avmønstret5 Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Brucetypen er generelt et bra anker og betydelige bedre i forhold til vekt enn mange av de eldre typene. Svakheten er "fiskeegenskapen" og hard sandbunn. Men i dag er den mange nye ankertyper å få, noen med svært gode egenskaper, - se tidligere tråder hvor dette har vært diskutert. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg har paraplydregg. Den er det beste som finnes på markedet. Da slipper du stein-problematikken. Jeg er (litt) enig med deg. En god paraplydregg med god vekt i stokken er sannsynligvis det beste allround ankeret. Til å klore seg fast på steinbunn er det uslåelig. Til få tak på leire er det vel ikkeno som slår Bruce med avarter. Vi bår også ha i bakhue at Bruce var alldri tiltenkt å sitte på en lystbåt som ligger på svai. Den er tatt frem for å ankre opp digre plattformer hvor strekket er kontrollert og alltid i samme retning. Og de bruker en supplybåt med en diger winch på for å ta det opp igjen etter pennantwire. Når så man sist en tankbåt med Bruceanker? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Alltid spennende å lette anker når man har Bruce . Jeg har fått mye rart på kroken. Alt det vanlige (vannledninger,lavspentkabler,hyyysj), og så har jeg fått en radio fra et stereoanlegg. Utrolig hva som kan feste seg i kloa. Jeg er nøye på rutinene for å kjøre fast Ilas Bruce'n. Har alltid et gitt turtall på maskinen, og dregger den da har jeg enten en stein i kloa, eller dårlig holdebunn. Bortsett fra denne lille uvanen er det et bra anker som aldri har sluppet etter at rutinene kom på plass. Med Baug mot land wincher jeg inn til jeg ser hvitøyet på madammen som har tredd baugtauet etpar runder rundt bolten på land, deretter slakkes kjettingen endel. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Radio ? Fisket du med ankeret inn i nabobåten ? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Nei, men det som var litt rart var at det var en 220V type slik man hadde i stereoanlegg hjemme fra tidlig 80 tallet antar jeg. Jeg gjorde slik man gjør når man får en liten hummer, sa til meg selv at denne var altfor liten, og gav den tilbake til kong Neptun. Jeg har ligget noen hundre ganger på svai med Bruce i skagerak, og ankeret ser for meg ut til å henge veldig bra, selv om vinden skifter retning. Aldri har jeg opplevd å våkne på ny plass. Bruce ankeret har for meg vært et veldig ærlig anker. Enten setter det seg, eller så gjør det ikke det. Har kommet frem til at Ilas Bruce'n min (kopi) sitter på det meste, men dersom ankeret hukker tak i stein og fjell (det høres og merkes med kjetting!) seiler jeg videre til neste plass selv om båten henger som støpt. Det samme gjelder dersom gjørmebunnen er veldig løs. Da sitter Bruce'n dårlig. Har 20 kilo på 50 meter 8mm kjetting forut, og 15 kilo på 50m 6mm kjetting akter, seilbåt 38 fot. Jeg kjører alltid ut mye kjetting, dvs 4-5 ganger dybden eller alle 50 meterene på inntil 20 meters dyp. Da kommer jeg under tabellen, men har tross alt over 100 kilo ute(forut), så kjetting henger gjerne relativt rett ned. Ankrer kun der jeg ligger skjermet for sjø. Anbefaler å koble en buzzer (29 kroner på Clas Ohlson) Den har jeg koblet på alarmutgangen på plotteren. Uler med 110dB nede i salongen dersom båten flytter seg i løpet av natten. (ankeralarm finnes vel på de fleste plottere)) Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Her i nord bruker vi å kaste ut et lite fiske-blylodd fra akterenden, når vi svaier på baugankeret. Snoren på blyloddet tres ned til lugaren, og enden knyttes fast til fars storetå. Hvis vinden snur båten, så våkner alltid far :-) Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Et annet tips, er å fjerne svivelen på ankeret. Jeg har sett mange svivler i syrefast som knekker..... Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 På ei skute vi hadde tidligere ble det stadig tatt opp stein når vi dregget opp på fiskeplasser. Dregget gjerne på 200-300 meters dyp. Ved ett til felle fikk vi opp fra 200 meters dyp 4 store dregger/anker med tilsammen over 1000 m med dreggtau og kjetting. Det var ei flott smørje som hang i baugen. Etter å ha dradd tauverket inn på dekk kjørte vi til land med hele vasen hengende i baugen. Vi satte baugen inn mot brygga og fikk lagt fra oss lasset der. Det ble en anseelig haug som måtte kjøres bort. Dreggene tok vi selvsagt vare på, men tauverket hadde nok sett sine beste dager. Til å trekke opp svineriet hadde vi en stor lavtrykksvinsj med 800m wire. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
timezero Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Hvis jeg får dette til , så skal det komme ut et bilde under her med bilde av en anker svivel. Den røde pila indikerer bruddstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Vi bår også ha i bakhue at Bruce var alldri tiltenkt å sitte på en lystbåt som ligger på svai. Den er tatt frem for å ankre opp digre plattformer hvor strekket er kontrollert og alltid i samme retning. Det er vel en stund til fritidsbåter begynner å ankre opp med "suction anchors"! 14 m høye, 4,5 m i diameter sylinder som suges ned i havbunnen med noen vanvittige vakuum-pumper. Største veggtykkelse 70 mm. Skarv FPSO installerer en bråte sånne. Litt upraktisk å ha på dekk av en 30 fots båt dog... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
