Jump to content

Nødvendig med CE merking av eldre diesel motor?


NovaMan

Recommended Posts

Hei

 

En 1997 Amerikansk produsert diesel motor ble solgt ny i Sverige, og er nå i år importert til Norge (mva. og hk avgift er betalt). Kan denne settes inn i en Amerikansk båt som skal CE merkes her i landet uten problemer? I 1997 var det som kjent ikke noe krav til CE merking av motorer.

 

Jeg har forsøkt å få svar i Sjøfartsdirektoratet, men jeg får kun generelle henvisninger tilbake, og jeg greier ikke å lese hverken det ene eller andre ut av disse.

Link to post

Mitt svar er nei, denne vil ikke bli godkjent uten problemer... av den enkle årsak at det er de regler som gjelder i dag for CE merking av båten som gjelder, og da kan en ikke bruke en motor som ikke tilfrdstiller dagens krav.... Selv om motoren var godskjent i 97 så er den neppe det i dag siden den ikke er CE merket og har samsvarserklæring... ,

 

Man kan selvsagt bruke motoren i hvilken som helst båt utennom en som skal CE merkes etter dagens regler..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Helt Enig med Sydvesten her. Uansett hvilken motor du skal sette inn i importbåten så må den være CE godkjent og det blir din plikt å fremskaffe alle papirerne fra fabrikken på at motoren tilfredstiller alle krav. Dette er uavhengig hvor motor kommer fra, være seg Norge eller andre land, ny eller brukt.

 

Siden jeg er midt i samme prosess selv så snakker jeg av erfaring og dette var beskjeden jeg fikk fra SFD når jeg prøvde å påstå at siden motor var kjøpt brukt i Norge trengte jeg ikke CE papirer på motoren, men der tok jeg feil gitt :headbang:

 

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Jeg blir ikke helt klok på dette. Jeg snakket med Olaf Hjelmeland IMCI Norge i August 2007 og spurt om motorer jeg kunne bruke i min båt fikk jeg som svar at så lenge jeg velger en diesel motor som er solgt i Norge, kan jeg velge nesten hva som helst,, Jeg spurte da på fleip om jeg kunne sette i en 8HK Sabb diesel og få dette godkjent, og det kunne jeg bare gjøre. Da med papirer på at motoren er omsatt i Norge på lovlig vis.

Hva er systematikken med at SFD får CE papirene? er det Tollvesenet som sender de?

Bare husk at CE papirer undertegnet av Heinrich Lechner fra sverige ikke blir godkjent dersom motoren kommer fra Sverige.

Link to post

Jeg snakket med SFD på ca samme tidspunktet og prøvde å overbevise de om at siden jeg hadde kjøpt meg en brukt motor her i Norge om at jeg burde være untatt fra å fremskaffe CE papirer på motoren men SFD sa plent NEI og at de kom ikke til å godkjenne båten før alle papirer var fremskaffet. Hvem som varsler hvem ved fortolling vet jeg ikke men i mitt tilfelle så kom ikke SFD på banen før etter et halvt år etter fortolling. Regner med at det går en melding fra tollvesnet om at det har ankommet en båt uten CE og at det har blitt underskrevet en såkalt egenerklæring på at CE jobben er påbegynt.

 

Wandalen, fikk du godkjent en båt med brukt motor uten å fremskaffe papirer på den?

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Det er den som sammenstiller produktet og setter det ut i markedet som er ansvarlig for at produktet blir CE merket. Så det betyr i praksis at hele sulamitten fra baug til hekk må være i henhold til fritidsbåtdirektivet på den dagen båten settes i markedet (bli CE merket)...

 

Dermed blir det nok en omgåelse av reglene om man får CE merket en båt med motorer som ikke tilfredstiller kravene som er satt i direktivet... Som tidligere nevnt så kan dette få tilbakevirkende kraft om det på et senere tidspunkt bli oppdaget at båten har blitt urettmessig CE merket.. og kravet om ny CE merking kan komme opp, og da må båten tilfredstille de krav som da gjelder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Wandalen, fikk du godkjent en båt med brukt motor uten å fremskaffe papirer på den?

 

-Xlnt

 

Nei da, Jeg fikk med alle papirer som hørte til motoren, Norsk brukermanual, garanti kort, underskrift og stempel fra forhandler da den ble solgt ny og declerance of confirmaty(ce). eller hva det heter fra Cummins Mercriuser.

Papirer må fremskaffes på alle motorer som skal inn i båter som CE merkes gammle som nye. Det er jo også for at de skal vite at alle avgifter er betalt toll hk avgift osv .

