Grand Banks jr Startet 12.April.2008 Del på Facebook Startet 12.April.2008 (redigert) OBS: Følg tråden for å se en genial løsning (nei den var ikke min, men Per Haralds) Kort sagt: Kjøleskapet i min "nye" båt er defekt. Vurderer å ha kjøleboks i stedet. (Billigere, og bruker mindre strøm...) Spørsmålet er derfor plassering. Jeg har 2 konkrete ønsker: kjøleboks + ekstra sete i båten. Kan det kombineres og bli fint? Bygge kjøleboks (ta vekk defekt kjøleskap) Kjøleskapet er defekt, og om jeg skulle få det til å fungere bruker det nok veldig mye strøm... Derfor skal det kastes. I og med at båten har en liten diesel med liten batteribank, tenker jeg at kjøleboks nok er det beste alternativet (mtp strømforbruk). Spørsmålet er hvor jeg bør plassere denne. Jeg har markert i bildene et potensielt sted: nemlig i midtsetet bak. Der er det "grei" plass, og med noen centimeter isopor kan det bli greit der. Vurderer eletrisk eller is-kjøling, eller en kombinasjon. Kan dreneres ned i kjølen som lenses en gang i blant... Har du noen tips? Potensiell kjøleboks alternativ 1 Potensiell kjøleboks alternativ 1 Et ekstra sete? Dette er en versjon av Nidelv 24 der det ikke er "U-sofa". Det savner jeg når jeg har venner på besøk. Forsåvidt også når det bare er kona og jeg også. Blir liksom enten "klinestilling" eller bare å se rett frem. Har vurdert å bygge kjøleboks på babord side, der lokket tjener til ekstra seteplass, samt trinn for å gå ned i båten. I dag er det "evig" langt ned, så man må enten hoppe, eller tråkke på den hvite krakken du skimter på det enebildet. (Ikke verdens mest stabile krakk for å si det slik.) Potensiell kjøleboks alternativ 2 (kombinert ekstrasete og kjøleboks) Hvordan kan jeg best løse dette? Redigert 13.April.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 skjønner ikkje at et skikkelig kjøleskap drar meir strøm enn ei elektrisk kjøleboks. en vanlig kjøleboks supa i seg 4-6amp kontinuerlig. rekker ikkje lange biten det med lite batteri. ikkje er kapasiteten noe særlig bedre enn at det såvidt greier å holde smøret i fast form heller.. men en passiv kjøleboks med is eller elementer fra hjemmefryseren er jo klart sytalaust om en husker ta de med var kansje ikkje dette du lurte på i første omgang men spar kronene og bare bygg sjøl med isopor. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 har du en oppskrift på hvordan jeg kan bygge det selv?sniker litt i tråden men men det går vel sikkert greit? Sitér dette innlegget ] Link to post
horg Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Jeg fant dette selvbyggersettet hos Seatronic i Moss (hentet fra katalogen). Jeg tror dette er en bra pris på et interessant produkt: Selvbyggersett, kjøleboks 83 liter. 50mm plater med plastbelegg på begge sider. Max mål utvendig: HxBxD 400x750x550mm, Max mål innvendig: HxBxD 295x630x450mm, Max volum: 83 liter. Settet består av 6 forhåndskuttede plater. Disse har følgende mål: 2 stk. 750x550mm, 2 stk. 450x295mm, 2 stk. 735x295mm. Om platene er for store er de lette å bearbeide/tilpasse med en baufil. Selve limingen/sammenføyningen av platene gjøres enkelt med Sikaflex eller tilsvarende. Kun kr: 790.- Bygg kjøleboks Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Takk for det horg :-) Jeg vil tro at ca 5 cm isopor med ytre lag av finér bør gjøre jobben. Før har jeg brukt disse "fiskekassene" i isopor fylt med is, og de er vel ikke mer enn 3 cm tykke. Det viktigste fant jeg ut med dem var at vannet ble drenert bort. Tipset på overnevnte side om vannlås er verdt å merke seg! I prakis tenker jeg å bygge en kasse i finér/ heltre som er selvstående, og deretter isolere den "passelig". Inkl lokk selvfølgelig. Jeg er faktisk usikker på om jeg vil prøve med elektrisk kjøling, eller om jeg vil belage meg på bruk av is. Har gjort sistnevnte før med godt resultat, men det er klart mest behagelig å slippe å dra på isen... Ser Maritime har en elektrisk kjøler, men den bruker peltier element. Det er vel kjent for å dra mye strøm? Noen som har erfaring med å bygge kjølekasse? