Enzo Startet 12.April.2008 Link til dette innlegget Startet 12.April.2008 Har fått meg en sånn NASA BM-1 og har dermed fått littt oversikt her. Var fulladet klokken 1700 i går da jeg dro ut , siden da har kjøler og varmeapparat stått på + litt lyspære og vannpumpebruk så har jeg brukt 55A ifølge måleren , det kan muligens stemme. Men banken er på 180A og måleren viser 50% 12V nå , skulle dette vært korrekt så måtte jeg hare brukt 50% av banken som er 90A (180/2). Noen som har et fornuftig svar på dette ? Har sjekket at det er vann nok på batteriene men jeg har ikke målt syrevekt , kan det det være noe der eller er det noe annet. Må jeg se på måleren ubelastet etter en tid før den rest% måleren skal vise rett ? Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei, det kan nok stemme. Husk at fra blybatterier kan du bare benytte 60% av kapasiteten. Jeg vil tro instrumentet tar høyde for dette. Jeg har akkurat kjøpt samme instrument. Det sår i bruksanvisningen at du må stille inn størrelsen på banken. Om det ikke stemmer kan du jo bare skrive inn et større tall her. Du kan jo kalibrere mot tabellen på denne siden: Link Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Batteribanken din er ikke på 180A men 180Ah. Det er et hav av forskjell. Som Toholthe sier, må du fortelle battmeteret hvilken størrelse i Ah batteribanken har. Hvis måleren viser 50% og samtidig sier at du har brukt 55Ah, betyr det at den tror batteribanken din er på 110Ah. En kjapp titt i manualen viser at standardinnstillingen er 100Ah. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Har du kalibrert den når batteriene er full ladet? Se i brosjyren. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Min erfaring er at den prosentuelle visningen er ganske ubrukelig, har samme instrumentet selv og har kalibrert mhp. batteristørrelsen. Jeg "tror" at den prosentuelle visningen også skal ta hensyn til at kapasiteten på batteriet ikke nødvendigvis henger sammen med hvor mange Ah som er tatt ut. (det er vesens forskjell om man tar ut 50Ah over 10 timer, enn 50Ah på en time). Men, er langt fra sikker på om dette fungerer. Jeg pleier å holde øye med antall Ah som er forbrukt og "vet" da hva jeg har igjen. Prosenten bryr jeg meg ikke om, den kan falle raskt til 75% selv med lite uttak. Det er kanskje denne funksjonen jeg synes var mye bedre på Batt-meter2 instrumentet. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
roaldbj Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg har samme erfaring som BEG. Prosentanvisningen var ofte "helt på jordet" i forhold til forbrukt strøm. Selve telleren av forbrukt strøm på BM1 synes jeg var bra sammenlignet med Odelcomålerne. Nå bruker jeg en batterimåler fra Sterling som jeg er imponert over. Her har jeg koblet inn 4 shunter og kan nå overvåke ladning fra to dynamoer, forbrukt strøm fra forbruksbatteriene og forbruk av strøm fra startbatteriene. Fordelen med Odelco målerne og BM-1 er at displayene er små og ulempen med Sterling er at den tar mer plass. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Denne batterimonitoren er svært dårlig til å beregne gjenstående kapasitet, da den ikke beregner det fra antallet amperetimer tappet fra batteriet, man fra den aktuell batterispenningen ved utlading. Etter hvert som spenningen synker, antar den at batteriet er så og så tomt. Dette blir helt feil hvis man har en liten batteribank og trekker en del strøm. Spenningsfallet er da langt fra lineært med antallet amperetimer brukt. Etter min mening er denne batterimonitoren alldeles ikke til å stole på. Ser at det er en her på forumet som selger en splitter ny batterimonitor at typen Xantrex/Otelco Battemeter2. Jeg har en slik sak og den beregner alt veldig nøyaktig. tar hensyn til oppladings- og utladingshastigte og gjør en drøss med beregninger hele tiden. Litt vanskeligere å sitlle inn riktig, da man har en del parametere å stille inn. Nesten 20 faktisk. Men når den er stilt inn, gjør den alt riktig og tar t.o.m. hensyn til batteriets alderdomssvekkelse når den beregner gjensående kapasitet og antallet AH puttet inn i batteribanken. NASA BM1 kan man lese manualen til her, så skjønner man fort at dette ikke kan bli veldig bra. http://www.jgtech.com/pdf/BM1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Ampermeteret gir uanett en god indikasjon på forbruk. Vi også tro at Ah teller en korrekt da det kun er en integrering over tid. Mulig % kan være litt på bærtur, men det gir ihvertfall en indikasjon. Man kan jo tilpasse instillingen av batteristørrelse så denne stemmer sånn nogenlunde vil jeg tro. Jeg kjøpte denne for 89 pund på marinemegastore og det er den ihvertfall verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Enig. Amperemeteret er kjekt å ha og Ah-telleren teller antagelig ganske nøyaktig og gir en god indikasjon. Skrittet fra å ha ingenting til å ha denne er absolutt verdt 89 pund. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) Batteribanken din er ikke på 180A men 180Ah. Det er et hav av forskjell. Takk for at du minnet meg på en skrivefeil jeg hadde for 358dager siden , batterimåleren er solgt og jeg har eid 2 båter siden dengang Måleren er fin den https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...859&hl=nasa Redigert 2.April.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Så dessverre ikke at innlegget var gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Haha du var ikke alene , jeg begynte å lure på om jeg hadde postet noe med blackout her for den posten hadde jeg glemt Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg løftet egentlig bare tråden opp for jeg lurte på litt av det samme selv da jeg akkurat har kjøpt denne måleren. Ikke meningen å forsyrre husfreden. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Noen som har anvendt BM-1 Compact måleren. Og kan noen henvise til selger her på berget eller må jeg kjøpe den fra England uten tollavgiften. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
10ta9c Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Og kan noen henvise til selger her på berget eller må jeg kjøpe den fra England uten tollavgiften.Fikk nettopp DHL på døra med en slik. (24V) Bestilte med yachtbits.co.uk, £116 med frakt. Seatronic selger den for 1300, men kun 12V. Ser av denne tråden at jeg heller skulle brukt pengene på øl. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
toholthe Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Etter en sesongs bruk er jeg meget fornøyd med min NASA BM-1, og så blir man ikke så tykk som når man drikker øl. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 BM-1 Compact batterimonitor - Ny utgave. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
aanton Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Hei har et spørsmål koblet en sånn NASA BM 1 voltmeteret og ampermetret viser fint med teksten er motsatt det står at man lader når man bruker og motsatt når man lader? Og telleverket virker som teller men søylen og time knappen har vist 104% hele helgen Aanton Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.