Jump to content

jolle eller redningsflåte?

olavd

Recommended Posts

På ein sommerseilas langs kysten, vil vel det å følge med på vermeldinger, og søke havn i tilfelle uvær være det mest logiske og sannsynlige utfallet. Uansett; hvis det blir så dårlig vær at båten gir seg eller du får skrog/motor problemer i dårlig vær (for det er vel da en vurderer flåte) da snakker en vel om 5-6 m. sign. bølgehøyde og stiv kuling. Å bli slengt i land ombord i en flåte da må vel være ganske farlig eller hva? Tror mye skal til før en bruker en flåte. jeg ser for meg scenarioet der en kolliderer med en 40 ' container midt i atlanteren, da ror en jo ikke akkurat til lands. Når det gjelder slep av jolle så synes jeg at det er ett h.... når en havner i en uvant situasjon så er det typisk at jolla er det siste man tenker på ergo tau i propelle o.l.

stå i ro båt!

Vi seilte Oslo - Bergen i en 30 fot seilbåt nå i påsken og hadde med oss jolle, ikke redningsflåte. Problemet med jolle er at den blir fort for liten hvis du har litt mannskap. Jollen vår er en Suzumar 230 og du få ikke fire mennesker opp i den. Men med større jolle blir det vanskelig å legge den på dekk i oppblåst tilstand på en 30 fots seilbåt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Godt poeng! Ergo davitere med en slik type krok:

Et dårlig råd.

Wichardsjakkelen lar seg ikke åpne med belastning på den.

Har endel av dem ombord i seilbåten. Brukes bl.a på kutterstaget hvor det er av stor betydning at den ikke åpner seg ved belastning.

Denne derimot:

pelikankrok.jpg

Pelikankrok.

Kan åpnes uansett belastning.

Ved suring av flåter på store skip, brukes med få unntak pelikankrok i tillegg til hydrostatisk utløser.

Ja, men da har du ikke rare belastningen på.

Wichardsjakkelen skal låse med belastning. Den er konstruert slik.

Jeg har Wichardsjakkel på kutterstaget. Med belastning får jeg ikke åpnet den med verktøy.

Har også Wichardsjakkel på opphalet. Må avlastes før jeg får åpnet den. Henger spinnakerbommen i opphalet, er det ikke i manns makt å få åpnet den. For da har Wichardsjakkelen av sikkerhetsgrunner låst.

Folk må få gjøre hva de vil, men å sikre redningsutstyr med Wichardsjakkel vil jeg sterkt fraråde.

Den dagen du virkelig trenger å løse ut finner du kanskje at den sitter pal fast på grunn av økt belastning.

Pelikansjakkelen er konstruert for å takle slike jobber. Sjekk flåtene neste gang du tar ei ferje.

Det finnes on-load releaser som løser ut med rykk i ei line:

sevylor_quick_release.jpg

Sevylor quick-release. Løser ut under full belastning med et rykk i lina.

Konstruert for å løse ut flåter.

• 3 måneder senere...

Som sagt er sannsynligheten for at du trenger en redningsflåte liten.

Men en gummibåt er sjansen større for å få bruk for!

Hvis den skal slepes etter med motor bør slepetauet tåle noen 100 kilo, men skal den slepes uten motor er ikke så mye vekt som henger bak!

Med motor blir også krokene utsatt for ganske mye krefter vis det blir mye bølger, så de bør også tåle en del.

Størrelsen betyr jo også litt, det er jo mye enklere og blåse opp en zodiac 260 uten plater i bunn enn en Zodiac 310 med plater i bunn!

Redigert av trylore (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...