasto og du finner spørsmål å svar i bøtter her på dette flotte båtforumet :wink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Webasto har selvrengjøring av brenneren. Når du slår av webastoen på bryteren brenner den seg ren selv, du hører at vifta går 3-5min etter at du har slått den av. Mange slår av hoved stømmen til båten for webastoen er ferdig med denne prosedyren, da soter den ned over tid.

Har blitt fortalt at jeg ikke skal starte webestoen på fullt, men halv styrke for å få varme opp på brenneren før man fyrer for fullt. Dette er fra også fra webasto forhandler.

Som orjack sier er det en kjent feil mange gjør at de slår av strømmen til varmeren når den skrus av. Dermed får ikke Webastoen kjørt gjennom de renserutiner som er bygd inn i varmeren. Strømtilførselen skal aldri slås av til varmeren før det har gått 10 - 15 minutter etter at denne er slått av med egen bryter.

• 3 uker senere...

Hallo!

Jeg har identisk varmer i båten.

Hadde samme problem for et par år siden, og var på nippet til å skrote hele skiten..

Av ren nyskjerrighet skrudde jeg hele brenneren i fra hverandre. Det viste seg at brennkammeret var grodd helt igjen av sot og slagg. Jeg la brennerhalvdelen i dieselbad et par dager og gjorde den grundig ren. Monterte sammen igjen og måtte bytte brennvoktertermostaen samtidig til noen få hundrelapper. (er ikke sikker på om den var defekt eller om jeg ødela den ved demontering).

Etterpå har den fungert helt greit etter boka, selv om jeg synes den gir relativt dårlig varme og soter for mye i forhold til hva den gleder.

Varemeren var koblet riktig mht å få brenne seg ren etter at den er avslått.

Mvh.

Shaloom

• 6 måneder senere...

Hei

Webastoen drar ikke diesel i det hele tatt.

Har sjekket sikringene, alle er fine men finner ingen sikring for webastoen.

Viften starter ihvertfall, men den stopper etter en stund uten at den tenner.

Tror det er noe med dieselpumpen. Er det noe jeg kan feilsøke med multimeteret kanskje?

mvh Sven Helge

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei

Det er ikke spenning på dieselpumpen når den skulle ha startet.

(Registrerer bare veldig lav spenning.)

Pumpen virket som den skulle da jeg koblet den direkte på batteriet.

Finner ikke ut hvor denne pumpen får strøm fra i sikringsskapet.

Vurderer å trekke strøm frem til pumpen og ha en manuell bryter som en midlertidig løsning.

• 2 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...