Lett match Startet 9.April.2008 Link til dette innlegget Startet 9.April.2008 Jeg skal sette inn varmtvannsbereder i en seilbåt på 35 fot men lurer på hvor stor denne bør være. Båten er en Bavaria 35 Match, bruksområdet blir ettermiddagsturer/helgeturer med 4 -6 personer (kanskje noe dusj på badeplattform) samt noe ferie (stort sett 2 personer). Båten ligger i bøye uten muligheter for el oppvarming av vann. Startet med tanken om å sette inn en stor tank på 40l. Vet ikke hvor jeg skulle ha plasert den, men det er et annet problem. Jo mer jeg tenkte kom jeg til at denne ville jeg ikke få varmet opp på ettermiddagsturer. Har derfor tenkt å sette inn en isotemp 20l, denne er grei å få plass til samt at den burde være rast (raskere enn 40l) å varme opp. Men spørsmålet er om dette dekker behovet. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Heia Har selv hatt både 20, 40 og 60 liters tanker, nyere tanker varmes meget fort opp av motorens kjølevann hvis du kopler dette. Selv ville jeg anbefalt deg 40L om du fikk plass, derimot lærer du deg fort å kun benytte max 2oL, om det er dette du har til rådighet. Prisforskjellen mellom 20 og 40 liter er heller ikke avskrekkende etter hva jeg husker. Lykke til. Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg har tank på 30 liter. Det holder til at to voksne og to barn kan dusje med litt sparsomlig bruk. Det som skjer med varmtvannberederen er at når du tapper så tilføres det kaldt vann. Dvs. at straks du tapper varmt vann synker tempraturen på tanken. Jo større tanken da er desto mindre vil temperaturen synke hvis vi sier du tapper av 10 liter vann. Tror du blir fornøyd med ca. 40 literstank. Til vasking av hender, oppvask osv. holder min tank i flere dager. Det å varme opp tanken tar 10 minutt med motorkjøling og ikke noe særlig mer på 40 liter. Har du plass og driter i vekt og de pengengene det koster ekstra så kjøp 40 l Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Har du vurdert å instalere mulighet for gassoppvarming av vannet? Da trenger du verken landstrøm eller motordrift. Da er også størrelsen på bereder mindre vesentlig. Temaet har vært diskutert tidligere her på BP men jeg finner ikke tråden i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.