Helge Startet 9.Mars.2004 Del på Facebook Startet 9.Mars.2004 Hei - har to ting jeg funderer på før stoffing av båten i år. Jeg vurderer å flytte øvre kant for bunnstoff noen cm opp før sjøsetting i år. Jeg har irritert meg et par år over at den hvite gelcoaten fort blir sølete (olje skitt og alger) og over tid blir misfarget like over kanten på bunnstoffet. Når båten ligger fortøyd er øvre kant av bunnstoffet bare ca. 2 - 3 cm over vannflaten ved fulle tanker. Jeg tenkte å øke dette noe i år. Noen tips å ta med meg for hvordan å få til en fin overgang fra den gamle kanten slik at det nye feltet sitter godt (grunning) og at overgangen ikke synes? Minst like viktig.... På min båt har det de tre sesongene siden båten var ny vært brukt selvpolerende bunnstoff. Sommeren 2003 la jeg ganske tidlig merke til at bunnstoffet går av flekkvis så maaaaaange små hvite flekker titter fram. Dette varierer mye over ulike parti under båten. Selv om det meste av skroget ser svart og fint ut når man dykker under båten kan det være flere områder på eksempelvis 30X40 cm der det er masse flekker på negl-størrelse eller større der bunnstoffet er borte. På de verste partiene kan det være nesten like mye hvitt som svart å se. Må jeg etter bare tre sesonger skrape helt ned og grunne på nytt før stoffing eller...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
TwinCab Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Jeg mener at Lotus hadde en god anvisning på dette i et innlegg i oktober 2003. Jeg kan vel finne fram til det dersom jeg får litt mer tid. For å avsette/markere en ny vannlinje, kan det være praktisk å bruke en "Horisontal og loddlinjelaser". Jeg vil anta at dette kan du få lånt av en byggmester, takstmann e.l. dersom du har slike kontakter. Jeg har en slik, men jeg holder til i Tønsberg-området. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Hej Helge Jag målar den vite linjen mellan bunnstoff o vannlinjen med vit bunnstoff, för att förhindre groing just der! Det var gjort så på båten när jeg kjöpte den, hade aldrig gjort så själv förr, men det funkar fint, o på ett par meters håll så ser man ikke skillnad ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Helge Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hvitt bunnstoff over den gamle kanten med svart er jo noe som må vurderes Men er det noen med forklaring og ev. anbefaling angående avflassingen av bunnstoff under båten? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Om det flasser mye unde båten kan det være at grunnlaget er for dårlig. Da ville jeg vurdert å skrape/slipe ned til gelcoaten og så prime og stoffe helt på nytt Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Hadde opp båten idag (Skibsplast 655). Bunnstoffet hadde fungert utmerket (Seajet), men oppdaget at bunnstoffet ikke dekket helt opp til vannlinja på ene siden. Vannlinja er like høy på begge sider så båten ligger altså noe skjev i sjøen. Intet stort problem, men må nok heve bunnstoffet på ene siden til neste år, alternativt flytte noe vekt til ene siden. Men er det vanlig at båten ligger skjevt i sjøen? Mener den har temmelig lik vekt på begge sider. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Roger jo Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Vannlinja er like høy på begge sider så båten ligger altså noe skjev i sjøen. Intet stort problem, men må nok heve bunnstoffet på ene siden til neste år, alternativt flytte noe vekt til ene siden. Men er det vanlig at båten ligger skjevt i sjøen? Mener den har temmelig lik vekt på begge sider. En på Marex sa til meg i 82 at båtene skal ligge skjevt i vannet når en ikke er ombord. De blir rette når en er på plass i førersete. La den gangen på 4 strøk med et 2-kom Antipest prodrukt fa Hempel et strøk hver dag og når sistestrøket var lagt skulle en etter 4 timer legge på et tynt lag bunnstof. Det slipper aldri. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ben Sin Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Men er det vanlig at båten ligger skjevt i sjøen? Det er ihvertfall ikke uvanlig. Vår lå irriterende sjevt når vi kjøpte den, så jeg flyttet 100 kilo batterier fra den ene siden til den andre. Det var nok til at det ikke lenger er irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Før du hever vannlinja kan det være greit at du først taper opp kanten for ny vannlinje. Deretter pusser du området som skal få ny vannlinje med fint pussepapir. Deretter følger du anvisninger fra roger-jo. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 ...båtene skal ligge skjevt i vannet når en ikke er ombord.De blir rette når en er på plass i førersete. Høres fornuftig ut, problemet er at det er på førersiden den også ligger dypest når en ikke er ombord. Ellers kan jeg ikke se at det er noe ekstra med last på den siden. Ja, ja, et ekstra batteri er satt inn men det kan da ikke gi slike konsekvenser. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Roger jo Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 (redigert) Ellers kan jeg ikke se at det er noe ekstra med last på den siden. Ja, ja, et ekstra batteri er satt inn men det kan da ikke gi slike konsekvenser. Står batteriet helt i bore gjør det stort utslag. Med bare deg ombord, må båten din gå med slagside, høres ut som om du har mer enn batteriet på gale siden. Redigert 18.Oktober.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Puffen Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Hadde selv en Skibsplast 655 for noen år siden. Det er jo en lett båt som flyter som en kork, så det skal veldig lite til av ujevn vektfordeling før den flyter skjevt. 1 ekstra batteri kan utgjøre mye hvis det er plassert helt ute på kanten. Ellers så er vel dassen plasert på førersiden, og det er vel ikke så veldig mye annet på andre siden som jevner ut den vekta. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Med bare deg ombord, må båten din gå med slagside, Nei, ser ikke slik ut. Nå er vi gjerne min. to i båten. Men husk at dette er en planende båt og da vil kanskje vektfordeling bety mindre? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
roesok Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Ellers så er vel dassen plasert på førersiden, og det er vel ikke så veldig mye annet på andre siden som jevner ut den vekta. Hadde dassen vært flittig benyttet kunne det bli et vektproblem, men til orientering så er den så langt ubrukt Noe som kan utjevne dette er kanskje å ha full vanntank. Den står på motsatt side og er som regel nesten tom. Om denne fylles opp så hjelper det nok en del. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
ArvidKa Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Ellers er det en grei metode - vel å merke når båten ligger stille på vannet - å padle rundt båten med en blyant eller smal tusjpenn som du legger oppå en isoporplate av ønsket tykkelse, f.eks. 3 eller 5 cm, og så streker du rundt hele båten med denne. Da blir vannlinjen ihvertfall "vannrett" og jevn og fin, særlig i de vanskelige områdene midt på hvor du må "innunder". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.