Saphir Startet 9.April.2008 Link til dette innlegget Startet 9.April.2008 Jeg skal montere hekksvinger på båten min, det står jo så fint i monteringsanvisningen at man skal borre to hull på ca 30 mm og skru giveren i disse hullene. Er dette lurt? Og i tilfelle hva tetter dere disse hullene med? Er det noen som har opplevd lekkasje fra en slik montering? Finnes det andre måter å gjøre dette på, hvis man fortsatt velger å bruke svinger på hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Sikaflex Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Patnyg Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Sikaflex som Sydvesten sier er nok det beste, for det tåler saltvann og slike ting. Silikon tåler ikke fult så mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 og da vil det bli tett og fint? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Sika er veldig bra - Tech 7 er enda bedre.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Som regel. Men helt sikker kan du aldri være... Alternativt så kan du jo lime hekksvingeren din innvendig. Det har jeg gjort, fungerer fint det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Det har jeg gjort, fungerer fint det! Tja ikke hvis man har dobbelt skrog vel? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Tja ikke hvis man har dobbelt skrog vel? Nei, det fungerer usedvanlig dårlig! Men i den delen av båten som har enkelt skrog fungerer det utmerket hos meg . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Saphir Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Som regel. Men helt sikker kan du aldri være... Alternativt så kan du jo lime hekksvingeren din innvendig. Det har jeg gjort, fungerer fint det! Og da tenker du på den metoden der man monterer svingeren i en væskefyllt "beholder" ? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Har ikke enkelt noen plass jeg så jeg ble nødt å sette den utvendig og brukte tech 7, setter ut båten imorgen så da får jeg se hvordan det funker Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Er det noen som har tips til hvordan jeg kan montere hekksvinger på trebåten min? Må jeg la ledningen gå opp langs skrogsiden??? Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Det blir jo spennende det! Du får melde fra hvordan det gikk! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Er det noen som har tips til hvordan jeg kan montere hekksvinger på trebåten min? Må jeg la ledningen gå opp langs skrogsiden??? Skulle du helst ikke ha hatt deg en gjenomgående, tror du vil få mye støy fra propellen uansett hvor du setter den der bak men jeg ville latt ledningen komme 10-15 cm over vannlinjen før jeg borret hull. Hvordan er det å kappe denne ledningen og skjøte den sammen igjen, da blir det jo ikke store hullet som trengs Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Og da tenker du på den metoden der man monterer svingeren i en væskefyllt "beholder" ? Nei, man legger først svingeren i en pose vann og prøver ut passende steder i skroget for å finne ut hvor man får best signal (minst luftbobler i støpen). Deretter limer man den fast med epoxylim. Limet bør være av den sakteherdende typen, slik at evt luftbobler rekker å slippe ut før limet herder. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan montere hekksvinger på trebåten min? Må jeg la ledningen gå opp langs skrogsiden??? Det ville i alle fall jeg ha gjort! Gjennomgående hull under vannlinjen bør unngås! Redigert 9.April.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Saphir Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hvordan er det å kappe denne ledningen og skjøte den sammen igjen, da blir det jo ikke store hullet som trengs I instruksjonen til min garmin står det at om man kapper ledningen til svinger vil garantien falle bort, kanskje ikke noe stort problem. Man vil i hvertfall slippe unna med et lang mindre hull Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Takk for svar! Ja jeg skulle jo hatt en gjennomgående da men nå har jeg denne hekksvingeren. Må den festes bak da? Visst ledningen skal ligge utpå skroget vil jeg montere den nært styrhuset så jeg har lang nok ledning. Er det noen som vet hvor mangen ledninger det er inni kabelen til svingeren? Garanti har jeg ikke på den, er en haugammel greie fra 2004 tror jeg... Er det Lill-Saxaren du skal sjøsette Jon-Kåre? Redigert 9.April.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Er det noen som vet hvor mangen ledninger det er inni kabelen til svingeren? På min (Garmin svinger) er det seks ledninger, men det er vel gjerne forskjellig fra produsent til produsent Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Isåfall tror jeg jeg hadde tatt meg bryet med å lage en sko tilnærmet det man bruker på gjenomgående svingere og støpt inn den svingeren du har med sika eller lignende. Det skulle da la seg gjøre å ta ledningen rett inn der du monterer svingeren noe som blir sånn cirka midt under båten på lengden og midt mellom vannlinjen og kjølen hvis jeg ikke tar helt feil Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg får se, tror ikke det blir gjordt så mye utav. Enklest og feste den under og trekke ledningen opp... Gjelder bare og ha lang nok ledning da... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Det er jo ikke snakk om arbeid i det hele tatt dette sleipner93. Du huler ut eksempelvis en 36X68 slik at der er god plass til svingeren, fyller opp med sika eller gjerne epoksy, legger ned svingeren slik at den ligger 0,5cm under "kantene som skal vende ned når ferdigmontert, fyller over dette og da skulle jeg mene at du har en "gjenomgående svinger. Bare husk å føre ledningen ut under slik at denne blir dekt bak "klossen" når du monterer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Nå har jeg bestemt meg for og bare skru den fast under for i år ihvertfall så ser jeg hvordan dette fungerer. Ledningen blir lagt inntill skroget og opp til styrhuset. Noen som har tips til hva jeg kan bruke for og feste den i skroget? Vanlig ledningsklammer er vel kanskje ikke helt ideelt? Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hvorfor skal du ha hull på 30mm?????? Og hvor? Slik som jeg har montert mine lowrance svingere så borrer jeg to små hull til å feste svingeren! 3-4mm. disse fyller jeg med det jeg har av sikafleks eller tec7 eller lignende, før jeg skrur inn skruene! Da er det gordt nok! Deretter bruker jeg gjennomføringen til motorstyring eller kabler og trer kontakta i enden på svingeren inn der. Men om du ikke har en sånn så kjøp en gjennomføring, og tre kontakten gjennom der så vips er du ferdig! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Jeg fant ut en litt bedre metode enn og klamre ledningen på siden av båten. Nå fester jeg svingeren under båten, trer den gjennom en gjennomføring og støyper igjenn med epoxy/araldit. Enkelt og greit! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Det må være Sika marine. Vanlig Sikaflex ville ikke jeg brukt på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Bruk Tec 7,da trenger man ikke være skråsikker på at det er helt tørt heller,limer uansett......(og tåler saltvann iflg produsenten) Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.