catano Startet 10.April.2008 Link til dette innlegget Startet 10.April.2008 Hei. Ja det finnest flere tråder om dette med propeller, men jeg har følgende spørsmål. Min nye båt har to yanmar 370 hk som mangler 150 omdreininger Dersom man forandrer enten stigning eller diameter kan en klare å få mer turtall og fart? eller får man bare mer turtall og samme fart ? Båten er 42 f og ca 14ton. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 ingen som hAR noe klokt å legge til her ? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lanber Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Jaha. Spør deg selv i hvilket forhold motoren yter 100% kontra 80%? Vil tro forholdet der er 1:10? Det du da etterlyser er et høgere forbruk på marsjfart fordi du vil båten skal kunne gå 0,5knop fortere de gangene du virkelig skal glede Kristin Halvorsen og budsjettbalansen? Under forutsettning at turteller viser riktig (langt fra sikkert), så vil det være litt mer å hente av fart i den motoren ved å oppnå mer turtall. Kanskje opp mot 1 knop? Vil tro mindre. God helg PS Finn deg noe viktigere å bli klok på Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 catano Jeg har akkurat kjøpt nye propeller til Joda`n. I den forbindelse tok jeg kontakt med Joda, og de satt med en testkjøringsrapport fra 1986, da båten var ny, og kunne uten problem fortelle meg hav slags propell som var optimal for min båt/motor. Du bør ta kontakt med båtprodusenten til din båt og sjekke der. Når det gjelder turtall så finnes det pekepinn på hvor stor endringen er for hver dim/stigning opp eller ned. Prøv først å finne ut hva produsenten mener er optimalt, og sjekk hva du har. Går du ned i stigning eventuelt ned i diameter vil du normalt få lavere toppfart, høyere turtall og raskere akselerasjon. Går du opp i stigning eventuelt opp i diameter vil du normalt få litt høyere toppfart med lett båt og om den får tid til å dra seg ut, men den blir tregere i aksellerasjon og vil raskt miste fart ved høy last. Dette er nesten ting du må prøve ut på din båt, men ofte er fabrikantens anbefaling optimal til gjennomsnittsbruk. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.