Jump to content

Eberspächer og isolering av varmluftslanger.


Lazy days 2

Recommended Posts

Holder på med montering av D4.

Varmer er montert, eksos, forbreningsluft, og tilluft like så.

Holder nå på med varmerør og dysene. Dette ser ut til å bli veldig bra uten en eneste sving på hovedrøret. Et utløp på dass 75mm to i salongen 90mm.

Så det store spørsmålet. Jeg har isolert varmluftsrørene fra varmer og til lufteventilene.

Mener jeg har hørt eller lest at den siste meteren inn mot varmer skal være uisolert. Stemmer dette?

I morgen er det å borre seg inn på diseltanken samt det elektriske. Gleder meg som en unge til å fyre opp.

Link to post
Mener jeg har hørt eller lest at den siste meteren inn mot varmer skal være uisolert.

Du fikk ikke høre noe om hvorfor? Noe slikt står i hvert fall ikke i noen av papirene til min Eberspächer D2.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er den viktigste metern.

 

Jeg valgte den gangen jeg installerte en Eberspächer i min forrige båt; å bruke Rockwool strimler hånddyttet inni 120 mm "lufteventilslange". Dette de første 1-1,5 meterne p.g.a. brannfaren.

 

Fungerte perfekt, varmet godt, brant aldri opp...!

 

 

De neste meterne isolerte jeg med standard Wallas strømper fra Malfix.

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Mener jeg har hørt eller lest at den siste meteren inn mot varmer skal være uisolert. Stemmer dette?

I morgen er det å borre seg inn på diseltanken samt det elektriske. Gleder meg som en unge til å fyre opp.

Har montert flere varmere og isolert fra varmeren og helt ut , har ikke tatt skade eller på noen måte merka noe feil av den grunn . Er jo varmest nærme utblåsinga på varmeren , så spørs jo hva du isolerer med .Har brukt isolasjon som rørlegger'n bruker på varmtvanns røra , på den siste jeg monterte for en kamerat . Det var en Webasto 3.500 kw , og det er null problem .Har det samme på min Webasto 5000 kw , lukte litt svidd med en gang men .Har funka uten lukt i hele vinter , så tipper det skal gå bra .

 

Hvorfor borre hull i tanken , har kobbla meg rett på dieselfilteret på flere båter . Men da må du sette på en Y på uttaket , eller som på den siste jeg monterte på en båt i havna . Der var det to uttak på dieselfilter , så da var saken grei . Trudde ikke dette var no lur løsning i utgangspunktet , men fikk høre det av VP verksted her i by'n at det var slik dem altid gjorde det når dem satt inn varmere . Mye lettere da enn å måtte begynne å borre i tanken , men ikke alle som kan gjøre det på denne måten sikkert . Men sånn gjør jeg det og det funker bra det .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Mener de sa at varmeren kunne gå varm hvis det ble isolert helt inn mot varmeren. Sikert bare synsing.

Det med montere seg inn på dieselfilter står det vel i montering at man ikke skal gjøre. Men hvis det funker greit kan det hende jeg gjør det samme.

Har igjen det elektriske og diseltilførsel av monteringen. Skal si timene går for å få kanalene på plass.

Kommer til å montere styringspanelet i akterlugaren så jeg kan starte varmer fra sengen. Bakdelen med dette er at for å justere tempen må jeg inn i lugaren. Synspunkter?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...