NovaMan Startet 10.April.2008 Link til dette innlegget Startet 10.April.2008 Hei Gjelder det andre regler for CE merking av båt som er tatt inn i EU før 01.01.2006 enn for båter som er tatt inn etter dette tidspunktet? Jeg vurderer en Amerikansk produsert båt som ligger i Danmark, som kom dit i 2005, men som ikke er CE merket. Jeg har lest flere innlegg hvor 01.01.2006 er oppgit som en "magisk" dato i forhold til hvor enkel/komplisert CE merkingsprosessen er. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hei Gjelder det andre regler for CE merking av båt som er tatt inn i EU før 01.01.2006 enn for båter som er tatt inn etter dette tidspunktet? Jeg vurderer en Amerikansk produsert båt som ligger i Danmark, som kom dit i 2005, men som ikke er CE merket. Jeg har lest flere innlegg hvor 01.01.2006 er oppgit som en "magisk" dato i forhold til hvor enkel/komplisert CE merkingsprosessen er. NEI! Det har ingen betydning når båten er kommet til landet. Jeg tror at det er reglene som var/er når CE merkingen ble startet som gjelder. Rett meg gjerne om jeg har feil. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Du vil garantert bli pålagt å CE-merke denne båten idet den kommer til norskegrensen og det er de reglene som gjelder idet den ankommer Norge som må benyttes. Tollvesnet og Sjøfartsdirektoratet bryr seg veldig lite om hva folk måtte mene og tro og om hva som eventuelt må ha skjedd i utlandet, det er idet øyeblikk du skal fortollen den inn til Norge moroa begynner. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
VannTro Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Låner denne tråden litt. Ser litt på muligheten for import av båt fra EU. Er det noen som kjenner til Neptunus 106 AK, er den bygget innen EU og hvordan stiller det seg med CE merking her(båten ligger i Tyskland nå) ? Er det bare moms og hk avgift som kommer i tillegg ? Noen som har noe erfaring med dette merket ? Jeg synes båttypen ser helt super ut og jeg slipper å kjøpe stålbåt. Neptunus 106 AK Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 (redigert) Dette er en båt som er bygget i 1990, og har den vært innenfor EU/EØS området før 16. ju ni 1998 så er det ikke krav om CE merking, dermed er det kun m.v.a om hk avgift som tilkommer ved import til kongeriket Norge.. Det er m.v.a. på frakten også...... utover dette skal det være rett frem med import av denne... men det er greit med dokumentasjon på at båten var i det nevnte området før den gitte datoen. Forøvrig en fin båt etter mitt syn Redigert 10.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Takker for svar Sydvesten. Jeg vet du har gjort dette selv, men fra USA. Da er i hvert fall reglene som jeg antok, men jeg var ikke klar over datoen. Jeg antar dette er datoen krav om CE merking kom(16 juni 1998) og at båter som har opprinnelse innen EU/EØS og har gått i EU/EØS før denne dato intill man skal importere den da er fritatt for CE merking. Ja, jag liker veldig godt planløsning/utseende i disse samt at de er bygget i GRP og har litt mer motorkraft i reserve enn de tradisjonelle Hollandske kanal/stålbåtene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.