Jump to content

Eksos på volvo 290dp

skeptisk

Recommended Posts

skeptisk

Oppdaget at eksosbelgen på min dp var helt av da jeg tok opp båten. Merket ikke noe til det ved bruk, bare kansje en ekstra brummelyd ved krappe svinger.

Ifølge Volvo Penta forhandleren min er det ikke skadelig om denne går i løpet av sesongen.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Har selv kjørt uten eksosbelg på et 280 drev med en større V8´er. Her var eksoskrøket/bukkehornet i utgangspunktet for lite, så jeg hadde kjempeforskjell med å fjerne belgen. Strevde i flere dager med å finne feil på hvorfor motor aldri kom over 2500RPM helt til jeg fjernet belgen. Da hjalp det med ca. 1000 RPM ekstra. MEN, det skal sies at jeg hadde brukt feil eksosbend, og at dette var for trangt i utgangspunktet (finnes to varianter fant jeg ut ved senere anledning), og ville både med og uten belg skape for stor motstand. Men det blir helt klart mindre motstand uten, om det har noen effekt på din motor er jeg litt mer tvilende til. Hverken altfor stor slagvolum eller omdreininger, så tror effekten blir minimal.

MEN: Pass på at du har en enveisventil i eksosystemet ditt. På 290 sitter det ofte gummiflapper på enden av drevet hvor eksos kommer ut. På 280 er det ofte en flapp i eksosbelgen. Denne har til hensikt å hindre at hekkbølger som slår mot deg trenger opp i eksoskanalen og inn i sylinderene. Skal du kjøre "uten belg", anbefaler jeg deg i hvertfall å kjøre med en belg med flapp og så bare demontere den fra drevet.

Støy: Stor forskjell, hvertfall i plan. Husk at med belgen demontert, så blir eksosutløpet noe høyere enn kavitasjonsplaten. Dvs. at du får fri eksos tidligere enn via platen, og det er ganske så merkbart når "eksosen" kommer over vannflaten.

Redigert av Larspo (see edit history)

takk for tipset om eksos flapen, skal hente belger med flaps. vil tro de vil gi en effekt gevinst da de blir en del mottrykk i eksos systemet når den går via drevet. siden de er en turbo motor, så vil man vel ikke ha no mottrykk på eksosen. Skal prøve med bare løse belger, er raskt og sette dem på drevet vist de blir for mye støy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...