Utterndti Startet 13.April.2008 Link til dette innlegget Startet 13.April.2008 (redigert) Motoren (VP AQ145) står i en Winrace 22, ingen problemer med varmgang hverken ved lavt el høyt turtall. Heller ingen problemer med å oppnå max fart ved 5100 rpm. Motor går som ei klokke. Eneste er at det ved høyere turtall pipler saltvann utfra lokket til veksleren, har vært slik i 2 sesonger nå. Men tenkte at det nå var på tide å ordne dette. Byttet lokket i fjor sommer, det hjalp faktiskt litt... Jeg anskaffet båten for 3 år siden, forrige eier hevdet da at manifold akkurat var syrebadet og veksler rengjort (husker ikke om oljekjøler også var tatt). Noen som har tips om hvorfor det pipler vann ut i lokket ? Har skjønt at et eller annet sted er det noe som blokkerer,men er ingen mekaniker så litt input om hva som bør sjekkes og hvordan hadde vært fint Eirik Redigert 13.April.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
hifo Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 er det ikke uttak til ekspansjonstank på veksleren din? hvis der er og den ikke er i bruk er det vel normalt at vannet trenger seg igjennom lokket ved varm motor. (hvis den er fylt helt opp.) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 (redigert) Eneste er at det ved høyere turtall pipler saltvann utfra lokket til veksleren, har vært slik i 2 sesonger nå. Men tenkte at Pipler det saltvann ut av lokket på veksleren, sikke på at det ikke er kjølevann (ferskvann/gllykol). Redigert 13.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
RIB Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Det er forhåpentligvis ikke saltvann - dersom det er fra påfyllingslokket på varmeveksleren. ( Saltvann kan komme ut fra lokket over skjellsilen. ) Årsakene til at du har lekkasje er sansynligvis overtrykk i ferskvannskretsen. Dette kan skyldes lokal forhøyet temperatur og koking/bobler grunnet dårlig sirkulasjon på saltvann. - Sjekk om oljekjølerern er rengjort, denne er saltvannskjølt etter det jeg husker. ( misstenker at det tidligere har vært temperaturproblemer med motoren iom at manifoild og veksler er rengjort. - Sjekk kjøleinntaks slange, dersom denne er delaminert ( kan trykkes lett sammen ) vil den kunne klappe sammen ved undertrykk og gi redusert sirkulasjon. Et annet problem med disse motorene er sprekk i toppen. Dette kan skape overtrykk i ferskvannskretsen grunnet at kompresjonstrykk fra forbrenning trenger inn i kjølevannskanalene i toppen. ( har selv skiftet to topper på tilsvarende motor. ) Et verksted kan låne deg utstyr for å sjekke om det er eksos i kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Som RIB nevner er det lokket over skjellsilen jeg mener, personlig tror jeg ikke at det er inntaket det er noe feil på da temperatur på motor er normal og turtall og fart også er normalt... skal demontere oljekjøler og sjekke den, noe spesielt jeg bør huske ved demontering/montering av denne ?? Eirik Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Dykker Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg hadde samme problem på varmeveksleren til motoren min som er en VP AQ151A. Feilen var lekkasje i indre tank (saltvannsdelen) i varmeveksleren. Saltvannet lakk ut i ferskvannsdelen i kjølesystemet og lagde overtrykk. Det piplet alltid vann ut av påfyllingslokket til varmeveksleren. Kjøpte reparasjonssett til varmeveksleren (trykkputer, pakinger osv). Etter dette forsvant overtrykket i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 ...som sagt er det saltvannsdelen som er problemet, lokket over skjellsilen. Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Dykker Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) ...som sagt er det saltvannsdelen som er problemet, lokket over skjellsilen. Under lokket som du skrur på, og over selve silen skal det være et flatt lokk som er tettet mot silen med en flat gummipakning. Har du sjekket at dette lokket er der? Ev. at gummipakningen er der og ikke skadet? Over silen her skal det først være et lokk med gummipakning på kanten. Så kommer skrulokket over. Redigert 14.April.2008 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Byttet lokket i fjor, kom komplett med "selve lokket" og gummipaknlng som dekket hele lokket, ca 3mm tykk. Det hjalp som sagt litt, men fortsatt kom det ut vann (ikke store mengder) ved starting og høyere turtall. Det rare var at det holdt opp en stund i fjor sommer før det begynte igjen Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 ....ser av bildene at du har en AQ151, på min AQ145 er lokket litt annerledes utformet. Selve pakningen dekker hele lokket, skal det i tillegg til denne være en pakning over silen Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
RIB Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Som nevnt tidligere kan problemet ligge i delvis tett oljekjøler som medfører høyere motstand i saltvannskretsen. En annen mulighet er at det er sprekk i silhuset - rett under gjengefestet til lokket. Har selv opplevd dette som problem, grunnet at denne plastdelen er uforholdsmessig dyr, limte jeg lokket med loctite lim beregnet på denne type plast. Dette holdt tett de siste 3 årene jeg hadde motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Tok noen bilder av lokket med sil, fant ingen sprekker i sil eller hus. Men det finnes kun pakning i lokk Redigert 14.April.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
RIB Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ser at lokket er noe rustent. Er du siker på at det klemmer skikkelig nedpå når du skrur det ned? P.S eventuell sprekk i plasthuset er vanskelig å oppdage. Ta et flatt skrujern og press/bend forsktig opp ved gjengepartiet, se etter sprekk fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Etter å ha sjekket silhuset nøøøye fant jaggu 2 små sprekker i underkant av gjengefestet til lokket, så først ut som et hårstrå men kjente det tydelig når jeg brukte neglen for å sjekke. RIB; Virker dette som en naturlig forklaring på problemet, og evt hvilke locktite anbefaler du. .....og bør jeg også sjekke oljekjøler? Eirik Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
RIB Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Flott da har du funnet feilen - kjedelig med en motor som stadig dusjes med saltvann... Det er noen år siden jeg limte dette, men gikk til en maskinforetning som hadde bredt utvalg av Loctite. Mener limet het 407 og at jeg også måtte bruke en primer først. Alternativet til liming er å få noen som sveiser plast til å sveise. ( Termoplast ) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Flotte greier . mulig et dumt spørsmål men skal jeg lime på utsiden eller innsiden Takker forresten for alle forslag og hjelp !! Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
RIB Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Du må åpne sprekken og få limet inni - hjelper ikke å klatte noe utenpå. Limen herder anaerobt - dvs når det ikke er tilgang til luft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.