Jump to content

Hvorfor pipler det vann ut av lokket i min varmeveksler AQ145?

Utterndti

Recommended Posts

Motoren (VP AQ145) står i en Winrace 22, ingen problemer med varmgang hverken ved lavt el høyt turtall. Heller ingen problemer

med å oppnå max fart ved 5100 rpm. Motor går som ei klokke. :smiley:

Eneste er at det ved høyere turtall pipler saltvann utfra lokket til veksleren, har vært slik i 2 sesonger nå. Men tenkte at det nå var på tide å ordne dette.

Byttet lokket i fjor sommer, det hjalp faktiskt litt...

Jeg anskaffet båten for 3 år siden, forrige eier hevdet da at manifold akkurat var syrebadet og veksler rengjort (husker ikke om oljekjøler også var tatt).

Noen som har tips om hvorfor det pipler vann ut i lokket ? Har skjønt at et eller annet sted er det noe som blokkerer,men er ingen mekaniker så litt input om hva som bør sjekkes og hvordan hadde vært fint :confused:

Eirik

Redigert av Winracer (see edit history)

Mvh Eirik

Det er forhåpentligvis ikke saltvann - dersom det er fra påfyllingslokket på varmeveksleren.

( Saltvann kan komme ut fra lokket over skjellsilen. )

Årsakene til at du har lekkasje er sansynligvis overtrykk i ferskvannskretsen.

Dette kan skyldes lokal forhøyet temperatur og koking/bobler grunnet dårlig sirkulasjon på saltvann.

- Sjekk om oljekjølerern er rengjort, denne er saltvannskjølt etter det jeg husker.

( misstenker at det tidligere har vært temperaturproblemer med motoren iom at manifoild og veksler er rengjort.

- Sjekk kjøleinntaks slange, dersom denne er delaminert ( kan trykkes lett sammen ) vil den kunne klappe sammen ved undertrykk og gi redusert sirkulasjon.

Et annet problem med disse motorene er sprekk i toppen. Dette kan skape overtrykk i ferskvannskretsen grunnet at kompresjonstrykk fra forbrenning trenger inn i kjølevannskanalene i toppen. ( har selv skiftet to topper på tilsvarende motor. )

Et verksted kan låne deg utstyr for å sjekke om det er eksos i kjølevannet.

Jeg hadde samme problem på varmeveksleren til motoren min som er en VP AQ151A.

Feilen var lekkasje i indre tank (saltvannsdelen) i varmeveksleren. Saltvannet lakk ut i ferskvannsdelen i kjølesystemet og lagde overtrykk. Det piplet alltid vann ut av påfyllingslokket til varmeveksleren.

Kjøpte reparasjonssett til varmeveksleren (trykkputer, pakinger osv). Etter dette forsvant overtrykket i varmeveksleren.

...som sagt er det saltvannsdelen som er problemet, lokket over skjellsilen.

Under lokket som du skrur på, og over selve silen skal det være et flatt lokk som er tettet mot silen med en flat gummipakning. Har du sjekket at dette lokket er der? Ev. at gummipakningen er der og ikke skadet?

Over silen her skal det først være et lokk med gummipakning på kanten. Så kommer skrulokket over.

180_8034.jpg

Varmeveksler_AQ151A.jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

Som nevnt tidligere kan problemet ligge i delvis tett oljekjøler som medfører høyere motstand i saltvannskretsen.

En annen mulighet er at det er sprekk i silhuset - rett under gjengefestet til lokket.

Har selv opplevd dette som problem, grunnet at denne plastdelen er uforholdsmessig dyr, limte jeg lokket med loctite lim beregnet på denne type plast.

Dette holdt tett de siste 3 årene jeg hadde motoren.

Etter å ha sjekket silhuset nøøøye :yesnod: fant jaggu 2 små sprekker i underkant av gjengefestet til lokket, så først ut som et hårstrå men kjente det tydelig når jeg brukte neglen for å sjekke.

RIB; Virker dette som en naturlig forklaring på problemet, og evt hvilke locktite anbefaler du. .....og bør jeg også sjekke oljekjøler?

Eirik

Mvh Eirik

Flott da har du funnet feilen - kjedelig med en motor som stadig dusjes med saltvann...

Det er noen år siden jeg limte dette, men gikk til en maskinforetning som hadde bredt utvalg av Loctite.

Mener limet het 407 og at jeg også måtte bruke en primer først.

Alternativet til liming er å få noen som sveiser plast til å sveise. ( Termoplast )

Lykke til :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...