Jump to content

Camping eller båtliv

JRhansen

Recommended Posts

Ja.. sitter og sliter litt med en avgjørelse her..Jeg og frua sitter i dag med en gammel campingvogn,platting,grill osv osv..

Det er båt plass på campingen men ikke til noe større en 17/18 fot..Jeg vurderer derfor og legge opp hele camping livet til neste sessong og henge meg på båt bølgen istede.

Det er da snakk om båt ifra str 24fot+++ som det går ann og bruke som en liten "hytte" på mjøsa...

Jeg syns dette frister utrooooolig mye men klarer liksom ikke og overtale meg selv helt enda..

Så litt innput ifra folk som faktisk har litt greie på dette hadde vært fint :sailing::flag:

For min del ser jeg vesentlige forskjeller mellom camping liv og båt.

1. Mange ( de fleste ? ) har vognen på fast sted. Du ser derfor det samme hver gang.

2. Du har ingen tekniske utfordringer med vognen sammenlignet med alt som skjer med en båt :lol:

3. Har du båt så har du alltid et prosjekt på gang...

4. Hvis du vil kan du med båt teste både ekspedisjonstrangen og er avhengig av å tilegne deg ny kunnskap om både, navigasjon, metereologi, bilologi ( og kanskje også antropologi)

:yesnod:

Jeg har campingvogn på Hvaler i Østfold med tilhørende båtplass. Har en 20 fot Draco som vi bruker til dagsturer. Personlig kunne jeg tenkt å gått over til bare båtliv, men min kone deler ikke helt denne tanken. For 3 år siden kjøpte vi en større båt for å prøve med litt lengre båtturer, men det ble likevel mest dagsturer. Hadde vel 3-4 netter i båten i løpet av sommeren. Min kone synes en 26 fots båt ble trang i fohold til en 25 fots campingvogn med fortelt og stor platting. Dersom vi skulle ha like stor plass i en båt som i vogna burde nok båten være godt over 30 fot.

Synes det fungerer veldig greit med campingvogn og litt mindre båt. Vi får begge oppfylt våre ønsker på en måte. :flag:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

hehe... rette stedet å spørre. Jeg har nettopp handlet meg en slik "vogn" på Jomfruland http://madi.no/06-prospekter/01-prospekter.html meed båtplass rett ved siden av. Med en 17-18 foter har man da hele kragerø-Bambleskjærgården å boltre seg på. Selger derfor båten (Scand Classic) og får en fast plass som både vi og ungene kan kose seg på. Slipper å være nomader...... Så båtliv er ok og camping er ok

Vi har heller aldri hatt campingvogn, men vi kommer heller aldri til å ha det. Vi orker ikke feriere på samme plassen hvert år, og for pappa er det uaktuelt å kjøre med en campingvogn bakpå.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Campingvogn vil jeg ikke ha. Nei, jeg trives i "hytta" på sjøen, hvor jeg har ca 24 meter strandlinje, kjempeutsikt som jeg kan endre kontinuerlig, og altid noe å pusle med, om jeg skulle føle behovet.:cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har campet på fast plass i nesten 10 år. Nesten født i båt før det, og hatt båt fra jeg var 15 år før de ti årene med camping. Altså båt i 17 år og camping 10 år. Er ikke i den minste tvil. Det ble Joda i høst og nå blir det båtliv for resten. Samboeren er helt enig. En gang båt, alltid båt. Om en uke starter sesongen. God sommer.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Etter at vi kjøpte Amica i 2005, har campingvogna vært ute av garasjen to ganger og begge gangene er det matrosen som har brukt den. Vi er ikke i tvil om at vi liker båtlivet bedre enn campinglivet, i alle fall nå når ungene er voksne og drar på egne turer. Vi gamlingene koser oss med sjølivet.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

:smiley:Velkommen til Båtplassen :smiley:

Ikke i tvil !!!!!

BÅT livet er mye mer intresangt,, tenk på alle di plassene mann kan besøke og oppleve,, etter det jeg skjønte så er det på mjøsa du skal ha båten eventuelt, har ikke kjørt båt på mjøsa men det er sikkert masse og se på der.

Slipper og legge deg og stå opp med samme meneskene dag ut og dag inn,, nei komme seg litt rund er tingen,, sovne til bølge skvulp i båten og sjøgang i bena er flott.

:flag: VELKOMMEN TIL BÅT LIVET :flag:

:sailing::sailing:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Jeg har hatt campingvogn i 25 år. Vi reiste med den hele sommeren. Det er jo hjul på den så vi kjørte rundt i europa. Så kjøpte vi en 17 fots båt. Casello Marin. Dette var noe annet enn støvete landeveier. Selvsagt ble det flere fot etter hvert og gode bomuligheter. Hadde mye glede av vogn, men sjøen gir en annen dimensjon.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Ligger ikke så langt ifra sjøen vi heller..Så hadde sjøen vært noe større eller om det hadde vært mulighet for og ta seg lengere inn i "søtabror`s" ville natur så hadde det nok ikke vært tvil om at vi hadde blitt på campingen med litt større båt.Men jeg syns det blir litt "overkill" med 24++fot der

4mhbx5l.jpg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...