Fantino Startet 12.April.2008 Del på Facebook Startet 12.April.2008 Tenkte jeg skulle sjekke om båtbygger for en gangs skyld hadde tatt seg bryet med å kople senseledning på batteribanken, men det er dessverre rimelig trangt rundt dynamoen. Noen som vet hva jeg skal se etter eller kan legge inn et bilde som viser uttak for senseledning på nevnte motor? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Nå vet ikke jeg hva som er montert på VVP D6. Men på VVP er det ofte Valeo. Du kan sjekke om det finnes en gulfarget kabel med flatkontakt som kommer ut regulatoren bak dynamoet. Hvis det er sånt da sitter nevnt flatkontakt på en fane direkte på B+ av dynamoet. Dette kabel må da bare trekkes av B+ og forlengres direkte på batteri-pluss. Vær obs med at du lager en fast og bra kontakt ved forlengring. Mister dette kabel kontakt til batteri-pluss, da økes dynamoets spenning på det som dynamoen din bare kan gi. Og siden vi har diskutert det i dag: Husk å montere en sikring direkte ved batteriet og. Bruk da en sikring som ikke er fjærbelastet men med fast kobling som ikke kan gir seg over lengre tid. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Det er ny type dynamo på D-serien. 115 A såvidt jeg vet - merke kjenner jeg ikke. Er det egentlig noe poeng i sikring på denne ledningen? Vil det kunne gå noe særlig strøm gjennom denne ved kortslutning? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 I verreste tilfelle kan du jo sjekke om hvilken dynamo at det er presis. Kanskje med bilde. Sikringen er ikke anbefalt pga. effektopptak av dynamoets regulator, den er nesten 0A. Men blir det skade på senskabelen underveis, da blir det direkte kortslutning = ikke minst brannfare. Altså gjør det, vi er jo på veien med å bli ordentlige mennesker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) Det er nok en Mitsubishi 115 ampere dynamo du har. Senseledningen skal kobles til den innfelte spadeterminalen bak på dynamoen og sikres ved forbruksbatteriet. Hvor ledningen er tilkoblet i batterienden kommer litt an på hvordan båtfabrikanten tenker, og det kan godt være ledningen er koblet til en B+ sikringsholder eller en batteribryter. Sikring skal monters i henhold til forskriftene. Redigert 13.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 OK. Brukte en så tynn ledning forrige gang at jeg egentlig betraktet den som "sikringen" Min erfaring er at fabrikanten ofte ikke kopler senseledningen noen annen plass enn til +terminal på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 OK. Brukte en så tynn ledning forrige gang at jeg egentlig betraktet den som "sikringen" Min erfaring er at fabrikanten ofte ikke kopler senseledningen noen annen plass enn til +terminal på dynamo. Farlig resonnement. En tynn kabel smelter fortere enn en tykk kabel, og det er derfor spesielt viktig å sikre disse tynne ledningene. Man skiller mellom sikring av kabel og sikring av komponent. I ditt tilfelle så skal kabelen sikres, ergo må sikringen stå i forhold til kabelen. Tynn kabel og kraftig sikring er stor risiko. Tykk kabel og liten sikring er liten risiko. Det går ikke strøm i senseledningen når alt er i orden, derfor er normalt en 2,5 kvadrat kabel og en sikring ved batteriet på 2-10 ampere passende. Vet ikke hvordan regulatoren i dynamoen din oppfører seg hvis sikringen ryker, men dette kan du enkelt teste ved å koble ledningen fra når motoren går og batteriene er fulladet. Går spenningen mye opp, så kan det være hensiktsmessig å benytte en tykkere kabel og en kraftigere sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Tenkte nok ikke langt nok da jeg huket opp senseledning sist gang. Skal huske på å få med en sikring v/batteriet denne gangen. Hvordan dynamoen oppførte seg ved frakopling av sense-ledning fikk jeg i alle fall testet et par ganger i gamlebåten: Jeg måtte selvsagt velge hvilken batteribank jeg koplet den til og endte opp med å sette den på forbruk (naturlig nok). Ved et par anledninger startet jeg opp uten at hovedbryter for forbruk var koplet til (helt unødvendig, da båten hadde skillerele - mer pga. forglemmelse) og fikk kjapt 15-16 V ladespenning. Den nye dynamoen er jo nesten dobbelt så kraftig som den gamle (60A vs. 115A) så den tar kanskje batterispenningen til uante høyder i så fall? Nybåten har skillediode og behovet for å kople senseledningen direkte på batteriet er vel desto større pga. spenningsfall over diodebrua. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 mulig dumt spørsmål: men hvorfor kan jeg ikke koble sense på+ ledning fra batteri til bep releet mitt? skulle jo gi like god forbindelse det? eneste er jo at jeg da kommer etter hovedbryter.