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Windy37GM Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) skjønner ikkje at et skikkelig kjøleskap drar meir strøm enn ei elektrisk kjøleboks. en vanlig kjøleboks supa i seg 4-6amp kontinuerlig. En kjøleboks beholder kulden når du åpener lokket. I et kjøleskap, når du åpener døren, "faller" kulden ut og luften må kjøles ned på nytt. Enhver kjøleinnretning bør ha termostat som skrur kompressoren av/på, så 4-6A kontinuerlig er nok litt å ta i :-) 4-6 når den kjøler som værst er sikkert korrekt. ASU fra Isotherm kan være en greie, har det selv og det funker ypperlig.ASU Explained Kan også sånn nogenlunde mekkes til med et relé.. En annen ting er at maaaange kjøleskap har for tynne kabler frem til seg. Da får man spenningstap, som kompenseres med høyere strømtrekk=kortere levetid på batteriet. Joda310 med 2 kjøleskap som alltid er på, begge 2. Har aldri stoppet(tømt batteriebanken)... 210Ah forbruksbank. Redigert 13.April.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Tror faktisk at jeg bare har 60 Ah batteri, eller noe i den duren. Lite er det i alle fall... Uansett bør jeg nok få et batteri til, slik at jeg i værste tilfelle har en backup. Kan jo eksempelvis være et "startbatteri" som til vanlig ikke er koplet på. Et batteri nr 2 som "aldri" brukes. I tilfelle det er tomt har jeg faktisk sveiv på motoren... I tillegg er det jo mulig å kople på en sak som kopler bort kjøleboksen når spenningen på batteriet faller under en viss verdi. Mitt kjøleskap er i alle fall historie. Kan starte det, men det bråker som en Dash 9 under take off. Kjøleeffekten lar vente på seg. Best midtvinters i minus 20. Bør jeg starte med å bygge en kjøleboks, eller bør jeg prøve ut en elektrisk kjøleboks a la den til 1000,- på Maritime? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mewa 2 Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 kjøleskap i dag bruker en brøkdel av strøm kontra det de gjorde for noen år siden mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Jeg har en forhodlsvis stor isboks ca 200 l bygget den selv , brukte isolsjon type 10cm tykk jakkoform og kledde bokksen med glassfiber. La og inn sløyfer med 10mm koberrør og tenkte å koble till en kjølekompressor. Kassen/bokksen virket godt nok uten. Usikker hvorlenge isen holder seg der , spørs litt hvor ofte lokket åpnes . Det var ganske mye is igjen der av 2 isoporkasser med is etter over ei uke. Isopor forsvinner , tåler ikke poliester eller sterke vesker så det er dålig egnet når en skal lage en slik kase selv. Skapene på kjølebiler er ca 5 cm tykk slike plater er best egnet når en skal lage en slik boks Har og hatt en buss med både ett kjøleskap og en stor kjøleboks. Kjøleskapet var bestandig for lite , kjølebosen var bestandig i veien ,bråkte mye og produserte og uønsket varme og brukte for mye strøm om ikke motoren gikk. Till dine spørsmål om plasering så har jeg heller godt for å Bruke Neopren ell Armavlfex isolasjonsplater 4 cm burde holde og tillpasset kassen skroget , kasje støpt den fast , husk drenering. Beste måten får å få dette till dette på er å bruke tynn kryssfiner og lime på armafleksen-Jakoform - Neopren og etterpå bake inn / kle alt med glasfibrmatterog / poliester om en ikke kjøper ferdige plater der di er kled med glassfiber på begge sider slik skapene på kjølebilene er. Om naboen har en slik bil så kan jo hann bidra litt eller juniors dykkerdrakt egner seg og utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) Har hatt en slik kjøleboks til å sette i sigarettenner, og det er en vits. Har hatt supercool, og synes dette er et strømsluk og elendig kjøling. Har bygget kjøleboks i nåværende og forrige båt, og er superfornøyd med begge. Brukte Vaeco aggregat med akkumulator i forrige båt, og Isoterm med akkumulator og ASU i nåværende båt. Samme funksjon og like fornøyd