Saphir Startet 11.April.2008 Del på Facebook Startet 11.April.2008 Har kjøpt meg en orginal trimindikator og giver til min (2000 mod) Mercury 50 hester 2-takt. I følge forhandler skal det være mulig å montere trimindikator på en slik motor. Jeg finner i hvertfall ingen logisk plass å montere giveren på min motor. I følge tegningen skal den stå helt øverst der metallstangen fra powertrimen er festet i motoren, der skal det være en liten "skrue" som roterer og på denne skruen skal da altså giveren stå mot. Lurer på om jeg er helt på jordet , eller kanskje det rett og slett ikke er mulig å montere en slik giver på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Trodde giveren var montert orginalt og at det du trenger er et spesialinstrument som kobles til ledningene som ligger ferdig fremme ved tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 På min motor kan jeg ikke se noe som minner om en giver, men det er ikke dermed sagt at det ikke er det.. Jeg ser av kobblingsskjemaet til turtelleren, at trimindikatoren skal kobles inn på samme ledningsnett som den bruker. Så da går det jo ann å prøve for å se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) I følge tegningen skal den stå helt øverst der metallstangen fra powertrimen er festet i motoren, der skal det være en liten "skrue" som roterer og på denne skruen skal da altså giveren stå mot. Kjenner ikke din motor, men på de modellene jeg kjenner til ( eldre seksere ) er det laget til feste for giver.. Tilt opp motoren maks Se på enden på den låse pinnen som fester ØVRE del av power trimmen ( øvre enden av hydraulikk sylinderen ), denne pinnen har et spor ( som en skrue ). Er også 2 mindre hull på hver side for å feste selve giver huset Denne låse pinnen er låst til tilt sylinderen, vil derfor rotere iforhold til feste på opphenget . Arne Kjetil Redigert 12.April.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Saphir Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Tilt opp motoren maks Se på enden på den låse pinnen som fester ØVRE del av power trimmen ( øvre enden av hydraulikk sylinderen ), denne pinnen har et spor ( som en skrue ). Er også 2 mindre hull på hver side for å feste selve giver huset Denne låse pinnen er låst til tilt sylinderen, vil derfor rotere iforhold til feste på opphenget . Arne Kjetil Der var i dette området jeg så etter en slik skrue/pinne med et spor i, men på min motor ser det ut som det bare er en vanlig bolt uten noe spor i. Jeg skal se nærmere på dette litt seinere, skal ta et bilde av feste slik at det er lettere å se det Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Her er et bilde ifra min motor ( Mercury 115, 1984 ), dette konseptet er brukt på mange modeller over lang tid . Bildet viser venstre side ( sett bakifra ) ... babord trur jeg det heter Sjekk gjerne på begge sider, kan ha blitt montert feil ( sporet på feil side ), kan enkelt snus( fjerne rør splint som går igjennom ). OBS sikre motor....ha en hjelpende hånd tilstede .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Saphir Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Nå har jeg sjekket begge sider og sett etter spor både her og der, og det er ingen slike Her er to bilder som viser hvordan det ser ut på min motor Dette er venstre side Dette er høyre side Merkelig at det ikke er plass for trimindikator på en 2000 modell? Jeg får bytte instrumente i noe annet da... Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 16.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2008 Da har jeg funnet svaret! Og det er altså ikke mulig å montere trimindikator på min motor. Jeg fikk levert tilbake instrumentet/giveren og pengene fikk jeg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Beetle Blå Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg har en Mercury 2003 60 EFI som sikkert har tiltbolt/tiltgiver som er temmelig lik denne (fine bilder forresten). Indikatoren beveger seg svært lite når jeg tilter motoren opp og ned og jeg mistenker at sporet i bolten eller skruen er i feil posisjon, noe som kanskje kan tyde på at bolten har vridd seg. Jeg installerte ny indikator med samme resultat. Når jeg tar av indikatoren og vrir på giveren, gir den fullt utslag på indikatoren. Hvor vanskelig er det å reposisjonere/vri bolten? Er den låst med en pinne? Jeg sitter et sted uten å ha motoren foran meg, men kan ikke skjønne at det kan være noen annen løsning...Hva gjør jeg? Sporet i bolten er nå tilnærmet vannrett, men skal kanskje være tilnærmet loddrett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.