Tine IV Startet 12.April.2008 Link til dette innlegget Startet 12.April.2008 Heisan jeg har hydraulisk vinsj og baugtrøster dette må jeg slå av og på med den hydraulikke pumpea når det skal brukes . Dette er klossete og meget upraktisk måte å ha det på , da det jeg bare har en spak til pumpa nede . Skal jeg kjøre trøster når jeg sitter på FB , så må jeg ned å slå på puma og det er jo dumt lagt opp . Kjører jeg inn vinsjen når jeg er aleine , kan jeg fort få store problemer da det ikke er noen måte vinsjen stopper på før det er for "seint" . Drar jeg vinsjen helt inn da så drar jeg istykker mye baki der ,eller den sitter i 7 steiner . Der kommer magnetventilen inn i bildet , setter jeg på en slik så kan jeg også sette på fjernkontroll . Da kan jeg også gjøre sånn at den funker til trøster også , da kan pumpa slås på oppe å nede + at jeg kan følge med når jeg drar opp dreggen . Så da lurer jeg på om det er mye greier , eller vanskelig å montere slik på ? Pris hadde jo vært greit å fått en pekepinn på , tipper det er noen her inne som har det slik på båten sin og kan komme med innspill her . Trenger jeg kun en magnetventil og da evt det andre til fjerkontrollen ? Dette er jeg passe grønn på , så her tar jeg imot forslag og evt andre løsninger med åpene armer . En ting til , er det mye forskjellige ventiler å velge i , eller er det en type som brukes til dette ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
jonn Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 (redigert) Heisan Trine III, er det ikke bedre å sette hydraulikpumpa på el-clutc. kobbles inn og etter behov. Jeg hadde en sjark med dette på, virket og som nødstop. Hadde den kobblet på en uttreksbryter, på ute, av inne. Her finner du det meste: http://www.okonomi-deler.no/ Redigert 12.April.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grunnstøtt Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Jeg sliter litt med å forstå hva du egentlig mener med den beskrivelsen av hvordan opplegget fungerer idag. Jeg kan helt sikkert hjelpe deg med ulike løsninger hvis du klarer å forklare litt mer detaljert hvordan betjeningen av thruster og vinsj foregår nå. (Da tenker jeg på hva du må betjene, ikke hvordan det teknisk fungerer.) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Det funker slik , må dra i spaken ved dærsjbordet for å kobble inn hyraulkk pumpa . Da kan jeg kjøre trøster / vinsj , dem kjører jeg slik at jeg har to andre spaker på dærsjen , som jeg dytter forrover eller bakover ettersom hvordan jeg vil svinge eller heise vinsjen opp / ned . Har dem to samme spakene på FB , men må da ned for å slå av /på pumpa . Hjalp dette på forklaringa ossen dette funker idag ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
grunnstøtt Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Jeg forstår det slik at fra hyd pumpa går det hydraulikkslanger/rør både til betjeningsventiler på FB i ved hoved styrepos. I tillegg må du koble inn pumpa manuelt. Selve styringen av vinsj og thruster bør det være greit å få til med magnetventiler. Det er mange måter og gjøre dette på ut ifra hvordan den opprinnelige oppbyggingen er. Hydraulikkslangene som går fra betjeningsventilene på FB og til vinsj/thruster møter vel slangene som kommer fra hovedpos et sted. Her er de sanns. koplet sammen med shuttle ventiler slik at ikke oljen bare returnerer gjennom betjeningsventil ved hovedpos. For å slippe med minst mulig ombygging vil et enkleste være å fjerne de to ventilene som er montert på FB og montere inn to magnetventiler isteden. Det optimale vil i mine øyne være å fjerne all hydraulikktilførsel til FB og montere inn magnetventiler istedenfor de manuelle ventilene ved hovedpos. Da slipper du å pumpe olje rundt i båten. Det bør da velges ventiler som kan manuellkjøres i nød. Disse ventilene kan fjernopereres enten via kabel eller radio etc. Her tror jeg Økonomideler har det meste. Alt er da stort sett pris vudering. Med litt kvalifisert gjetning vil jeg tro det er mulig å finne magnetventiler som kan brukes til rundt 1000 lappen for stykke. Hvis du utsetter radiokontroll, kan du jo ha en bryter betjening ved ankervinsj slik at man kan betjene denne mens man står nær. Siden slike enkle magnetventiler er med on/off karakterestikk vil det ikke være mulig å regulere hastigheten med betjeningen. Dette er vel greit på thrusteren, men på vinsjen vil det være greit å montere inn en strupeventil slik at hastigheten begrenses til akseptabelt nivå. Dette er bare en ventil som reduserer oljestrømmen til vinsjen. Du skriver at du drar i en spak for å starte pumpa. Hvis dette er for å kople pumpa inn mekanisk vil det kanskje være det enkleste å leve med at du må aktivere denne før betjening. Det er selvsagt mulig å skaffe el, aktiverte koplinger her og, men det avhenger av nåværende løsning om dette er omfttende eller ikke. Det kan også være mulig at du ved å dra i den spaken du omtaler bare betjener en aktiviseringsventil på pumpas trykside. Dette vil si at når du ikke skal bruke pumpa mer "slår du av" pumpa med spaken ved at oljen kjøres fra trykkside til returside rett etter pumpa og den går bare og plasker olje for egen smøring uten belastning. Denne funksjonen ka erstattes av en el. operert ventil. Jeg vet ikke om dette hjelper mye, men du for se. Det er nok et godt tips som kom lenger opp her om Økonimodeler. Ta gjerne noen bilder av diverse hvis du ønsker flere villedende tips. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hei, se på side 21 i katalogen, der finner du el-frikobling. http://www.gkn.no/Files/PDF/Hydraulikk/Pumper_web.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.