jørn Startet 13.April.2008 Link til dette innlegget Startet 13.April.2008 (redigert) I båten er det teakplater 9mm over det hele. Gjennom tiden er det byttet ut en del utstyr og det er skruehull etc. Hva brukes for å skjule/tette dette? Tenkte på å proppe, men det er jo så små hull at man må borre større hul for å tette. Noen som har noen geniale ideer? Finnes det teak sparkel? Redigert 13.April.2008 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Lag din egen sparkelmasse av fint teak pussestøv og lim. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Det peneste er vel å bytte plata om det ikke er særlig komplisert. Det nest beste er nok å proppe de med teakplugger. Blir mye penere enn å sparkle. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Å bytte ut platene kommer i allefall ikke på tale, for dyrt og altfor mye jobb. Å lage en sparkel som Sigurd sier høres jo ikke dumt ut. Men finnes det ikke ferdrig teak sparkel tro? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Å bytte ut platene kommer i allefall ikke på tale, for dyrt og altfor mye jobb. Å lage en sparkel som Sigurd sier høres jo ikke dumt ut. Men finnes det ikke ferdrig teak sparkel tro? Jo da, her er et eksempel: Teaksparkel Prøv en velassortert fargehandel hjemme om ikke du kjøper på nett (var jo ikke spesielt dyrt for selve boksen). Men hvis du skal sparkle bør du prøve på et lite synlig hull først. Det har ofte lett for å bli fargeforskjeller, og det er jo heller ikke spesielt pent. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Lager du sparkelen selv og ikke er fornøyd med fargen kjøper du en eske med fargekritt og bruker litt sandpapir til å produsere støv av de fargene du trenger. Grei og billig løsning. Kan ta litt tid å bli 100% fornøyd, men du får det til til slutt. Min erfaring er at det kan tildels bli store fargeforrandringer ved tørk og etterfølgende lett sliping. Prøv deg fram. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 jeg har også en mengde skruehull. Har prøvd teaksparkel, men den ble endel lysere. har vurdert å skrape bort lakk i området, og skjære bort en liten firkant i laminatet med tapetkniv. For så å lime på en ny firkant, nøyaktig tilpasset. Utfordringen blir å sette tilstrekkelig press på til limet tørker. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 ...........en liten firkant ....... Blir sikkert pent det om du er pinlig nøyaktig, men jeg tror det er lettere å få et godt resultat ved å investere i et hull og propp-bor. Tidsbesparende også om det er mange "skavanker" som må fixes på. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Plugger er en mulighet ! Bilde er fra denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Godt å se at mine bilder kan brukes til noe fornuftig.. Selv om jeg lurer på om pluggene jeg laget var i mahogeny. Synes de er noe rødere enn resten av luken. Borret dem bare ut av en flis som jeg fant slengende i garasjen. Ett lite forsøk for å få mørke vinterkvelder til å gå raskere før en skal til å plugge om hele dekket på båten Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Flaks for meg att jeg linket til tråden da pent var det også. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Om du har et område av platen som ikke synes, så kan du borre ut egne plugger fra samme trevirke. Legger du årringene riktig, så synes det nesten ikke en gang. Du må nok borre opp hullene litt, men ikke større enn hva for en pluggfres du har. Mener biltema har slike freser. Redigert 14.April.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Maxbo har en serie trepleieprodukter for "eksotiske treslag". Deriblant teaksparkel. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Blue_Dragon Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Båtbyggere bruker ofte bare brun silikon. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hva med teakfarget formtre/plastisk tre? Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Hallaron Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Tror jeg hadde satset på plugger - det er i alle fall det jeg kommer til å gjøre når jeg får tid til å tette tilsvarende skruehull diverse steder i min båt. Etter min mening ser det mer skikkelig ut om man bruker plugger. Og som det er nevnt tidligere i denne tråden; om du dreier pluggen slik at veden har samme retning i pluggen og plata vil det bli mindre synlig. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
kgt Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Finnes et produkt i handelen som er laget for dette formålet altså reparere hull / skader. Brukes blant annet i møbelindustrien. Motek har det + jeg mener og ha sett det på biltema eller Clas o. http://www.motek.no/wsp/motekweb/frontend....mp;nodeid=90542 Redigert 16.April.2008 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Whistler Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Liberon heter produktserien på Maxbo. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.