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 mulig dumt spørsmål: men hvorfor kan jeg ikke koble sense på+ ledning fra batteri til bep releet mitt? skulle jo gi like god forbindelse det? eneste er jo at jeg da kommer etter hovedbryter.. Det er slettes ikke et dumt spørsmål dette Sebaldus. Senseledningen har til oppgave å regulere opp spenningen tilsvarende det spenningsfallet man har i kretsen mellom dynamoen og batteriet. Hvis man da ikke har nevneverdig spenningsfall i denne kretsen, så kan senseledningen kobles til hvor som helst i plusskretsen. Jeg bruker andre systemer enn det som normalt brukes i fritidsbåt, og kobler derfor ofte opp senseledningen direkte på pluss terminalen på dynamoen. Dette kan jeg da gjøre fordi det ikke er nevneverdig spenningsfall i kretsen med mindre dynamoen går med full belastning, og under slike forhold har spenningskompenseringen svært liten nytteverdi uansett. Godt spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Jeg driver å bytter motor i båten min (D1-30 med 115A dynamo). Driver med det eletriske nå, og må inrømme at jeg sliter litt (ingen eletriker akurat). Sensekabelen satte meg litt ut da jeg var i båten idag. Er dette den gule ledningen med flat kabelsko som går fra dynamo til starteren? Hvorfor er den isåfall koblet til starteren? Hvor kobler jeg kabelen fra startbatteriet? inn mot blokka på motoren? På tegningen i installasjonsbeskrivelsen ser det jo helt klart ut som den skal inn på baksiden av starteren, men jeg firnner ingen plass og koble den til der. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Det er greit nok slik som den er koblet av Volvo hvis du velger et ladeskille som støtter denne koblingen. Du må først velge system, og så finne ut hvor senseledningen bør kobles. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) Sjekket nylig om båtfabrikanten hadde koplet senseledning på min D6. Ja, men ingen sikring. Verre etter min mening var valget av kvadrat på selve ladekabelen. Øyemålet tilsier 16 - 20 kvadrat. Ved oppstart etter noe dagers stilleligge forrige helg viste Bat-meteret 73A ladestrøm til forbruksbanken. I tillegg kommer det som går til instrumenter, kjøleskap, motorelektronikk etc. Altså helt dårlig kabeltverrsnitt! Skal byttes når anledningen byr seg. Ellers er jeg imponert over denne dynamoen i forhold til den som satt på min KAD44. Den ga aldri over 14V ladespenning. På D6'en trykket den på med 14,2V, selv med en ladestrøm på over 40A. Ved fulladet batteribanker var ladespenningen 14,3V. Mvh. BEG Redigert 8.Mai.2008 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Takk for tipset. Jeg skal også sjekke denne ledningen. Har også 14.2 - 14.3V i ladespenning. Har et en ny skillediode i fra MasterVolt liggene. Noen som vet om denne er bedre enn Volvo sin? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Har et en ny skillediode i fra MasterVolt liggene. Noen som vet om denne er bedre enn Volvo sin? Hva er betegnelsen på delen? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Det er greit nok slik som den er koblet av Volvo hvis du velger et ladeskille som støtter denne koblingen. Du må først velge system, og så finne ut hvor senseledningen bør kobles. Har ladeskilleren som fulgte med motoren. I instruksjonsboken står det at denne senskabelen skal kobles av, og kobles til startbatteriets +Pol ved hovedbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Du har da sikkert fått med en diodeskiller med tre tilkoblinger. Denne skal da kobles slik at + ledningen fra dynamoen kobles inn på diodeskilleren, og så kobler du videre fra denne til pluss på batteriene dine. Du må da fjerne den gamle ledningen som går fra pluss på dynamoen til + på startmotoren. (Du trenger ikke å fjerne ledningen fysisk, men den må kobles fra i begge ender slik at det ikke er spenning på den lenger). Så må du forlenge senseledningen og koble denne til pluss på forbruksbatteriet. Denne ledningen skal sikres ved batteriet eller ved hovedbryteren. (Der du kobler til senseledningen). Når det gjelder kabeldimensjon, så må du vurdere lengden mellom dynamo og forbruksbatteri, men normalt så holder det med å bruke en 35 kvadrat i kretsen mellom en 115 ampere dynamo og forbruksbanken. Mellom skilledioden og startbatteriet er det en fordel å bruke en tynnere kabel som vil begrense strømmen i tilfelle batteriet med en feiltagelse lades ut og blir ladet opp igjen med motoren. (Her skal man riktignok regne litt på hvor varm kabelen kan bli før man velger ledningstverrsnitt, men da må vi først vite lengden på kabelen). Fordelen med å bruke en skillediode er sikkerhet, men bakdelen er at du på grunn av et spenningsfall får forskjellig ladespenning på forbruksbatteriet og startbatteriet når