Jump to content

Fanget sten med ankeret!

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg skal love for at jeg fik noget at tænke over i dag.

Planen var at tage på en aftenfisketur tæt under land (kastefiske). Jeg ankrede op på cirka 3 meters dybde og kastefiskede i en lille time - uden held. Så skulle jeg vende næsen hjem og begyndte at trække ankeret op. Ret hurtigt kunne jeg høre på ankerspillet, at noget ikke var som det skulle. Jeg tog fjernbetjeningen til ankerspillet og gik ud i stævnen.

Jeg havde fanget en sten. Den havde kilet sig ind i "skålen" i Bruce-ankeret og det var med nød og næppe at ankerspillet havde kræfter til at hæve både sten og anker.

Det burde være en enkel sag at få den ud, tænkte jeg og hentede bådshagen. Men uanset hvor meget jeg slog og bankede på stenen sad det uhjælpeligt fast. Desuden var det pålandsvind og jeg drev hurtigt ind mod land. Jeg var alene i båden og det gjorde jo ikke situationen enklere.

Jeg sejlede båden ud på lidt dybere vand og fortsatte. Jeg slog på stenen, rystede kæden så godt jeg kunne og forsøgte at køre sten+anker ned på bunden igen for at se om det virkede. Men intet hjalp. Stenen sat bare fast og jeg kunne ikke løfte sten og anker op over vandet - det må have vejet 50-60 kilo tilsammen. Jeg havde cirka 5 Nm til havnen og mørket var ved at falde på. Jeg prøvede at sejle, men vandpresset mod stenen og ankeret gjorde mig nervøs for at hele ankerspillet vil blive rykket ud af båden. Desuden fik selv de mindste bølger ankeret til at gynge og banke mod skroget.

Jeg kan godt røbe, at jeg kom i land og situationen blev løst - men inden jeg fortæller hvordan jeg gjorde så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvad I havde gjort i sådan en situation...

Andy

Du hadde vel ikke så mange muligheter. Kunne evt. prøvd å sikre med tau - eller kappet av hele greia :-(

Jeg har faktisk opplevd noe liknende. Lå i Gluppø en natt med sterk vind bakfra hvor ankerfeste til nabobåten begynte å gli, mens jeg tilsynelatende hadde godt feste. Om morgenen når vi skulle ha opp ankeret begynte moroa. Det blåste fortsatt friskt og jeg brukte vinsjen og motoren for å trekke oss bakover. Men når ankeret skulle opp fikk vi problemer. Da løste nemlig motorvernbryteren ut - og den satt selvfølgelig nede i motorrommet :rolleyes: Fruen tok over ror/motor og forsøkte å holde posisjonen, men jeg krabbet ned og ordnet... Når ankeret kom opp skjønte vi hvorfor vi hadde ligget trygt og hvorfor vinsjen slet - akkurat som du beskriver hadde vi fått kilt en stor stein inn i bruce ankeret. Og som du beskriver - null sjans på å få løs stenen. Heldigviss hadde vi en ganske lang rulle slik at vi fikk ankeret til å ligge ganske bra. Men folk så litt rart på oss når vi kom inn i fjällbacka med ankeret hengende halvveis ute - med en stor stein på :cool: Ble varping av ankeret når vi kom i gjestehavna da....

Morsomt i ettertid, men litt stressende akkurat når det skjer....

så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvad I havde gjort i sådan en situation...

Har vært i situasjonen selv, Andy.

Jeg løser slike ting ved å ta på meg 15-liter`n, hoppe overbord

og ordne opp der hvor problemet bokstavelig talt ligger.

Jeg har forøvrig også flere ganger hjulpet andre i samme situasjon som du beskriver.

I løpet av 2 dagers landligge på gjestebygga Risør for noen år siden,

var det ikke mindre enn 3 båter som kastet dreggen på utsiden av moloen og rett ned i steinura.

Utstyret rakk ikke engang å bli tørt mellom hvert dykk de dagene... :rolleyes:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Planen var at tage på en aftenfisketur tæt under land (kastefiske)............Jeg havde fanget en sten. Den havde kilet sig ind i "skålen" i Bruce-ankeret

Andy

Danske stenfiskere har jag sett förrut i Kattegat...........visste ikke att stenen bet på Bruce....... :lol::wink:

finnes det dom som driver med stenfiske fortsatt???

S/Y Gunga Din

Hei.

Selv har jeg bare fått med meg mindre stein på ankeret, egnet med Engbo. Men en gang hang det en stor kaffekjele på kroken. Kona ble helt vill, - hun trodde det var en kobberkjele. Men hun falt sammen da det viste seg at det bare var en ødelagt kaffelars av aluminium!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Problemet kan vel like ofte være at en stein i Bruceankeret gjør at holdekraften blir drastisk forverret. Ankeret vil da ikke grave seg ned, og vekt av anker og stein kan holde bare en brøkdel av det et godt nedgravd anker kan. En gedigen stein på et halvt tonn og derover blir selvfølgelig noe annet. Da blir det som en moring.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har du aldri hørt om steinbitt, Gunga ....??? :lol:

joda, har fått en o annen i garn......

men danske stenfiskere har jag oxo sett ......en man i båten o en dykker nede på bunn...som kroker stein....för moloer etc, var faktiskt vanligt för en 15-20 år sedan.......låg på revet utenför Vesterö på Laesö o fiskade stein........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg hadde heis opp ankeret så langt som mulig og bakket ut på dypt vann slik at jeg hadde fått god tid. Deretter hadde jeg bundet et tau til "baksiden" av ankeret slik at det hadde blitt hengende opp ned når ankerkjettingen ble kjørt ut igjen. Om steinen ikke hadde løsnet da hadde jeg funnet noe tungt å slå på steinen med eller bende med. Hadde først forsøkt å slå.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Har du aldri hørt om steinbitt, Gunga ....??? :lol:

Den var fin :lol:

Jeg husker stadig et citat fra tegneserien "Radiserne" (Peanuts af Charles Schultz). Børnene er ude og samle ind ved Halloween. De råber "Trick or Treat" ved dørerne og bagefter undersøger de hvad de har fået. En har fået slikkepind, en anden lakrids og en tredje chokolade. Indtil turen kommer til Charlie Brown, der ser ned i sin pose og konstaterer: "I got a rock!"

