Jump to content

Dynamo egnet for båt ?


Reidar67

Recommended Posts

Før jeg kjøper en dynamo er jeg svært mottakelig for tips vedr. type dynamo som er egnet til lading av "masse strøm" ombord i en båt. Det er jo ikke helt det samme som i en bil, er det?

 

Ser for meg et mindre startbatteri + et digert forbruksbatteri (mulig to neste år? Næh...)

 

Noen tips ved valg av dynamo dere???!

Link to post

Jeg bruker dynamoer fra Delco Remy beregnet for GM 6,5L. Disse gir 78 amp. Holder akkurat med 1 kilerem. Ladespenning når den blir kjøpt fra Amerikanske Bildeler ca. 14,54 volt. Prisen på disse er mellom 13- og 1400 kroner. Dynamoene er renoverte, gode som nye, har brukt dem på båter og biler i 20 år. I Hulda har jeg spritet ladingen litt opp ved å bytte regulator til 14,70 volt. Må legge ut w-uttak hvis du skal ha turteller, meget enkel operasjon.

Link to post

Skal du bruke dynamoen på BMC'en din må du passe på at dynamoen er tilpasset de festene som er på motoren.

 

Samme leverandør som har starter har også dynamo som passer.

 

 

Må jeg??? Trodde jeg kunne smi tell noe som passa jeg. Bare den sitter godt fast på riktig sted mener jeg...

-Eller ikke?

Link to post
Guest katta

Selvsagt er det mange dynamoer som er egnet. Ladespenning er viktig, men det er heller ikke dumt at en båtdynamo tåler fuktighet - sprut. Dette er en av endringene når bilmotorer mariniseres fra bilmotorer. Enkelte biler har sprutsikre dynamoer - spesielt finner du disse på tøffere 4x4-biler. Et eksempel er Toyota Landcruiser - den er standard fra fabrikk med tøff dynamo som tåler terrengbruk.

Link to post

Trenger ikke så heftig amp., det er viktigere at strømmen finner veien. Fukuser på korrekt jording etc. Sprutsikre dynamoer er ok. Fiskerene nede på svenskekysten bruker noen som starter på SEK 7000, og er på størrelse men en hjelpemotor. De jeg benytter har vært brukt av Jeep i hvert fall siden 1986 (min eldste) og den modelvarianten er 10 år gammel (1976). Husk at grensen for 1 kilerem går ved 80 amp. Deretter minst to remmer eller "belte".

Link to post

Ikke ta helt av med dynamoen din nå Reidar. Så vidt jeg husker har du en liten motor på sånn ca 40 hester. Toppfarten på båten din er ikke all verden og du vil bruke litt tid fra a til b selv på full fart. Med en begrenset størrelse på batteribank, og uten de store mengder av forbrukere, trenger du ikke all verdens dynamo. En standard 55A som passer rett i festene dine f.eks? Det er ikke ofte gjennomsnittsdynamoen til gutta på forumet her lader med mer enn 50A. De gangene den gjør det, lader den ikke lange tia før den er nede i 50A igjen.

 

For din del gjør alle dynamoer nytten. Legger du penger i en 80A dynamo, får du dårlig avkastning på de 40 siste amperene.

 

Og en ting til. Dobler du antallet ampere fra dynamoen, 4-dobler du varmen dynamoen skal kvitte seg med.

 

Fokuser heller på en skikkelig regulator. Den kan gjøre selv den svakeste dynamo om til et kraftverk. Heller en 50A dynamo med 14,5V enn en 80A med 14V.

 

Lotus

 

PS: En av de tingene som gjør en marin-dynamo til en marindynamo er at diodene er beskyttet med et belegg slik at de tåler årtier med salt sjøluft. En bildynamo gjør også nytten, bare ikke så lenge i et marint miljø.