Det holder nok ikke med og si at den er kjøpt i Norge, eller salgsmelding fra selger. Da kunne folk bare ha fått en kompis til og skrive en salgskontrakt.

 

Jeg kjenner en som er Toller , og han sier til meg at nå er det blitt slik at du ikke får betalt MVA (mums) på båten før den er CE merket.

For og få båten ut av toll lageret får du et middlertidig CE nr og tar den in i Norge på noe som heter ark 3 eller bilag 3 husker ikke navnet.. du får da vanligvis 12 mnd på deg til og CE merke båten.

Når båten er CE merket får du betalt MVA. SFD sender av og till info til Tollvesnet om hvilke papirer og kontrollører som ikke er godkjente.

Men som sagt dette er noe jeg har "hørt" jeg blir aldrig klok på dette, siden samme hvem jeg snakker med får jeg forskjellige svar etter hvordan de tolker lover og regeler..

Og dessuten tror jeg lover og regler forandrer seg heletiden.

:discuss:

 

 

 

Det er den som sammenstiller produktet og setter det ut i markedet som er ansvarlig for at produktet blir CE merket. Så det betyr i praksis at hele sulamitten fra baug til hekk må være i henhold til fritidsbåtdirektivet på den dagen båten settes i markedet (bli CE merket)...

 

Dermed blir det nok en omgåelse av reglene om man får CE merket en båt med motorer som ikke tilfredstiller kravene som er satt i direktivet... Som tidligere nevnt så kan dette få tilbakevirkende kraft om det på et senere tidspunkt bli oppdaget at båten har blitt urettmessig CE merket.. og kravet om ny CE merking kan komme opp, og da må båten tilfredstille de krav som da gjelder..

 

Ja dette er helt riktig Sydvesten.

 

 

..

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post

Takker tilbakemeldingene, selv om de neppe kan sies å gå i min favør.

 

I forhold til det Vandalen sier ovenfor om at man ikke får betalt mva. på båten før den er CE merket, burde ikke dette gjelde motorer også som åpenbart er underlagt samme krav til CE merking? Tollerene tok svært gjerne imot mine 75' til mva. og hk. avgift uten å stille så mye som et eneste kontrollspørsmål.

 

En annen ting; de samme motorene produseres i dag, og da er de selvfølgelig CE merket. Det betyr vel at hvis jeg kan få dokumentasjon fra produsent på at min gamle motor tilfredsstiller dagens krav så er de lovlige, også i Sjøfartsdirektoratets øyne?

Link to post

Du kan ta inn en motor som ikke er CE merket fra EØS området uten problemer, men du kan bare ikke bruke den i en båt som skal CE merkes med mindre de tilfredstiller kravene.. du kan montere den i hvilken som helst båt som ikke har slike krav i forbindelse med CE merking.....

 

I prisnippet så kan du montere den i en allerede CE merket båt siden CE merkingen kun sier noe om båtes tilstand da den ble satt i markedet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
En annen ting; de samme motorene produseres i dag, og da er de selvfølgelig CE merket. Det betyr vel at hvis jeg kan få dokumentasjon fra produsent på at min gamle motor tilfredsstiller dagens krav så er de lovlige, også i Sjøfartsdirektoratets øyne?

 

 

Du burde sjekke med den Norske forhandleren eller evt sende en mail til motor produsenten og forklart situasjonen, det kan jo tenkes at de kan sende deg et dokument som bekrefter at motoren(e) er er CE godkjent. Husk og oppgi motor nr.

Håper det går i orden BayMan , stå på !

 

Btw ! er det en 3055 du har?

Link to post
I prisnippet så kan du montere den i en allerede CE merket båt siden CE merkingen kun sier noe om båtes tilstand da den ble satt i markedet..

 

Så da kan man bare låne seg en motor for å få båten CE godkjent, og deretter montere tilbake originalmotoren igjen? Interressant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Du burde sjekke med den Norske forhandleren eller evt sende en mail til motor produsenten og forklart situasjonen, det kan jo tenkes at de kan sende deg et dokument som bekrefter at motoren(e) er er CE godkjent. Husk og oppgi motor nr.

Håper det går i orden BayMan , stå på !

 

Btw ! er det en 3055 du har?

 

Har hatt en diskusjon med sjøfarstirektoratet om dette da jeg syntes det var rart att de forlanger ny CE godkjenninger på lovlig godkjente CE merkinger fra merkeforhandlerne der produsenten bekrefter motoren eller båten elller båten med motoren , sammenstilningens CE godkjenning.