Det var hvad jeg fik i dag...

Andy

Mange gode svar her, synes jeg.

Her er hvad jeg gjorde:

Først forsøgte jeg som prin435 forslår at fange ankeret med en line og "vende bunden i vejret" på det. Det lykkedes sådan næsten - men fungerede ikke. Der må have været en slags fjedervirkning i ankeret, der gjorde at det var kilet fast også når der vendte op-og-ned.

Jeg overvejede også at droppe det hele med en bøje - men ankeret er et ægte rustfrit Bruce og jeg havde lige købt 20 meter ny kæde så jeg orkede ikke at tænke på at det måske blev væk.. :headbang:

Så tænkte jeg at jeg måske kunne få det op på badeplatformen. Jeg forsøgte at trække sten+anker bagover samtidig med at jeg slækkede ud på kæden med fjernbetjeningen. Det kunne have fungeret hvis det ikke var fordi vægten af de ekstra meter ankerkæde jeg måtte rulle ud (cirka 10 meter) gjorde hele sagen ubærligt tungt. 10 meter kæde vejer sikkert op mod 15 kilo og det var umuligt at holde.

Så kørte jeg hele sagen ind igen og så langt op jeg kunne hvorefter jeg fik to liner sat fast i ankeret og derefter til en pullert i hver side. Så kørte jeg ankerkæden en lille smule ud så vægten var på linerne og ankeret hang 5-6 cm over vandoverfladen.

Jeg satte motoren på 1000 rpm og tjekkede. Anker+sten kom en lille smule ned i vandet - men ikke faretruende. Ved den hastighed gik det altså fint. Så var der ikke andet at gøre end at sætte kursen hjemad. 5 nm med 4 knob...det tager jo...ja: Lidt over en time. :sleep:

Mørket var faldet på da jeg kom ind i havnen med sten og det hele. Men der var god et par tilskuere, der så skeptisk til.

Ikke så langt fra min plads var de ved at sætte broen i stand og der lå derfor en lav arbejdsplatform. Jeg sejlede helt op til den og gjorde fast. Herefter kunne jeg sænke sten og anker ned på platformen og rykke og regere indtil ....HURRA!...stenen faldt af.

En oplevelse rigere og jeg kan også konstatere at ankerspillet har kanske betydelige kræfter. Hvid det tilsvarende var sket UDEN ankerspil så måtte jeg have droppet ankeret. Der var NO WAY jeg kunne have løftet det op manuelt.

Andy

Jeg overvejede også at droppe det hele med en bøje - men ankeret er et ægte rustfrit Bruce og jeg havde lige købt 20 meter ny kæde så jeg orkede ikke at tænke på at det måske blev væk.. :headbang:

Ikke for å være festbrems, men meg bekjent, så har aldri Bruce blitt laget i syrefast. Er det skinnendes blankt, er nok dette en brucekopi eller M-anker. Men kostnadene er der likefremm. Kjetting og anker koster litt.

Ikke for å være festbrems, men meg bekjent, så har aldri Bruce blitt laget i syrefast. Er det skinnendes blankt, er nok dette en brucekopi eller M-anker.

Hmm...du har ret! Jeg troede at det var et Bruce netop fordi det var poleret/syrefast/rustfrit. Jeg ser i øvrigt på Bruces hjemmeside at de ikke længere laver ankere til "privatmarkedet".

Men som du siger: Nyt anker + kæde løber hurtigt op i mange tusiinde kroner anyway.

Tak for korrektionen!

Andy

Det samme skjedde meg med den Brucedreggen jeg har akter. Vi hadde ligget ved en øy sør for Marstrand om natten, og skulle til Læsø om morgenen. Det var far som brøt seg opp i 4 tiden. Syns dreggvinshen var litt treg, men opp kom den, og jeg hørte den låste seg mot badeplatformen. Så gikk vi til Læsø med ni knop, og fortøyde der om morningen. Først da fikk jeg se steinen, en rundstein med diameter på ca 30 cm. Jeg forstår at jeg var heldig, for jeg bare slapp ut dreggen (frittfall), og når jeg dro opp igjen var den borte.

Det er ikke mange som har smuglet stein fra Sverige til Danmark.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Vurderte å skifte fra Engbo til Bruce-kopi i år, men nå lurer jeg på om jeg tør. Her var det mange som har slitt med Bruce på stenbunn....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har aldri fått stein med opp på ankeret, men så er det et godt gammeldags stokkanker jeg har. Tare derimot, har jeg fått mye av spesiellt i bukta rett utenfor det nye ilandføringsanlegget for gass ved Aukra. Måtte bruke "kjøttkniven" for å få skjært fram ankeret. Det var som å kutte salat.

Bakdelen med stokkanker er at en sansynligvis trenger litt mere vekt for at det skal kunne konkurrere med de nyere typene.

Per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...