Batdilla Startet 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2004 Toalettrommet begynner å ta form og det er på tide å anskaffe all bestillingsvare til vårens prosjekter. Til det har jeg behov for litt hjelp ifbm valg av komponenter. Jeg henter opp Artikkel: Ferskvann ombord og finner litt om kravene til de ulike komponentene. Ferskvannstank. Denne kommer jeg til å plassere framme i baugen. Et viktig argument for det, er at da blir det ikke endringer i vektfordeling mellom babord og styrbord side etter hvert som tanken tømmes. Dette blir også en relativt lav plassering slik at vekten kommer langt ned i båten. Krav: * Plast * Mannelokk * Stuss for påfylling * Stuss for lufting * Stuss for tilkobling pumpe * Lavt plassert stuss for tømming * Fasong som mest mulig følger baugen * 120 - 150 liter Den eneste tanken jeg har funnet som har "baugfasong" er i Watski katalogen, og den er på bare 65 liter. Det må da være flere som leverer ferskvannstanker i plast som er beregnet på baugplassering? Noen som vet om andre? Trykkpumpe. Skal levere til håndvask, dusj og oppvaskekum. * Selvsugende * Må tåle tørrkjøring * Innebygget trykkregulator Hva trenger jeg for kapasitet på pumpen? Hvilke trykk bør den levere? Noen anbefalinger om konkrete pumper hvor det er bra forhold mellom pris/kvalitet? Akkumulator. Noen anbefalinger om hvilken akkumulator jeg bør velge? Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Jeg fikk mine tanker herfra: http://www.plastinvent.no Kanskje de har en som passer for deg? Mvh MVH Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 9.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Jeg fikk mine tanker herfra: http://www.plastinvent.no Kanskje de har en som passer for deg?Da har jeg vært på tråden til Plastinvent. Håh - ja, det hadde de da, var svaret. Hadde til og med egen brosjyre over aktuelle tanker som han skulle sende meg. Så da kan det virke som den delen av saken er løst. Spurte om de hadde brosjyren på elektronisk format med tanke på å evt. kunne legge ut bilder her, men det hadde han ikke. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Da har jeg vært på tråden til Plastinvent. Håh - ja, det hadde de da, var svaret. Hadde til og med egen brosjyre over aktuelle tanker som han skulle sende meg. Så da kan det virke som den delen av saken er løst. Spurte om de hadde brosjyren på elektronisk format med tanke på å evt. kunne legge ut bilder her, men det hadde han ikke. Takk for tipset! Nei, det er ikke alle så har funnet ut hvor greit det er med web. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 En liten oppdatering angående www.Plastinvent.no - i går fikk jeg brosjyren fra dem. I morgen er det rett ned i båten for å måle hvor stor tank jeg har plass til. Det er nok dette som er stedet å henvende seg når man skal ha tank til båten. Uten å ha talt alle variantene, vil jeg tippe de har ihvertfall 20 ulike varianter i katalogen sin. Rimelig smidig med antall og plassering av tilkoblinger og manneluker også. Dette kan man få akkurat som man vil. Er det ingen som har noe tips og råd ifbm valg av trykkvannspumpe da? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Er det ingen som har noe tips og råd ifbm valg av trykkvannspumpe da? Har god erfaring med Shurflo, den tåler også frost. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Har god erfaring med Shurflo, den tåler også frost.Også var det en hyggelig pris på den, sett i forhold til en del annet som er å få. Og denne tåler å tørrkjøres formoder jeg? Har lite forhold til dette med trykk og kapasitet. Er en kapasitet på 10,6 l/min ved et trykk på 2 bar passende til et anlegg hvor det muligens kan bli en dusj? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Har lite forhold til dette med trykk og kapasitet. Er en kapasitet på 10,6 l/min ved et trykk på 2 bar passende til et anlegg hvor det muligens kan bli en dusj?Tenk deg en bøtte med vann per minutt. Høres egentlig tilskrekkelig ut. 2 bar er også nok - men ikke mer. Men hva i all verden skal du med dusj på Mjøsa'n? Du har jo et kjempe ferskvannsbadekar rundt deg? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Men hva i all verden skal du med dusj på Mjøsa'n? Du har jo et kjempe ferskvannsbadekar rundt deg?Jammen - brrr... kaldt vann... Fra naturens side er jeg forsynt med veldig moderate mengder kroppsfett så jeg har alltid vært kald av meg. Også må vi ikke glemme Mjøsormen . Nei, takke meg til ei kald og en varm dusj. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hei, Har gode erfaringer med Flojet 12l/m pumpa, den har 4 membraner og du slipper akkumulator tank. Her må det litt forklaring til. Hva er det med denne pumpa som gjør at man slipper akkumulator? Her er det tydeligvis noe jeg bør sette meg inn i. Noen som kan utdype det litt? