Jump to content

Fikse hull i teakplater

jørn

Recommended Posts

Å bytte ut platene kommer i allefall ikke på tale, for dyrt og altfor mye jobb. Å lage en sparkel som Sigurd sier høres jo ikke dumt ut. Men finnes det ikke ferdrig teak sparkel tro?

Jo da, her er et eksempel:

Teaksparkel

Prøv en velassortert fargehandel hjemme om ikke du kjøper på nett (var jo ikke spesielt dyrt for selve boksen).

Men hvis du skal sparkle bør du prøve på et lite synlig hull først. Det har ofte lett for å bli fargeforskjeller, og det er jo heller ikke spesielt pent.

Lager du sparkelen selv og ikke er fornøyd med fargen kjøper du en eske med fargekritt og bruker litt sandpapir til å produsere støv av de fargene du trenger. Grei og billig løsning. Kan ta litt tid å bli 100% fornøyd, men du får det til til slutt. Min erfaring er at det kan tildels bli store fargeforrandringer ved tørk og etterfølgende lett sliping. Prøv deg fram.

Godt å se at mine bilder kan brukes til noe fornuftig.. Selv om jeg lurer på om pluggene jeg laget var i mahogeny. Synes de er noe rødere enn resten av luken. Borret dem bare ut av en flis som jeg fant slengende i garasjen.

Ett lite forsøk for å få mørke vinterkvelder til å gå raskere før en skal til å plugge om hele dekket på båten

Tror jeg hadde satset på plugger - det er i alle fall det jeg kommer til å gjøre når jeg får tid til å tette tilsvarende skruehull diverse steder i min båt. Etter min mening ser det mer skikkelig ut om man bruker plugger. Og som det er nevnt tidligere i denne tråden; om du dreier pluggen slik at veden har samme retning i pluggen og plata vil det bli mindre synlig.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...