Jump to content

Johnson=Suzuki og Mercury=Yamaha, helt sikkert?

Skvulpen

Recommended Posts

Samarbeidet mellom ulike produsenter av motorer er velkjent. Det sies at Yamaha er identisk med Mercurys firtaktere i alle fall i noen størrelser. På samme vis er Johnsons firtaktere identisk med Suzuki. Enkelte hevder det er hipp som happ hvilket motormerke man velger, det er ens eget forhold til forhandler og merkeverksted som bør være avgjørende ...

Kan man være helt sikker på at man får samme motoren? Foretar ikke de ulike fabrikkene modifikasjoner som har betydning for kvaliteten?

Konkret: La oss si jeg ønsker ønsker å kjøpe en 115 HK 4-takter. Suzuki og Johnson skal være "samme" motor. Jeg liker bedre Johnsons hvitfarge, samtidig som jeg har gode erfaringer med det lokale verkstedet for Johnson, men motsatt med Suzuki-forhandleren. Kan jeg da trygt kjøpe Johnsons 115-hester, for det er vel likevel en Suzuki jeg får, bare i "hvit innpakning"? Eller er her andre forskjeller som jeg bør vite om?

Er det forøvrig noe nevneverdig kvalitetsforskjell fra disse to, i forhold til Yamaha / Mercury-varianten, eller Honda? Alle er vel (like) bra 115-hestere?

Godt spørsmål du stiller.

Jeg erindrer en test i enten Praktisk båtliv eller Båtmagasinet hvor en haug motorer ble testet. Flere var såkalt like. Likevel viste målingene forskjeller både på fart, forbruk og støy.

Blant annet mener jeg å huske at Johnson hadde et noe høyere støynivå enn Suzuki selv om det alstå skulle være samme motor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...