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 INGEN pumpe trenger akkumulator dersom pumpa er plassert rett etter FV tanken, og det er brukt slanger med litt elastisitet som er lange nok. Hverken min forrige eller nåværende båt har vindkjele. Begge med Shurflopumpe, og ingen tegn til pulsing av vannet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Heisan Kan bare bekrefte det Jolo sier. Har selv Flojet ferskvannspumpe uten akkumulator. Fin jevn vannstrøm, nesten som springen hjemme. mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hmm. Da ser det ut som jeg burde satse på Flojet. Den er mer stillegående og jeg sparer penger som ville gått med til akkumulator. Sparer også plassen en akkumulator ville lagt beslag på. Detti bli' bære lækkert! Nå er det like før startskuddet går for årets katalogshopping! Har en 5-6 kataloger liggende klare med masse gule lapper på sider hvor deler skal bestilles. Det er gøy. Føre opp den ene lekre delen etter den andre. Og så gå å vente på hentelapp i posten - før det er julekvelden og utpakking og prøvemontering av sakene. Kan man ha det bedre? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Bilder Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Bilder øøhhh ...av pumpa eller er det av katalogene til Dilla du mener? Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 BilderHeh? Hoppbakke? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Heh? Hoppbakke? Feil tråd Mente av do prosjektet ditt Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Feil tråd. Mente av do prosjektet dittNå må du ikke drikke så mye da mens du driver i båten. Husk: Promillegrensen her i forumet er 0,2.... :nono: Bilder kommer over helgen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Drikke Gleder meg til og se hva du har klart og lage til i Sjømann´en din! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Her må det litt forklaring til. Hva er det med denne pumpa som gjør at man slipper akkumulator? Her er det tydeligvis noe jeg bør sette meg inn i. Noen som kan utdype det litt?Disse pumpene består egentlig av flere små membranpumper. Flojet har 4, Shurflo 3.For hver omdreining av pumpe-motoren bidrar hver membran med et lite pump. Dette gjør at man får en forholdsvis jevn strøm av vann sammenlignet med pumper med bare en membran. Membran-baserte pumper tåler, i motsetning til rotasjonspumper (impeller) å gå tørre da de ikke har noen roterende deler som skal smøres av vann.. Som jeg skrev synes jeg også det er et moment at pumpen tåler å fryse, man har nok annet å tenke på ifm vinteropplag... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 OK, Ingar. Jeg får la det synke inn litt. Kanskje kommer det flere på banen med flere argumenter som kan vektlegges? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hei Dilla Har Flojet og akkumulator tank. Vet ikke om dette er nødvendig, Men min Flojet er i stykker. Skulle levert 12 L i minuttet med klarer bare 1,2 !!! Har kikket litt på den men blir ikke klokere. Kanskje noen kan fortelle om den pumpe med 4 membraner kanskje er mer utsatt en de med 3??? Uansett syntes jeg ikke Fjojet`n min er spesiellt stillegående. Men det kan jo være en annen grunn til.. Plassering og montering kan fjerne veldig mye av støyen. Har sett alt fra "oppheng" til montering i en del av et gammelt bildekk... Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hei Dilla Har Flojet og akkumulator tank. Vet ikke om dette er nødvendig, Men min Flojet er i stykker. Skulle levert 12 L i minuttet med klarer bare 1,2 !!! Har kikket litt på den men blir ikke klokere. Pjolter Ut fra min erfaring er den vanlige årsaken at ventilene til membran-kamrene ikke tetter ordentlig. Det er en inn og en ut-ventil pr kammer.Årsaken kan være forurensning eller at ventil-klaffene over tid har blitt "slappe" / deformerte. Utenom dette er det ikke mye som kan gå galt med en slik pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Om du trenger akkumulator på systemet kan dette enkelt ordnes med en tom brusflaske i plast hvor man lager slangenippel i korken. Flasken fylles halvfull med vann og monteres med korken ned. Tilkobles med et T-stykke etter pumpa. Flaska tåler trykket godt, og må sies å være meget billig Cato Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Ut fra min erfaring er den vanlige årsaken at ventilene til membran-kamrene ikke tetter ordentlig.Noen som vet om det er kurrant å overhale ei slik pumpe selv? Er det kurrant å få tak i deler? Prisnivå på deler/rep. sett? Kreves spesialverktøy? Noen pumper som er mer vedlikeholdsvennlige enn andre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.