Jump to content

Forventet fart i Smuggler 21?

smuggler 21 cabin

Recommended Posts

• 1 år senere...

Jeg syntes vel også at 42-43 knop hørtes lite ut med den motoren. Hadde selv en Clipper 21 (Scand Formula) med innenbords 170hk som gjorde 47knop. Men mye er selvfølgelig avhengig av propelloppsett osv.

Min Smuggler ble av selger oppgitt til 50 knop med den V8 (250hk) som satt i når jeg kjøpte, men dette fikk jeg aldri testet selv da jeg valgte å sette på brakett fremfor et motoroverhalingsprosjekt.

Påhenger på brakett vil ofte ha svært god effekt på toppfarta, selv ble jeg svært positivt overasket når jeg testkjørte første gangen. Hadde egentlig trodd at 90hk knapt ville få båten i plan, og forventet i alle fall ikke toppfart særlig høyere enn 30 knop. Jeg kan dog garantere at de 38 knopene som er målt er korrekte, de er testet med 2 forskjellige GPS`er og flere ganger. Båten "datt ned" til 36 knop når jeg byttet til 4 bladers stålåropell, men jeg fikk istedet perfekt styrke til vannski / wakeboard / ring......

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Nå er jeg litt skeptisk til propellen jeg har på min. Den har for det første en sprekk i det ene bladet, noe som umulig kan være bra, samt den er veldig ru og stygg. Maks turtall er 4400 på motoren, men jeg kan dra den litt lenger. Mistenker da at propellen er for lett. Har tenkt å ta meg en tur til winrace med propellen for å finne ut hva jeg bør ha. Sliter med å finne noen tall på propellen, så kan ikke si helt sikkert hvordan vridning osv det er på den.

Den knopmåleren min vil jeg ikke helt stole på, og jeg målte bare en gang med gps. I tilleg var det mot brevikstrømmen jeg kjørte når jeg målte 75Km/t, men er ikke sikker på hvor sterk strømmen er. Så intill jeg gjør noen mer nøyaktige målinger, vet jeg egentilg ikke hvor fort båten går. hehe. Men knopmåleren virket ikke da jeg målte med gps, så måling med gps, og det jeg leste av på knopmåleren var på to forskjellige turer.

• 7 måneder senere...

Har kjøpt ny propell hos Winrace. Fant ut at den jeg hadde hadde for kort nav. Slik at propellen ikke var "lang nok", og samtidig satt litt løst :S . Den nye har samme vridning på bladene, men riktig nav. Det var en orginal volvo penta som ble brukt mye på båter med V8 motorer. Den har også litt bredere og større blader enn den jeg hadde, så er spent på om jeg merker noen forskjell.

Han fortalte også at bunnstoffet utgjorde veldig mye. Og jeg har litt klattete påsmørt selvpolerende bunnstoff, da jeg hadde det litt ravelt i fjord med å få ut båten. Så i år skal jeg prøve racing bunnstoff, og smøre det ordentlig på. Kanskje bunnstoff + mer riktig propell (men fortsatt samme vridning) kan snike meg nærmere 50 knop :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...