forbruksbatteriet absorberes. Siden denne dynamoen er større enn de Volvo penta tradisjonelt har brukt, så kommer også forbruksbatteriene fortere opp i absorberingsspenning, og da øker også faren for å overlade startbatteriet litt. Dette kan du kompensere for ved å benytte et startbatteri som tåler høyere spenning enn forbruksbatteriet. (Du kan også med fordel montere startbatteriet på det kaldeste stedet). Med en plusskabel på 4 meter vil du få et spenningsfall på 0,2 volt i pluss kabelen når dynamoen lader med 115 ampere. Er kabelen lenger enn 4 meter ville jeg gått opp til 50 kvadrat. Med en kabel på 6 meter vil en 50 kvadrat kabel også gi det samme spenningsfallet. Du vil nok neppe oppnå 115 ampere ladestrøm, så dette burde holde. Denne dynamoen virker til å være ganske god, men husk på at en dynamo i denne størrelsen utvikler mer varme og derfor trenger god kjøling. Mens du monterer motoren bør du se på hvordan du kan legge opp tvungen ventilasjon, og da fortrinnsvis på en måte som blåser litt kald luft på dynamoen. Klarer du å holde temperaturen nede, får du god ladning. Skal du holde batteriene i topp stand vil jeg anbefale en batterimonitor og en god landstrømlader, så unngår du batterifeil. Lykke til. Redigert 9.Mai.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Tusen takk for godt svar!! Har diode skiller med tre poler (blå), har allered kjøpt inn 35 kvadrat kabel for å bytte ut de gamle kablene. Bare for å få det bekreftet, sensekabel skal altså kobles helt vekk ifra starteren, og gå ifra dynamo til plusspol på forbruksbatteriet? Minus fra startbatteri til starter, skal denne kobles mot motorblokka, eller er det et annet oppkoblingssted for denne? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Det er riktig, senseledningen skal kobles til en spadeterminal bak på dynamoen og strekkes til forbruksbatteriets plusspol eller til hovedstrømbryteren til forbruksbanken. Jeg er ikke tilhenger av å koble denne kabelen til batteribryteren, for hvis denne uheldigvis slås av så kan spenningen bli for høy. Det er en fordel om du strekker en ny kabel i en lengde, og i tillegg legger denne kabelen i en strømpe. Årsaken til at man med fordel kan bruke strømpe på slike enkle ledere er to ting. Det første er at kabelen blir dobbelisolert og det andre er beskyttelse av isolasjonen mot olje. Autokabel som normalt amatører bruker har ikke oljebestandig isolasjon slik som marinekabel har. Når det gjelder kabler fra batteri minus, så er det mange som ikke legger noe vekt på å verken feste dem eller arrangere dem riktig. Jeg vil anbefale deg å samle kablene på minusskinner for å få et ryddig system. Minimum en skinne ved batteriene som man da bygger vider på. Man kan i tillegg gjøre slik som på bilde, legge ut en buss til et egnes sted slik at kabelstrekkene blir mindre. Jeg la inn en shunt på tegningen slik at du også ser hvordan man normalt installerer instrumenter for å måle strøm inn og ut på forbruksbatteriet. NB! det skal da aldri kobles noen kabler til minus på forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Hvis man har BEP relee er det da noen katastrofe om dynamos senseledning går til start? Batteriene kobles jo sammen straks motorer starter å lade. Slipper å gjøre endringer i orginalt oppsett om den fortsatt kan sense på start. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Hvis du bruker et rele, så ville jeg anbefalt å koble pluss ledningen fra dynamoen og direkte til forbruksbateriet. Hvis du da kobler releet mellom forbruk og start, så vil ikke releet få så stor belastnig fordi startbatteriet oftest er toppladet. Det eneste jeg kan tenke meg som problematisk, er at hvis forbruksbatteriet trenger en del ladning før spenningen kobler inn releet, så kan man få en motoralarm for lav ladespenning. Kjenner ikke til dette releet og hvordan det kobles. Senseledningen ville jeg uansett foretrukket å ha på forbruksbatteriet uten at det trenger å bety noe. (Senseledningen bør etter min mening være koblet til den banken som har en fast forbindelse med dynamoen, for noen dynamoer går opp i 15,5 volt med en gang man mister forbindelsen under gange, i tillegg at man ikke får i gang ladningen hvis det er brudd før start. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Hva er betegnelsen på delen? Batt mate 1602 og er merket Volt Drop free, så det høres jo bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Løfter denne igjen. Er det noen som faktisk har gjort denne omkoplingen på den nye dynamoen, og som kan rettlede meg? Er trangt som fy rundt dynamoen, så jeg er lite lysten på å begynne å slite og dra i kabler før jeg vet hva jeg ser etter.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.