Link to post

Lotus har opplagt en del poenger. Har du en 50 amp. dynamo som lader 50 amp. i noen timer, så brenner'n opp. Dette har noe med batterikapasiteten å gjøre. Har du en 80 amp. som lader 50 amp. noen timer, så  overlever den. Har du en motorsnekke der bergensregnet står og plasker på motorkassa og båten er halvfull av bunnvann, så blir miljøet fuktig. Man må ta høyde for hva man egenlig skal bruke greiene til og under hvilke forhold. Og der er du som bruker den som vet best.

 

Så la oss nå si at du legger inn batteri på 80 Ah. Da holder alle dynamoer, så sant du ikke drar batteriet helt i bunn. Så kommer prisen på dynamoen. Får du en "ny" dynamo til under 1500 kroner noen steder, gi meg et vink. Det er et firma som heter Maskinteknisk AS på Kolbotn. De har forresten billige dynamoer. De selger også diodebroer til Delco Remy kr. 108,00 pr stk, spenningsregulatorer kr. 75,00 pr stk og børstesett kr. 25,00 pr sett, alle priser eks. mva. Grunnen til at jeg vet dette, er at jeg sveiser og glemmer å koble fra. Derfor knekker jeg diodebroer. Tar en time fra jeg begynner å skru til dynamoen er overhalt tilbake på motoren igjen. For meg spiller det ingen rolle om en diodebro holder 10- eller 15 år grunnet klorid atmosfære.

 

Trenger du en "maritim" dynamo? Har en Yasaki som var originalmontert på "Sylfiden's" Yanmarmotor. Dynamoen satt på motoren i 3 år og har max. 150 driftstimer. 500 kroner?? Hvis den ikke funker får du igjen pengene. Dynamoen ble byttet da batterikapasiteten ble endret fra ca 80- til 300 Ah.

 

Nå må jeg jobbe, ha det så lenge....

Link to post

Lotus har opplagt en del poenger. Har du en 50 amp. dynamo som lader 50 amp. i noen timer, så brenner'n opp. Dette har noe med batterikapasiteten å gjøre. Har du en 80 amp. som lader 50 amp. noen timer, så  overlever den. Har du en motorsnekke der bergensregnet står og plasker på motorkassa og båten er halvfull av bunnvann, så blir miljøet fuktig. Man må ta høyde for hva man egenlig skal bruke greiene til og under hvilke forhold. Og der er du som bruker den som vet best.

Jeg ser for meg et startbatteri av typen Optima. Det er ikke all verden av Amp/T å lade opp (65 Amp/T), men det kan gi mye over kort tid. I tillegg et ordinært "fritidsbatteri på, tja, 115-135 Amp/T ? Optima kun til start og "fritid" kun til forbruksstrøm. Jeg vet ennå ikke helt hvordan jeg skal kople opp dette, men det finnes vel løsninger med ladeveksler etc.

 

Ellers blir vel båten brukt i saltvann 3-4 uker pr år, og resten av sesongen i Mjøsa. Motoren står tørt og godt inne i styrhuset, og bli neppe utsatt for Bergensvær!

 

 

Trenger du en "maritim" dynamo? Har en Yasaki som var originalmontert på "Sylfiden's" Yanmarmotor. Dynamoen satt på motoren i 3 år og har max. 150 driftstimer. 500 kroner?? Hvis den ikke funker får du igjen pengene. Dynamoen ble byttet da batterikapasiteten ble endret fra ca 80- til 300 Ah.

 

Denne er jeg nok interessert i! Kontakter deg når jeg får båten hjem, ok?

Link to post

Lotus har opplagt en del poenger. Har du en 50 amp. dynamo som lader 50 amp. i noen timer, så brenner'n opp.

I båt er det oftest mangel på tilstrekkelig kjøling som er den største dynamodøderen.

 

Et opplegg med en friskluftkanal inn i akterkant av dynamoen gjør underverker. I tillegg vil også temperaturen i motorkassen senkes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...