Rui lui Startet 10.April.2008 Link til dette innlegget Startet 10.April.2008 hei lurer på å kjøpe en ny inverter på 300w..skal brukes til pc og kjøleskap..er dette lurt?tror den som sto i båten er en 150 w dette skal jeg finne ut i morgen..grunnen til jeg må ha større er at alarmen peip hele tiden når jeg tok på kjøleskapet i tilleg til pc. Sitér dette innlegget ] Link to post
Windy37GM Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 For lange og for tynne 12V kabler gir piping i inverteren fordi spenningsfallet i kabelen blir for mye. Hadde det samme selv ifjor. Grøvre kabel=lavere tap, ergo funker inverteren som den skal. joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Rui lui Svart 10.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 hmm ok..så en på 150w skal klare å drive en pc og 1 kjøleskap?hehehe nei nå tuller eg inverteren skal ikke drive begge.trenger en større converter fra 24 til 12.ja det stemmer roter litt her..masse prosjekter på en gang jajaja sånn er det vel med båt dilla Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 10.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 eller heter det da omformer??? Sitér dette innlegget ] Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Ja det kan være en utfordring å finne de rette ordene og begrepene noen ganger. I de fleste tilfeller hvor man skal omforme 12 eller 24 volt likestrøm til 230 volt vekselstrøm brukes betegnelsen inverter. Når det gjelder likestrøm så er begrepene litt mer variert, og derfor svarer det seg å nevne spenningen du har og spenningen du ønsker. Vil påstå at de fleste bruker begrepet omformer, men DC-DC converter er nok litt mer konkretiserende. Bruk derfor for eks. 12v-24v omformer eller 12v-24v DC-DC converter så burde alle forstå hva du mener. Begynn alltid med den spenningen du har og avslutt med den spenningen du skal oppnå. Effekten du er på jakt etter skal beskrives med forbrukerens behov, og effekten på "omformeren" oppgis derfor for den spenningen som kommer ut (Den spenningen du ønsker). For vekselstrøm oppgis dette i Watt og for likestrøm så benyttes ampere. Så kan det svare seg å sjekke effektfaktoren til slike komponenter, for noen spiser batterier fordi de er lite effektive. Ta det med i vurderingen, for det snakkes svært lite om dette. En lite effektiv del blir varm, noe som da kan føre til at ytelsen også blir dårlig. Hvis man da har to tilsynelatende like installasjoner og bare den ene virker, kan dette være relatert til varme / kjøling. Lykke til. Redigert 11.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) hmm ok..så en på 150w skal klare å drive en pc og 1 kjøleskap?hehehe nei nå tuller eg inverteren skal ikke drive begge.trenger en større converter fra 24 til 12.ja det stemmer roter litt her..masse prosjekter på en gang jajaja sånn er det vel med båt dilla Har du 12 eller 24 volt anlegg? Vanligst er 12V... Hvis hvilestrømmen i anlegget ditt er 12V... Tynne kabler (både + og -) til inverteren (og ellers til sikringspanelet) gjør at den får f.eks 10,9 volt og det går greit. Så starter kjøleskapet ditt. Kjøleskapet henger kanskje på samme kurs som inverter, eller at kabel fra batteri til sikringspanel og så videre til forbrukerne er for tynne.. da oppstår spenningsfall og inverteren begynner å pipe.. Kjøp det et voltmeter (det billige på Biltema til 89,- funker greit) og mål spenningen på inverteren med og uten kjøleskapet på.. See ? :-) I gamle dager var den største forbrukeren kjøleskapet og den var relativt alene som storforbruker i en båt. Nå har vi grøvre vannpumper, kjøleskap, PC'er (via inverter), TV, bilstereo osv... Og fortsatt kjører vi på kablene fra 70-80-90 tallet som er beregnet for færre strømforbrukere Joda310 Redigert 11.April.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Rui lui Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 takk nå ble jeg en del lurerer her.har 24v trenger noe 12v er på vei i båten for å sjekke hvor stor inverteren er og den 12v omformeren som er blitt innstalert i båten..mener og huske at han som solgte meg båten sa den var 3A,han mente vel at jeg burde ha en på 8A. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 inverteren var vist på 300w omformeren var på 6.2 A. Sitér dette innlegget ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.