avmønstret5 Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg er (litt) enig med deg.En god paraplydregg med god vekt i stokken er sannsynligvis det beste allround ankeret. Bra du er bare litt enig Jeg prøver bare å ikke ripe opp i tankene på alle netter som er blitt ødelagte med den f.... elendige paraplydreggen som ikke er verd mer enn sin egen vekt av en stein. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Dregger blir vi nok aldri helt enige om. Det blir spennende å prøve Bruce kopi ankeret. Har ingen egen erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg tror ikke Bruce Springsteen hadde blitt glad om du slapp den originale steen'en uti nei.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Det er vel en stund til fritidsbåter begynner å ankre opp med "suction anchors Nå har jeg vel ingenlunde foreslått et slikt prosjekt. Selv om man leser mellom linjene. Med sterk lupe. Prøvde bare å belyse bakgrunnen til disse greiene. Og att paraplydregg ikke alltid er dårligst. Og at Bruce ikke alltid er best. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Neida, jeg mente ikke at du hadde foreslått noe slikt. Jeg synes bare det er litt interessant hvordan utstyr som i utgangspunktet er ment for oljeindustrien/skipsfart/forsvaret finner veien inn i våre små båter etter noen år. GPS, AIS, osv og altså Bruceankere Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Men jeg venter i stigende spenning på at den første kommer utpå her og erklærer at han/hun har montert AH-winch på jolla og tre drop-down thrustere, Hi-pap og DP på båten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg kan godt røbe, at jeg kom i land og situationen blev løst - men inden jeg fortæller hvordan jeg gjorde så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvad I havde gjort i sådan en situation... Jeg synes det er flott at MajorAndy og andre legger ut denne typen tråder. Jeg har flere ganger opp gjennom årene fått opp "ubehagelige" ting i ankeret. Jeg har alltid hatt flaks og klart å ordne det selv. Jeg synes alvoret i det Andy beskriver er vindforholdene. En ting er å løse fortøyningsvansker/ankringsvansker når det er stille. Det er noe helt annet å løse problemene når det blåser. I Strømstad traff jeg for noen somre siden en kar som kjørte rundt med småbåt i den indre havna. Han ventet på at folk i båtene sine skulle dra opp akterdreggen og oppleve at denne satt fast i moringskjettinger. Han tok 1/1 flaske brennevin for hvert anker han løsnet ved å dykke ned på bunnen. Min vanskeligste hendelse har hittil vært i Smøgen da jeg hadde fått en kabel inn i Bruce-orginalen. Jeg mågtte slite en stund for å få tjoret kabelen med tau til badeplattformen slik at jeg kunne senke ankeret, og alt til stor underholdning for endel andre nær ved. Da er det viktig å kunne beholde roen. Jeg har tenkt mye over i hvilke situasjoiner jeg vil jobbe for å beholde anker og kjettinmg, og når jeg vil ofre denne fortøyningen. Jeg ser i år at syrefast kjetting og syrefast anker har blitt en god del dyrere enn hva jeg betalte i 2006, så grensen for når jeg lar ankeret gå er nok hevet. Jeg har mye tau ombord og fender, slik at jeg kan komme tilbake og heve ankeret der hvor jeg har lagt ut en fender. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har brukbak talje ombord. Men å heve kjetting og anker for hånd alene er nok tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 roaldbj!........ Du minner meg på en opplevelse jeg hadde på Veidholmen utenfor Smøla. Jeg hadde ankret ute og halt hekken inn til kaia. Fin måte å ligge på men ikke så vanlig når det er stor forskjell på flo/fjære. Etter å ha ligget slik noen timer så dukka det opp en av "gammelkaraijn" og han sto liksom bare å klødde seg i skjegget. Jo,... han kunne fortelle det at omtrent der ankeret mitt lå så var det lagt ut en fortøyningskjetting på tvers av den posisjonen hvor jeg lå. Grov kjetting var det også. Ikke så vanskelig å finne ut for vi så jo landfestene til "udyret". Heldigvis gikk det bra, men kjenner skjelven enda med tanke på slitet jeg ville ha fått om jeg skulle ha pæsa på både ankeret mitt og kjettingen. Har stokkanker som egentlig er en gigantisk fiskekrok. Per Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Langt utenfor denne tråden Per Kålin, men jeg har enda ikke turt å spørre om hvor stor LK3693 er. Når du snakker om stokkanker, så ser jeg for meg noe på 100 kg og langt mer enn det. Er dette korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 hvor stor LK3693 er? Nå kan det ikke være lenge til du får svar på dette, Roald. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Brodern Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Jeg har også opplevd dette med bruce-ankeret. Jeg løste det ved å feste et tau i hullet i andre enden av ankeret. Dette tauet ble satt fast og så slapp jeg ut på kjettingen til ankeret snudde seg og steinen gikk i sjøen Jeg har festet ankertauet mitt nederst her på Brucekopien min, og lar linen gå opp langs stammen og har surra den i det øverste øyet med 8mm nylontau. Ved stein i ankeret kapper jeg bare surringa, og ankeret vipper. Jeg har alltid gjort det slik med paraplydregg også, men surra med tykk sene slik at man klarer å kjøre av sena hvis dreggen satt seg i stein. Da vipper den løs. Bruker ikke dregg til ankring om natta uansett. På hjemtur fra Hortentreffet i sommer fikk jeg stein i ankeret i Paradisbukta, første gang jeg brukte det. Bakket bare over det og vippet det løs som normalt, halte det opp og kutta surringa og steinen forsvant. Genialt egentlig. Funker fint for meg som har liten båt ihvertfall. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.