Jump to content

Koble 2 dynamoer mot en felles ladelampe

Lady

Recommended Posts

Jeg har fått et verksted til å montere ektra dynamo for meg, disse er koblet mot hver sin ladekrets, (Forbruk/motor)

Verkstedet har koblet dette mot en felles ladelampe, der kun ene dynamoen har voltmeter.

Vil dette fungere og er det en fornuftig løsning?

Har ikke hentet båten ennå. Skal legge ut bilde og koblingsskjema når den er hjemme.

Redigert av Lady (see edit history)

Vet inte riktigt om det finns någon listig tanke med det som Du skriver att verkstaden har gjort, men spontant tycker jag att det verkar klokast att ha 'basic' kopplingen som innebär en laddningslampa per generator. Lampan har ju den dubbla funktionen att ge ström till magnetiseringen i generatorn under uppstarten, och samtidigt ge Dig information om generatorn börjat ladda. Och här är det väl skäl att satsa på en enkel och 'fail-safe' lösning.

Beträffande remmar som Roaldbj tar upp så beror väl remdimensioneringen mer på generatorns effekt och varvtal än på laddningsspänningen. När det gäller växelströmgeneratorer så är det väl ofta hög laddningseffekt vid lågt varvtal som är kritiskt. Ibland hör man ju bilar där kilremmen tjuter på vintermorgnarna när varvtalet ökas från tomgång efter kallstart och batteriet behöver mycket ström. Andra faktorer som inverkar på en remdrift är remmens omslutningsvinkel dvs vinkeln mellan remmen som kommer in på remskivan och den som lämnar. Finns det fler remskivor och/eller brythjul så kan ju detta påverka omslutningsvinklarna.

Stora generatorer har ofta dubbla remmar.

För egen del har jag monterat ett par 130A Mastervoltsgeneratorer med dubbla A-kilremmar. Dom orkar ladda 100A redan vid tomgång, dvs dom tar ut bortåt en hästkraft vid tomgång, och det är ju troligen det mest krävande driftsfallet för remmarna.

mastervolt_generator_komplett_installation_snett_uppifraan.jpg

dscn1020.jpg

dscn1024.jpg

Dette var et imponerende ladesystem ebonita. Det virker som du i prinsippet kan lade batteriene med 2 x 130 A. Om jeg er veldig heldig har jeg med nye PDAR kanskje 2 x 60 A med mine Hitachi 80 A dynamoer ombord.

Ja det stämmer från 200 A vid tomgång till 260 A om jag ökar varvtalet något (kanske 1000 rpm). Tanken med arrangemanget är dels att kunna ladda in rejält med ström i en stor batteribank efter en natt eller två i utehamn, dels att uthålligt försörja 2000 W invertern om man vill.

Har förvisso ett 6,5 kVA Onan genset oxå men är ju litt av strömpulare och 'projektbög' samtidigt...

Du vet - man måste ju ha något att fundera på på vintern oxå...

Kan f ö nämna att jag reglerar båda Mastervoltgeneratorerna från en Mastervolt AlphaPro regulator enligt förslag från OlePetter

Redigert av ebonita (see edit history)

Ja jag har väl nominellt en bit över 1000Ah, men det är ett av mina olösta problem att på något intelligent sätt skrota ut och ersätta halvdåliga batterier. Se annan tråd 'utslittne batterier'

Av nominellt 1000 Ah finns kanske 600 friska Ah kvar, och skall man följa rådet att inte ladda ut mer än max 50% av batteriernas kapacitet så innebär detta ju tillgång till max c:a 300 Ah och det behövs med ett par datorer som går för det mesta plus kyl och kanske värme och en del annat. Hur stora batterier har Du, och hur mycket räknar Du per dygn?

100A ved tomgang er meget bra, jeg må opp i 1300 o/min før min orginal dynamo og regulator gir 100A når batteriene er sultne på strøm, tappet med 120Ah

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi får håpe at vi ikke klubbes ned i denne tråden.

Båten vår er lagd av Beneteau og fabrikken har opprinnelig en "uforståelig" batterinstalasjon. BB motor har 4 stk maxxima og SB motor har 2 stk maxxima startbatterier. På forbrukssiden var det orginalt 2 stk Tudor 140 A batterier. Jeg har montert 2 stk ekstra Tudor 140 A batterier. I tillegg overvåker jeg forbruksbatteriene med 2 stk amperemetere og kan avlese ladespenning fra hver av dynamoene inn på skilledioden og spenningen på 4 batteribanker med separate voltmetre. Jeg er nøye med aldri å forbruke mer enn 40% av forbruksbatteriene som er på 4 x 140 A, dvs 40 % av 560 A som er omlag 225 A. Når vi ligger i uthavn bruker vi generatoren hver morgen for å få varmtvann til dusjing for alle ombord. Selve batteribanken dekker bruk av lys, PCer, inverter og endel annet i løpet av dagen, kvelden og natta. Vi har kanskje et jevnt forbruk på 20 A - alt medregnet.

Ja, de driver både baugpropell og ankervinsj i baugen. Ankervinsjen i baugen er på 1400 W og baugpropellen er en QL 800 på 5000 W. I tillegg er det montert et rele ombord som kobler sammen alle de 6 maxxima startbatteriene. Dette har jeg hittil benyttet 2 ganger etter at jeg selvforskylt har fått ferskvann i en av diseltankene og måtte få ut alt ferskvann fra en av motorene. Da var det godt å ha mye batterikapasitet.

At 2 forskjellige dynamoer magnetiseres gjennom samme lampe går nok sikkert greit, men så utrolig unødvendig. Kjøp egen lampe for sistmonterte dynamo og ha full kontroll med ladingen er mitt forslag.

Blir nesten litt misunnelig på "KRAFTVERKET" til deg ebonita. En får vel nesten aldri for mye ladekapasitet ombord i en seilbåt (motorseiler). Vet ikke hva du har, men det kan se ut som det er en kombi du har når en ser nedi til maskinisten. Jeg bruker forresten bare fritidsbatterier hos meg. Til og med Scaniaen (D7) har fritidspakke til starteren (2x105 Ah, 24V). Har aldri hatt noe kapasitetsproblem, og da til og med med gamle batterier. Har mistanke om at det er mye mere lønnsomt å bruke disse batteriene da mitt inntrykk er at de tåler betraktelig mere nedtapping enn vanlige startbatterier.

Hur mycket laddning generatorn ger vid tomgång beror ju förutom på generatorns karakteristik även på hur man har växlat den, dvs remskivornas diameter. Mastervoltgeneratorerna som jag använder tåler 8000 rpm så jag valde 225 mm remskiva på vevaxeln som ger generatorvarvtal strax under 8000 rpm när motorn går på fullvarv (2800rpm). Sedan måste naturligtvis motorn orka ge erforderlig effekt utan att tomgångsvarvtalet sjunker för mycket om man skall kunna växla dom så högt. Mina TAMD63:or sjunker från 600 till ungefär 580 rpm när generatorerna laddar för fullt.

Beträffande invertern så är det en Mastervolt 2000/12 kombinerad inverter och laddare med funktionen att fylla ut 230V uttagen från batterierna när effektbehovet överstiger vad landströmmen kan ge. Bra t ex om man använder elvärme och varmvattenberedaren slår till och man samtidigt råkar starta t ex dammsugaren eller kaffebryggaren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...