Jump to content

QL Trim system, interceptorer, noen erfaringer?


Pledd 74

Recommended Posts

Har kjøpt meg dette systemet nå og det virker utrolig lett å kloble sammen!!

 

Før skikkelig montering i båten så ville jeg teste styrepanel, styreenhet og interceptorer, slik at alt ble kalibrert og funket etter hensikt.

 

Koblet sammen ferdigkablene, fulgte anvisningen for kalibrering....

Første gang så gikk motoren på ene Interceptorern litt ( pga denne var litt ute fra før) Denne trekte seg nå sammen og ble inne..

 

INGENTING skjer..?? Det blinker to dioder på styrepanelet I feilkodene står det "ingen kontakt med styreenhet" Har OHM`et ut kabelen så jeg vet den er hel og ingen kortslutning.

Tror nesten at styreenheten er gåen..

 

Får kontakte Bjørmdal og Madsen i morra, tenker jeg.

 

Til tross for oppstartsproblemer så har jeg stor tro på dette systemet! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Pledd, Skipsraadet har tillatt seg å legge inn "interceptorer" i trådtittelen din.

Det er en del her på Båtplassen som har interceptorer og disse vil sikkert kunne svare deg både om montering om bruk.

Jeg mener at både Nimbuster, Bitteliten og Svenning har erfaring med interceptorene fra QL.

Saga 315 har montert interceptorer og jeg fikk her om dagten høre fra en slik båteier at den ene interceptoren hadde sluttet å virke. Han hadde umiddelbart fått oversendt en ny fra QL, så det kan være at du har fått en med funksjonssvikt.

Lykke til.

Jeg har også stor tiltro til interceptorene, men det virker for meg som om at det må være et forhold mellom skroglengde/skrogbredde/tyngde på båten/fart og eventuelt andre forhold, før man monterer interceptorer i forhold til tradisjonelle trimflaps.

Men dette kan jeg ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt de store eller de små?

Jeg har en W 8000 altså en 26" båt og monterte på de store 45 cm forrige året. Er veldig fornøyd de fungerer perfekt, men de er nok akkurat litt for kraftige til min båt.

Skulle nok heller ha montert de på 30 cm. Dersom båten går litt på skrå og jeg skal rette opp, blir det akkurat litt for mye, med bare et lite trykk. Jeg kontaktet Volvo og la fram problemet, en spesialist der fortalte meg at jeg skulle nok ha montert på de minste til en såpass liten båt. Jo nærmere hverandre du monterer dem jo større virkning får du. Jeg ville nok annbefale deg å montere dem så langt som mulig fra hverandre.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har de korteste på 30 cm.

Problemet er at jeg ikke får systemet til å fungere... :confused:

Feilkode: "ingen kontakt mellom styrepanel og styreenhet."

 

Ellers så hadde jeg tenkt å montere de lengst mulig fra hverandre, men i den hensikt at det faktisk ga mest virkning....så feil kan man ta.. :blush:

Link to post
Share on other sites

Sitat fra Pladd 74:

"Ellers så hadde jeg tenkt å montere de lengst mulig fra hverandre, men i den hensikt at det faktisk ga mest virkning....så feil kan man ta.. "

 

Hva mener du med det?

 

Den beste virkningen...både for hjelp til få båten i plan, og til å rette opp sideveis slagside under gange er jo nettopp at ved de står langt fra hverandre....det er jo i monteringsanvisningen hvor de skal monteres. Du finner den på nettet.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde QL trim system på min forrige båt; Nidelv 300 ja. Du kan lese mer om dette i denne tråden.

Til vår nye Windy 33 Scirocco ble det installert tradisjonelle flaps (Bennet).

Vi kunne sikkert fått Windy til å levere QL. men iogmed vi syntes disse var litt vel "brå" i virkningen, og Windy hadde tradisjonelle flaps som standard, så gikk vi for det.

 

Vi har i vår nye W33 vesentlig mindre behov for trimflaps enn vi hadde i vår forrige N300.

Link to post
Share on other sites

Det er jo i og for seg riktig at de har mest styrke når de står langt fra hverandre. (Vektstangprinsippet) Det er jo bare det at her er det styrke nok i massevis.

Jeg skal prøve å forklare hva jeg mener: Tenk deg at båten fungerer som en vektstang med senter i " kjølen" ved å vippe båten opp på den ene siden si 3 cm nærme senter. Da får mann et større utslag ut på siden enn om mann er lengere ut fra senter og løfter tilsvarende opp.

Dette er ikke noe jeg har funnet på, men en bekjent av meg har også montert disse på sin W 9000. På den båten er mann tvunget til å montere de veldig nære hverandre på grund av utformingen av båten bak. Det er han som har erefrat nettop dette. Og tenker mann etter så er det vel logisk ikke sant......

For å løfte hekken opp på båten vil jeg nok tro at det er best om de står lengst mulig ut til siden. Som jeg skrev i det forrige innlegget så anbefalte også jeg det.

Problemet mitt er jo at de er for effektive når jeg skal justere for krening, det blir akkurat litt for mye. De fungerer nemlig ikke trinnløst.