med begge. Begge bruker Danfoss BD50F kompressor. Nåværende boks er på snaut 100 liter, bygget i syrefast stål, isolert med Seatronic sine plater, og et lag med 5cm Ecoprim. Kun et lag med Seatronic plate i lokket. Denne kompressoren blir først brukt på de større kjøleskapene, og aggregatet holder til boks opptil drøye 200 liter hvis ikke jeg husker feil. God isolasjon, gir redusert gangtid/strømforbruk. Stort aggregat/kapasitet gjør at det meste av kjølejobben blir gjort under gange hvor man har tilgang på strøm. Dette i tillegg til akkumulator, gjør at forbruket fra batteriet blir betraktelig mindre når man har kommet frem og stoppet motor. Så mitt råd er:isoler godt og nøye.Mener isolasjonsverdien på platene til seatronic er bedre enn for isopor. Bruk gjerne overdim aggregat. Spesiellt om man har saktegående fartøy/lengere drifttid. God ventilasjon for aggregatet er også viktig for å bli kvitt varmen. Utfra bildene, tror jeg jeg ville forsøkt på alt på babord side. Skal du ha flyttbar ferdigboks, ville jeg gått for en med kompressor. WestSystem epoxy og duk etser ikke inn i isopor slik som polyester gjør. Redigert 13.April.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Takk for tips. Hvor for jeg kjøpt dette? Kan jeg eksempelvis kjøpe noen billige liggeunderlag (neopren/ "hard men seig isopor",) kutte dette i passende biter, og legge det lagvis oppå hverandre til jeg får ca 5 cm tykkelse? Skal lokket være også 5 cm med isolasjon, eller holder det der med mindre? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Per Harald Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 psolse02 Dette er en kjøleboks som er satt inn der det tidligere stod et kjøleskap. mer strømbesparende en et kjøleskap da luften med den lavere tempraturen blir liggende i boksen ved åpning, i motsetning til kjøleskap som skal hyppig åpnes for hver øl, med den følge at den kalde lufta "renner ut av skapet og byttes ut med varm luft som må kjøles ned på nytt. Tenkte bare å gi en ide om hvordan det kan gjøres. https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4120.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4121.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4122.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4123.jpg Agregatet henger på innersiden av skuffen. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Ecoprim eller isopor plater får du i byggevareforetning. Alternativt kan man jo spørre på byggeplasser om de har noe vrak,kapp eller et par plater å avse. Kappe nøye og tette inv og utvendig hjørner med sika, tec7 el. Billige liggeunderlag tviler jeg på at isolerer like godt, men tallene kan vel sjekkes. Armaflex er ikke så utbredt materiale, og forholdsvis kostbart, om du ikke har noen kontakter.Kjølefirmaer og isoleringsfirmaer bruker vel dette endel på rør, og det finnes også i matter. Isolasjon er vel viktigere i bunn og sider, enn i toppen. Isoler så mye du får plass til. 5cm i lokk holder. Lite praktisk med mere. Bedre med 5cm mere i bunn i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Vil bare påpeke att poliester er ett sterkt stoff som løser opp mange isoportyper , det blir bare et stort hull om om prøver å smøre på poliester utenpå så jeg brukte Jacoform som er ett annett isporlignende stoff , disse platene er gule. Vet ikke forskjellen i K verdien (isolasjonsevnen) på alle disse stoffene , det bør undersøkes først , men det er nok det dyreste som er best men om tykelsen kan reduseres fra 10c til 4 cm uten større varmetap er kanskje det dyreste det beste valget og det er nok de Armaflex /Neopren (Dykkedrakter og sitteunderlag) produktene . Det beste er å undersøke varmeverdien (k verdien) på produktet først og å undersøke om det tåler å påføres den overflaten som er tenkt brukt etterpå.. En kan og gjøre det så enkelt att en kjøper ei kvalitets baderomsplate , lager bokksen og issolerer den deretter uetenpå med det som da blir valgt som issolasjon Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Jeg ville bare legge inn bildene til Per Harald slik at de er lett synlige i tråden. Jeg liker denne patenten, i og med at jeg har et "tomt" rom igjen etter kjøleskapet... Hvilket aggregat bruker du? (Jeg har ikke sett noen med så stort kjøleelement før... