Jump to content

Har noen erfaring med syrevaske intercooler og varmeveksler?

Kos II

Recommended Posts

Er det saltsyre eller salpetersyre man skal benytte for å vaske intercooler og varmeveksler? Skal det blandes med vann eller benytte konsentrert. Hvor mange liter væske trenger man? Har noen erfaring. Skal benytte til en Mercruiser D219, 180 HK dieselmotor (1991 mod). :wink:

SALTSYRE

saltsyre, løsning av hydrogenklorid, HCl, i vann, sterk syre. Utstrakt bruk i teknikk og vitenskap, hovedsakelig for surgjøring (senke pH). Handelsvaren konsentrert (rykende) s. inneholder 37 % HCl.

SALPETERSYRE

salpetersyre, HNO3, er den teknisk viktigste mineralsyre. Sterk syre som i konsentrert tilstand virker oksiderende. Som oksiderende syre løser den de fleste metaller, mens syren selv reduseres til nitrogenoksider. S. løser sølv, men ikke gull, og kan brukes til å skille sølv og gull, derav navnet skjedevann fra det tyske "Scheidewasser". Framstilles nå utelukkende ved oksidasjon av ammoniakk, omsettes da som konsentrert s. som inneholder 60% s. og resten vann. Sterkere konsentrasjoner kalles rykende s. Brukes til fremstilling av kunstgjødsel, men store mengder går også til fremstilling av sprengstoffer, organisk syntese m.m.

Bruk saltsyre. Bland ca 10%. Saltsyra du kjøper på byggvareforretninger er 30% konsentrat, og denne tynner du ut til ca 10%. Med 10% kan du la delene ligge noen timer. Har hørt at VP verkstedene lar delene ligge natta over uten at jeg har sjekket dette.

Du trenger ikke mer saltsyre enn at du dekker delene slik at allt blir liggende under væskenivå. Har du kun et badekar, går det jo med noen liter, ikke sant. Sjøl skar jeg toppen av en 20 liters PE-dunk. Dette passet perfekt til kjølerne på VP 41B maskinene mine.

Har du et VP verksted i nærheten, stikk innom å sjekk konsentrat og tider for sikkerhets skyld.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har renset min varmeveksler og oljekjølere i vinter, spurte en bekjent som jobber med bilradiatorer, varmevekslere..... de brukte saltsyre 34%. Demonterte alle kjølerne, dro på nermeste jernvare og kjøpte saltsyre 30 % , laget meg ett bad der jeg la veksleren oppi. Etter noen timer var den verste av de gullende ren.( Dette er for vekslere av messing/kobber, ikke aluminium) Må skylles grundigt etterpå for å nøytralisere syren.

NB!! BRUK HANSKER, BRILLER OG MASKE,

mvh. Horg

Hvis vi tenker litt helse og miljø oppi dette så ville jeg ha funnet et radiatorverksted og latt de tatt jobben. Lever inn om ettermiddagen og få den igjen etter jobb dagen etter. De har de rette badene stående til å legge kjølerinnsatsene oppi. Ingenting som blir sluppet ut i sjø eller kloakksystem etterpå...... :wink: Ingenting på hud eller i øyne og verneutstyr behøves heller ikke kjøpes inn.....

Når de så er helt reine trykker de kjølerne da får du indikasjon på tilstanden.....Lekker de, så lodder guttene på verkstedet, er det håpløst får du og beskjed om det..... Men det skal mye til, siden dette er noe de kan.

For noen år siden syrevasket vi sjøvannsiden på en stor 8-sylindret rekkemotor (Kromhout) med sitronsyre. Vi fikk ut store mengder med dritt. Jeg husker ikke blandingsforholdet, men vi satte syren først i sirkulasjon, lot den så stå litt før vi kjørte inn sjøvann igjen.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Nei for Guds skyld. Hold allt av gummi og unna saltsyre. Brukes på messing og bronsedetaljer i første rekke. Saltsyre kan også med hell brukes på gulnet og rustangrepet gelcoat, og til å fjerne rur. Skyll godt etterpå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...