Missforstå meg ikke jeg er meget fornøyd, de er lettbetjente og båten har bltt mye mykere i sjøen, den kommer meget lett opp i plan samt at den holder plan i lave hastigheter.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er i hvert fall hele systemet mitt sendt i retur til Bjordal & Madsen for test. De var svært imøtekommende og behjelpelig. Jeg sendte også interceptorene som ble kjøpt brukt pga da får de testet hele systemet slik som jeg "skal" ha det.

 

De nevnte noe softwareoppdatering på styreenheten, Så nå er jeg spent på utfallet!

 

Det ble også nevnt noe vedr. vinkelen som interceptorene ble montert i, disse burde være så 90 grader som mulig pga faren for at skyvebladene kunne henge seg opp eller kile seg fast. Dette kunne være skummelt med at man trykte flere ganger på knappen...ingenting skjer...men plutselig så løsner det og hever båten. I stor fart så kan nok det bli en litt ekkel situasjon.

 

Videre så nevnte de om ofte for mye bruk at sikaflex. ( Men det gjaldt helst den første typen interceptorer hvor man kunne se inn på drevene som kjørte opp og ned bladene)

 

Takker for svar alle!

Kanskje denne linken kan være til nytte for andre som lurer på flaps systemer...

Redigert av Pledd 74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har minste type i Draco 20 dc,må vel kalle det en stor skuffelse.Ved mye vind inn fra styrbord slik at farten må settes ned til under 23 knop,er virkningen alt for dårlig.Klarer ikke å rette opp båten,og blir gående på skjeive og banke.

 

 

Jeg har en Andy 20 fot... De er jo ikke så ulike båtene våre egentlig. Det du referer til er akkurat det scenarioet jeg ønsker å slippe med å sette på trimsystemet.... Jeg vil ikke gå på skjeiva ved sidevind!!!! Hva er alternativet da? Sette opp farta?

 

Har ikke fått tilbake systemet mitt enda, men i morra er det sjøsetting... Orker ikke vente mer. Får bare lempe den på land senere i sesongen.

 

Leste noe en gang om at "Å kjøre båt uten flaps / trimsystem kan sammenlignes med å kjøre bil uten støtdempere"

Om dette stemmer så gleder jeg meg til å får det på :flag:

Link to post
Share on other sites

ok, om jeg skulle hatt interceptor må jeg vell ha de største. Nå er det slik at jeg har pompa og selve trimplanene montert på båten, trenger bare nye sylindere. Tror jeg blir å kjøpe nye sylindre pga av kostnaden kontra å kjøpe ett sett interceptor. Ser maritim selger løse sylindere for 700kr pr stk. pompen jeg har er QL.

Link to post
Share on other sites

Virker som om systemene er befengte med mye feil enda. En kollega av meg kjøpte et nytt sett.. virket det.. nei.. på andre settet så virket det.. Har også lest om flere som har hatt trøbbel.. Personlig så liker jeg ikke at det er Elektrisk.. passer ikke så godt med sjøvann over tid.. men ideen er genial og jeg er fristet til og prøve siden monteringen medfører få utstikkende deler.. men de skulle vært hydrauliske.. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Monterte de minste (300) interceptorene på min NB 820 Combi i fjor. Fungerer helt fint i marsjfart 19 knop. Brukes primært for å rette opp slagside, men trimmer også helt greit.

 

Etter ca. 2 mnd. sluttet den ene å virke, noe som var forårsaket av defekt styreenhet. Fikk umiddelbart sendt ny av forhandler Nerdahl Motor AS, og siden har alt fungert helt fint. Var i utgangspunktet litt tvilende til virkning i lav fart, men dette har fungert OK.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Monterte de minste (300) interceptorene på min NB 820 Combi i fjor. Fungerer helt fint i marsjfart 19 knop. Brukes primært for å rette opp slagside, men trimmer også helt greit................. Var i utgangspunktet litt tvilende til virkning i lav fart, men dette har fungert OK.

Velkommen til båtplassen SCAPA.

Spennende å høre om dine erfaringer med interceptorer.

Hvilken fart må du ha på båten for at interceptorene skal virke?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også trimsystemet primært til å rette opp slagside og har bare gode erfaringer med systemet. Sist høst oppdaget jeg at styrbord blad ikke gikk ut. Det var da enkelt å sjekke hvor feilen lå ved å plugge om ledningen til babord interceptor inn på styrbord kontaktstøpsel i styreenheten og omvendt. Da virket styrbord blad, men ikke babord. Dermed var det lett å slutte at det var i kontrollenheten feilen lå. Fikk skiftet kontrollenheten på garantien uten problemer og det var en meget liten jobb.

MS Pluto :yesnod:

Redigert av MS Pluto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du merker virkningen av dem allerede ved rundt 8 knop, etter min erfaring.

 

Jeg har byttet fra 300 mm til 450 mm interceptorer, men har bare 1 tur med fulle tanker, og 4 personer ombord....så jeg har intet sammenligningsgrunnlag ennå. Umiddelbart kanskje ingen nevneverdig forskjell.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båtplassen SCAPA.

Spennende å høre om dine erfaringer med interceptorer.

Hvilken fart må du ha på båten for at interceptorene skal virke?

 

 

For å rette opp slagside fungerer det greit fra 10-12 knop. For å trimme baugen ned, må jeg nok over 16 knop.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...