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Hmmm.. Er det vanlig isopor Per Harald? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Per Harald Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 psolse02 Ja da får du meg ut av sofaen og ut i garasjen. Skal se om jeg kan se agregattypen. Jeg sjekker. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Jeg skal ut i båten nå jeg også, og måle åpningen etter kjøleskapet. - og dybden... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pram Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Kopierer denne kjøleboks løsningen. Den er jo bare genial :) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) hadde en joda 24 for ei stund siden, der fjerna jeg kjøleskapet som sto under førerstolen og lagde boksen inn i en ny benk slik at jeg kunne få vinkelsofa bak. Dette ble meget bra. Brukte også noen gule plater som jeg kjøpte i båtutstyrsbutikken. disse tåler polyester. Redigert 13.April.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) psolse02 Takk for hjelpen med bildene. Det er ikke lett og komme til bak boksen, men ved hjelp av en lang arm og kamera, så fikk jeg se hvordan det var bak der. Ikke spesielt stolt av det elektriske, men det får komme til året. Det eneste som kan gi en pekepinn på hva slags agregat det er er termostaten inne i boksen. "Vitrifrigo" står det, og det ser ut som om isolasjonen er 3 cm Styrofoam "floormate" fra Glava.(den trykksterke blålilla platen med fals som vi bruker i mark til å isolere vann og kloakktraseer). Altså IKKE vanlig isopor. Jeg kan bekrefte som nevnt tidligere at vanlig isopor stort sett løses opp og forsvinner når den kommer i kontakt med bensin olje og polyster o.l. Mine plater er bare smurt med et eller to lag med noe som kan ligne tokomponent hvit epoksymaling. Sjekk dette i forhold til styrofoamen før du legger for mye arbeid i det. Ta en test først. I bunnen er det lagt en pleksiglassplate for at ikke tunge gjenstander skal skade overflaten. Jeg ser at det er små skader på veggene som ikke er dekket av kjøleelementet, men det går jo fint ann å reparere en gang i mellom. Per Harald Redigert 13.April.2008 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Per Harald Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 psolse02 Jeg ser nå at Vitrifrigo kjøleskap forhandles av bl.a. Maritim, og betegnes som et kvalitetsprodukt med det kjente Danfos agregat. Per Harald. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Per Harald Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 psolse02 Her er`n http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=002007001 Se på side tre. Der er komressoren som selges separat, så kan du velge passende fordamper til boksen. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Ok Per Harald og dere andre. Her er mitt foreløpige utkast til tegning av herligheten. Jeg må gjøre enkelte tilpassninger, da plassen til kjøleskapet ikke er dypere enn 40 cm. Men bak kjøleskapet, nederst mot dørken er det rundt 30 cm plass til aggregat. derav tegningen som under: Må vel innom en kjøkkenleverandør for å få skinner som tåler såpass med vekt, og som går langt nok ut? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) ecoprim og styrofoam er stortsett det samme tror jeg. Termomarin har mange forskjellige kjøleaggregat, forskjellige fordampere og ferdige bokser. http://www.termomarin.no/aspx/produkter.as...g1txt=Kj%F8ling. Husk at du må ha god gjennomstrømning av luft ved aggregatet for å få best mulig effekt og lavest forbruk. Du lager ikke kulde, men du flytter varme. Redigert 13.April.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.