sodne Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 På ein sommerseilas langs kysten, vil vel det å følge med på vermeldinger, og søke havn i tilfelle uvær være det mest logiske og sannsynlige utfallet. Uansett; hvis det blir så dårlig vær at båten gir seg eller du får skrog/motor problemer i dårlig vær (for det er vel da en vurderer flåte) da snakker en vel om 5-6 m. sign. bølgehøyde og stiv kuling. Å bli slengt i land ombord i en flåte da må vel være ganske farlig eller hva? Tror mye skal til før en bruker en flåte. jeg ser for meg scenarioet der en kolliderer med en 40 ' container midt i atlanteren, da ror en jo ikke akkurat til lands. Når det gjelder slep av jolle så synes jeg at det er ett h.... når en havner i en uvant situasjon så er det typisk at jolla er det siste man tenker på ergo tau i propelle o.l. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Bützfleth Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 .... når en havner i en uvant situasjon så er det typisk at jolla er det siste man tenker på ergo tau i propelle o.l. Godt poeng! Ergo davitere med en slik type krok: Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 (redigert) Vi seilte Oslo - Bergen i en 30 fot seilbåt nå i påsken og hadde med oss jolle, ikke redningsflåte. Problemet med jolle er at den blir fort for liten hvis du har litt mannskap. Jollen vår er en Suzumar 230 og du få ikke fire mennesker opp i den. Men med større jolle blir det vanskelig å legge den på dekk i oppblåst tilstand på en 30 fots seilbåt. Redigert 26.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Godt poeng! Ergo davitere med en slik type krok: Et dårlig råd. Wichardsjakkelen lar seg ikke åpne med belastning på den. Har endel av dem ombord i seilbåten. Brukes bl.a på kutterstaget hvor det er av stor betydning at den ikke åpner seg ved belastning. Denne derimot: Pelikankrok. Kan åpnes uansett belastning. Ved suring av flåter på store skip, brukes med få unntak pelikankrok i tillegg til hydrostatisk utløser. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Et dårlig råd. Kan ikke åpnes hurtig. Denne må åpnes manuelt. Da forsvinner hele poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Selsagt må den åpnes manuellt. Skal det skje automatisk må du ha hydrostat utløser. Men i motsetning til Wichardsjakkelen lar den seg åpne med belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Og den som jeg viste til trengs et rykk (tau i den lille ringen) så er den åpen. Testet på rib. Fungerte utmerket. Poenget er å få båten på vannet asap. Da nytter det ikke å fikle med utløser. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Ja, men da har du ikke rare belastningen på. Wichardsjakkelen skal låse med belastning. Den er konstruert slik. Jeg har Wichardsjakkel på kutterstaget. Med belastning får jeg ikke åpnet den med verktøy. Har også Wichardsjakkel på opphalet. Må avlastes før jeg får åpnet den. Henger spinnakerbommen i opphalet, er det ikke i manns makt å få åpnet den. For da har Wichardsjakkelen av sikkerhetsgrunner låst. Folk må få gjøre hva de vil, men å sikre redningsutstyr med Wichardsjakkel vil jeg sterkt fraråde. Den dagen du virkelig trenger å løse ut finner du kanskje at den sitter pal fast på grunn av økt belastning. Pelikansjakkelen er konstruert for å takle slike jobber. Sjekk flåtene neste gang du tar ei ferje. Det finnes on-load releaser som løser ut med rykk i ei line: Sevylor quick-release. Løser ut under full belastning med et rykk i lina. Konstruert for å løse ut flåter. Sitér dette innlegget Link to post
trylore Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Som sagt er sannsynligheten for at du trenger en redningsflåte liten. Men en gummibåt er sjansen større for å få bruk for! Hvis den skal slepes etter med motor bør slepetauet tåle noen 100 kilo, men skal den slepes uten motor er ikke så mye vekt som henger bak! Med motor blir også krokene utsatt for ganske mye krefter vis det blir mye bølger, så de bør også tåle en del. Størrelsen betyr jo også litt, det er jo mye enklere og blåse opp en zodiac 260 uten plater i bunn enn en Zodiac 310 med plater i bunn! Redigert 5.August.2009 av trylore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Hvor finner en pelikankroken det er linket til over? Har søkt etter pelikankrok på nettet og finner ikke kroker som ligner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Pelikankrok. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Et par andre alternativer http://www.skaane.no/main.aspx?page=article&artno=636811 http://www.skaane.no/main.aspx?page=article&artno=636102 Jeg har slike på spinnakerskjøt/bras og de kan løses ut under belastning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.