skeptisk Startet 11.April.2008 Del på Facebook Startet 11.April.2008 Lurer på hva som skjer hvist man tar bort eksos belgen mellom bakplate og drev. Motoren vil jo puste lettere, og vil vel få mere effekt. Men hva med støy, og andre bakdeler? Noen som har noen formening om saken? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 skeptisk Oppdaget at eksosbelgen på min dp var helt av da jeg tok opp båten. Merket ikke noe til det ved bruk, bare kansje en ekstra brummelyd ved krappe svinger. Ifølge Volvo Penta forhandleren min er det ikke skadelig om denne går i løpet av sesongen. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
skeptisk Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Ok, de hørtes jo bra ut. Tenkte jeg skulle prøve og se hvordan effekten vil bli med og kjøre eksosen rett ut. volvo sier at man mister opptil 10% effekt på og kjøre eksosen ned i drevet. Da greier man kansje og få litt mere fart til sommeren. har 2 aqad 41 motorer i en planende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Har selv kjørt uten eksosbelg på et 280 drev med en større V8´er. Her var eksoskrøket/bukkehornet i utgangspunktet for lite, så jeg hadde kjempeforskjell med å fjerne belgen. Strevde i flere dager med å finne feil på hvorfor motor aldri kom over 2500RPM helt til jeg fjernet belgen. Da hjalp det med ca. 1000 RPM ekstra. MEN, det skal sies at jeg hadde brukt feil eksosbend, og at dette var for trangt i utgangspunktet (finnes to varianter fant jeg ut ved senere anledning), og ville både med og uten belg skape for stor motstand. Men det blir helt klart mindre motstand uten, om det har noen effekt på din motor er jeg litt mer tvilende til. Hverken altfor stor slagvolum eller omdreininger, så tror effekten blir minimal. MEN: Pass på at du har en enveisventil i eksosystemet ditt. På 290 sitter det ofte gummiflapper på enden av drevet hvor eksos kommer ut. På 280 er det ofte en flapp i eksosbelgen. Denne har til hensikt å hindre at hekkbølger som slår mot deg trenger opp i eksoskanalen og inn i sylinderene. Skal du kjøre "uten belg", anbefaler jeg deg i hvertfall å kjøre med en belg med flapp og så bare demontere den fra drevet. Støy: Stor forskjell, hvertfall i plan. Husk at med belgen demontert, så blir eksosutløpet noe høyere enn kavitasjonsplaten. Dvs. at du får fri eksos tidligere enn via platen, og det er ganske så merkbart når "eksosen" kommer over vannflaten. Redigert 11.April.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skeptisk Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 takk for tipset om eksos flapen, skal hente belger med flaps. vil tro de vil gi en effekt gevinst da de blir en del mottrykk i eksos systemet når den går via drevet. siden de er en turbo motor, så vil man vel ikke ha no mottrykk på eksosen. Skal prøve med bare løse belger, er raskt og sette dem på drevet vist de blir for mye støy. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Om båten ligger på vann, vil jeg ikke påstå at det er så raskt å sette på belgen igjen (om ikke umulig uten dykkerutstyr). På land er dette helt kurrant. Sitér dette innlegget Link to post
skeptisk Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Har dykkerutstyr, og mulighet til og ta båten opp. Tenkte og montere denne på stussen bak på sjoldet. ser ut som en billig og grei løsning. http://www.maritim.no/product.aspx?id=3868...upkey=006003024 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.