Styrmann79 Startet 9.April.2008 Link til dette innlegget Startet 9.April.2008 Hei! For en grei side! Har lenge vært til dels meget båtinteressert og har da også seilt som styrmann i del år som navnet mitt skulle tilsi. På fritiden styrer jeg mye med båtoppussing av divers karakter, men de tekniske kunnskapene mine er desverre ikke gode nok... Har ikke funnet denne siden før nå, men det virker som her er mye bra info. Nå hadde jeg en gammel tankmåler og giver som jeg harbyttet ut med nye faria instrument og giver. Gleden var stor når disse tilsynelatende virket etter oppkobling. Måleren viste halv tank og jeg hadde vel ca halv tank. Men så fylte jeg disel og tankmåleren viser fremdeles det samme!! Og nå har jeg brukt båten en del uten at den har kommet ned eller opp. Måleren reagerer noe dersom jeg rokker båten fra side til side, men holder seg altså rundt halv tank... Frustrerende. Under ligger det link til instrumentet og giveren jeg kjøpte. Kan det være at tanken er for dårlig jordet? Noen tips? Hvordan jorder man i såfall en tank på skikkelig måte? http://maritim.no/product.aspx?id=15195&am...upkey=001001091 http://maritim.no/product.aspx?id=15555&am...upkey=001001092 Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg kenner ikke til dette merket men fleste givere har minus inn og signal-minus opp til maaler. Maaler har vanligvis plus og minus inn og signal-minus inn fra giver. Daarlig jord paa tank skal ikke fostyre giveren hvis den er som dem fleste. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Herman Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Har du forsøkt å manipulere giveren direkte, dvs flytte på vippearmen opp og ned og se om du får noe utslag da? Slike vippegivere skal vel tilpasses den totale høyden i tanken. For at det skal fungere, og vise både full og nesten tom tank, er det viktig at utslaget på armen blir riktig. Men først kan det altså være greit å sjekke at selve giveren fungerer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SF Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Tenkte på det samme som deg Herman. Det er også viktig å justere vippearmen slik at den får vandre fritt i tanken og at den tilpasses slik at full tank gir maks utslag på vippearmen og motsatt på tom tank. Har du manhull i tanken slik at du kan komme til å justere mens giveren/vippearmen er montert? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Styrmann79 Svart 10.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Takk for svar, jeg skal prøve noen av forslagene deres her og se om jeg kan få det til å virke... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg kjenner ikke til denne giveren, men jeg har en veteranbuss som tankmåleren sto på tom tank hele tiden, etter litt forskning så var det dårlig jording tror jeg, iallefall var det en ledning som satt jordet i skruen på insp.lokket, jeg tok den av, børstet med en stålbørste rundt skruen, og satte den på igjen, da virket måleren! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ebonita Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Givaren i tanken är oftast ett variabelt motstånd ungefär 0 - 180 ohm. 0 ohm brukar ge mätarutslag 'full' och 180 ohm ger 'tom'. Givaren har två anslutningar. Den ena går till instrumentat, och den andra skall vara ansluten till samma jord som instrumentat. Snabbtest är alltså att lossa givarkabeln, då skall instrumentet visa 'fullt' och om Du ansluter en minusledning till givarkabeln skall instrumentet visa 'tom'. Reservation: om jag kommer ihåg fel så är det tvärtom..... Givaren kan Du kolla med en vanlig multimeter. Motståndet skall variera 0 - 180 ohm om Du manuellt rör givaren mellan tom och full. Reservation 2: om det är ett system med två instrument (flybridgebåt) så brukar givaren vara 0 - 90 ohm istället. Redigert 10.April.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Styrmann79 Svart 10.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Her var det mange gode forslag. Jeg skal prøve å se hva som virker. Jeg fulgte oppkoblings innstruksjonene nøye og dro nye ledninger frem til instrumentet fra giveren, så jeg har en mistanke om at det kan ha noe med jordingen å gjøre forsterket her. Tror faktisk ikke at det er jording tilkoblet tanken... Ikke bra. Da fungerer vel tanken dårlig som jording også. Vel jeg skal prøve meg frem her så får vi ser hvordan det går. Takk for alle råd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.