DVS du har den orginale samsvarsærklæringen til dette så er det for dårlig og du må skaffe deg nye godkjenninger.

 

Da jeg betvilte lovligheten av dette sente med det Svenskoversatte EU diretivet som omhandler CE merking av fritisbåter som skal inn på det Europeiske markedet og ba det Norske Sjøfartsdirektoratet om dokumentasjon av lovligheten av deres praksis.

 

Svaret var : det står i en fotnote som de ennå ikke har funnet igjenn .

 

Sitat :

 

Så da kan man bare låne seg en motor for å få båten CE godkjent, og deretter montere tilbake original motoren igjen? Interressant...

 

Svar :

 

Å låne seg , eller å kjøpe en gammel brukt uslitt motor er (trolig)den vanligste måten dette er gjort på om båten importeres via Sverige , de orginale motoren /ne blir da (trolig)lagret i Sverige og hentet og satt inn etter att den nye CE merkingen er utført , sparer og noen kroner i HK avgift da.

 

Om du har en motor som skal skrotes , se på finn .no det anonseres ofte etter slike motorer.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Kan jeg spørre hvem det var du diskuterte med i sjøfartsdirektoratet om dette du forsøker å skrive fiekbat?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

sjøfartsdirektoratet har en krig gående på gang mot import fra USA og klarer ikke engang og følge EU sitt regelverk , driver med skremselspropaganda så de skulle vert fengslet eller kastet på sjøen.

 

De nekte Henric Leicner for gang nummer 2 nå, første gang tok han sjøfartsdirektoratet til retten i Oslo og sjøfarts idiotene tapte så det suste,og nå drar han de til retten igjen, håper han saksøker han sjefen der personlig denne gang .

 

Heldigvis har vi en back up klar som ordner dette.

 

Sjøfartstullingene må bare godta de organ som er godkjent i Europe , kunder sier de sitter på båtmesser og skremmer folk , rart at ikke avgiftslandet tar afære siden det er staten som taper 100 vis av miljoner på tullingene.

 

Olav Hjelmeland jobber for IMCI , en organisasjon som er og mot import, derfor han gjør ting vanskelig for de som skal godkjenne båter. har erklært dette selv i seminarer han hatt.

 

CE merking er ikke noe hokus pokus, automatisk slokker i motor rom , dobble slangelkemmer på vanninntak manuel lensepumpe til 500 kr. og avstengningsventil på drivstoff så er saken stort sett ok. brukermanual osv.

Link to post

Kan jeg spørre hvem det var du diskuterte med i sjøfartsdirektoratet om dette du forsøker å skrive fiekbat?

/quote]

 

 

Postmottak@sjofartsdir.no , da går jeg ut i fra att svarene kom fra Sjøfartsdirektoratet og hvem de bruker til å besvare spørsmål er ikke intresant for når det stå rxxxx @ sjøfartsdirektoratet så regner jeg med att vedkomende er kvailifsert og har fullmakt til til å svare.

 

Svarene fikk jeg var fort , pressise og forståelige , meget god kundeservice av dem .

Att jeg ikke er enige i svarene er en annen sak og att det ikke finnes noen hjemmel for Direktoratets praksis er sikkert ikke han som svarte sin feil .

Link to post

quote.jpg

 

Bare sånn til info, for da er det enklere å se hva du sitere til.

 

-Xlnt

 

 

Takk for tippset , prøver det igjenn nå , har prøvd den med sett inn bilde noe ganger men jeg gjør nok noe feil der.

 

Tillførsel : Så ?, er det min knapp eller BP sin knapp som ikke virker ?

skal prøve trykk legg til svar før jeg bruker scrolle neste gang ,det er vell der kompetansen har sviktet.

 

Jeg har ingen lang fartstid på BP og har oppdaget en del urent farvann så det er litt å lære , det er vell slik her og som ellers i samfunnet , mest ulykker med nyankomne og de som har hvert der alt for lenge.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
De nekte Henric Leicner for gang nummer 2 nå, første gang tok han sjøfartsdirektoratet til retten i Oslo og sjøfarts idiotene tapte så det suste,og nå drar han de til retten igjen, håper han saksøker han sjefen der personlig denne gang .

 

Når skal dette skje? Og har ikke Lechner dårlige kort på hånden ettersom han ikke har tilatelse til og bruke Udicer kontroll nr 0966?

 

Heldigvis har vi en back up klar som ordner dette.

 

Espen Lie?? he he nei da.. Det er sikkert noen som lurer lit på denne backupen.

 

 

Sjøfartstullingene må bare godta de organ som er godkjent i Europe , kunder sier de sitter på båtmesser og skremmer folk , rart at ikke avgiftslandet tar afære siden det er staten som taper 100 vis av miljoner på tullingene.

 

Nå godtar SFD organ som er godkjent i EU, det er ikke godtar er falske/underkjente kontrollører.

Men at de fraråder folk og kjøpe eller ta in import båter, det kan jeg bekrefte. De går heller ikke av veien for og henge ut enkelte import firmaer.

 

CE merking er ikke noe hokus pokus, automatisk slokker i motor rom , dobble slangelkemmer på vanninntak manuel lensepumpe til 500 kr. og avstengningsventil på drivstoff så er saken stort sett ok. brukermanual osv.

 

Den praktiske biten med bytte til godkjente slanger, brann slokking osv er lekende lett og egentlig ikke spesielt kostbart.

Det er og dokkumentere alt til døde som er klampen om foten for de fleste :headbang:

Hva om de plutselig sier alle må kortsluttberegne el anlegget for og få det godkjent... :headbang:

 

 

 

Skal bli spennende og se hva som blir utfallet :crazy:

Link to post

CE er ikke noen form for godkjenning!

Importør produsent eller eier må sette seg inn i de regulativer som gjelder i det øyeblikk ce merkingen skal foretas, for så å skrive en erklæring om at produktet er i hh.t. de gjeldende diriktiver.

 

Dersom det oppstår et uhell/skade som følge av at et eller annet direktiv ikke er tilfredstilt få utsteder av CE merkingen kort tidsfrist (48 timer) på å fremskaffe dokumentasjon (risikovurdering) Feilvurdering er så godt som ikke straffbart, manglende dokumentasjon straffes med bøter eller fengsel relatert til skadens betydning og firmaets omsetning. (som regel lav straff).

 

Skriv dokumentasjonen selv ut ifra dokumentasjon du kan finne på tilsvarende produkt. Rett åpenbare mangler, og vips, klar for CE-merking. Ingen kontrollerer deg før evt noe går galt.

 

dsk

Link to post
CE er ikke noen form for godkjenning!

Importør produsent eller eier må sette seg inn i de regulativer som gjelder i det øyeblikk ce merkingen skal foretas, for så å skrive en erklæring om at produktet er i hh.t. de gjeldende diriktiver.

 

Dersom det oppstår et uhell/skade som følge av at et eller annet direktiv ikke er tilfredstilt få utsteder av CE merkingen kort tidsfrist (48 timer) på å fremskaffe dokumentasjon (risikovurdering) Feilvurdering er så godt som ikke straffbart, manglende dokumentasjon straffes med bøter eller fengsel relatert til skadens betydning og firmaets omsetning. (som regel lav straff).

 

Skriv dokumentasjonen selv ut ifra dokumentasjon du kan finne på tilsvarende produkt. Rett åpenbare mangler, og vips, klar for CE-merking. Ingen kontrollerer deg før evt noe går galt.

 

dsk

 

Hvis det bare var så enkelt.. :cheers:

Link to post
Skriv dokumentasjonen selv ut ifra dokumentasjon du kan finne på tilsvarende produkt. Rett åpenbare mangler, og vips, klar for CE-merking. Ingen kontrollerer deg før evt noe går galt.

Tror ikke noen andre lever i denne rosenrøde verden det snakkes om her. Tror noen har tatt litt for mange :drink:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
CE merking er produsent alt. imprtørs ansvar.

Det er ingen krav til kontroll av CE merkingingen.

M.a.o CE merking er ingen garanti for noe.

 

Jeg har derimot en smule tillit til f.eks veritas m. fl.

 

dsk

 

Hvem gjør hva:

 

Sjøfartsdirektoratet Tilsynsmyndighet for at forskriften etterleves. Produsenten. Skal etterleve forskriften.

 

Tekniske kontrollorgan. Organ godkjent av EU for å kontrollere forhold produsenten ikke har lov å gjøre selv. I Norge opererer IMCI (nr. 0609) og DNV (nr. 0575).

 

CE er ikke et kvalitets stempel det har du rett i , men det er et merke som forteller et båten er i henhold til forskriftene.

Så lenge SFD sitter på toppen av systemet og bestemmer hjelper det lite med dokumenter som en finner på nettet. Det må vere et kontroll organ som sjekker og går god for denne merkingen. Litt som en bil som gjennomgår en EU kontroll, det sier ikke noe om kvaliteten på bilen heller bare at den tilfredstiller kravene til bremser osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...