rogsir Startet 14.April.2008 Link til dette innlegget Startet 14.April.2008 Vi er 2 stykker på jobb som har snakket litt i hele vinter om at vi burde få tak i en snekke å ha på mjøsa. Så ble det plutselig bestemt, i sommer skal vi kjøpe en båt ett eller annet sted langs den norske kyst for så å kjøre denne til oslobyen og deretter få den opp til mjøsa med lastebil e.l. Vi er litt svake for dory 32, og dette er nok den båttypen vi kommer til å slå til på. Nå har vi funnet en båt med bra maskin, hvordan er turen fra florø til oslo, vi har begge erfaring med båt, navigering og bruk av gps samt sjømerking holder vann hos begge. Så spørsmålet er: hva menes om denne turen ? Sitér dette innlegget Link to post
JoK Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Kjempetur, kan anbefales! Sørg bare for at båten er helt i orden før avgang fra Florø, hvor alt dere trenger er tilgjengelig. Og sett av minst tre uker til ekspedisjonen, slik at dere har tid til å vente på brukbart vær på de utsatte strekningene. JoK Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det kan bli både himmel og helvete det. Hvis været er fint og alt fungerer som det skal så kan det bli en fin tur, men hvor ofte er det at det skjer når man kjøper noe? Har tilgode og oppleve å kjøpe brukt som har fungert i timevis uten at det har vært ett eller annet som har skjedd. Som oftest bare bagateller, men når man ikke kjenner båt og motor blir bagateller fort til problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Den første 1/4-delen er kjempebra. Eg hadde heller brukt mykje betre tid på Vestlandet. Kanskje er det råd å senda båten med tog frå Bergen? Det kan fort bli mykje transport om de skal heilt til Oslo på tre veker. Korleis er båtlivet i pøyla Mjøsa? Ask Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Trur jeg vill støtte "Stålmarken" og "Ask" her. Å legge direkte ut på en så lang tur med en (gammel?) dory som er ukjent er ren gamling. Nyt kysten på Vestlandet en uke eller to og ta toget fra Bergen eller Stavanger. Lykke til på hav og pytt. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
JanB Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det finst mange trådar her på BP om turar og transportar frå aust til vest, eller motsett, og eg pleier som regel legga inn ein link til min hentetur frå Oslo til Bergen. No har eg gjort det igjen. Håpar det kan vera til nytte. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Per T Kålin Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Slutter meg til JoK sitt innlegg! ..... Hvis du tar strekningen Stavanger Mandal i stille vær med så liten båt så er dette en fantastisk tur. Med "vettet" med på turen så ser jeg ingen grunn til at en skal sende skuta med annen transport. Som også Stålmarken sier. Jeg har oppdaget at det er påfallende mange ulykker som skjer når en er på tur med nyinnkjøpt båt. Såkalt "HENTETURER". Noe å tenke på kanskje. Derfor ta god tid for å sette sig inn i båtens "leamikk" før en tar til på den STORE turen. rogsir........Hvis du trenger tips om overnattingskaier så kontakt meg. Per Redigert 14.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Vi er 2 stykker på jobb som har snakket litt i hele vinter om at vi burde få tak i en snekke å ha på mjøsa.Så ble det plutselig bestemt, i sommer skal vi kjøpe en båt ett eller annet sted langs den norske kyst for så å kjøre denne til oslobyen og deretter få den opp til mjøsa med lastebil e.l. Vi er litt svake for dory 32, og dette er nok den båttypen vi kommer til å slå til på. Nå har vi funnet en båt med bra maskin, hvordan er turen fra florø til oslo, vi har begge erfaring med båt, navigering og bruk av gps samt sjømerking holder vann hos begge. Så spørsmålet er: hva menes om denne turen ? Hei Ver no forsiktig så dere ikke får en Dory med gammel galv.saum disse kan vere rustet inne i bordet. Ellers så anbefaler jeg turen men beregn god tid. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Gå trøstig i gang dere,viktigste med en klinket trebåt i denne størrelsen er å ta hensyn til stampesjø i mot,men dette sier seg vel selv. Ellers trodde jeg her ikke her var flere igjen av tredorryene her i distriktet.Endel ble jo bygget om til fritidsbåter i sin tid. God reise. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Hei, ein fin tur. Vi har reist en del av den strekninga. Sjekk olje, vatn, diesel oga alt anna. Ein fin tur. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
rogsir Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) oioioi, tukker og bakker for raske svar. Først av alt, vi skal ta turen langs kysten, det er 75% av poenget bak planen, å ta båten opp til den hvite by er bare en bonus. 3 uker blir nok litt mer enn mulig, men 14 dager med helgene er en praktisk mulighet, det sitter en bmc 2.2 liters motor i båten, denne skal iht selger være meget bra, dette sikres ved å bringe rikelig med verktøy og en god gammel 6hk påhenger og noe gasolin (just in case) båten fikk seg en heftig runde for et par år siden, og spantene er delvis byttet samt at endel nagler er av nyere årgang, båten er det håp for.. så den største bekymringen er nok været, det skal være med en gummibåt og for just in case tilfellet her skal vi også ha med oss våtdrakter (bedre føre var) blir nok endel stopp underveis, men det er per i øyeblikk uten plan da vi skal ta turen for opplevelsen. finner vi ett sted vi liker så stopper vi og tar en liten runde, sover litt for så å ta oss frem til neste paradis. Når det gjelder båtliv på mjøsa så vet jeg at det er mye båt uten at jeg kjenner til noe mer enn bølgene mellom gjøvik/hamar, saken er at jeg kun har en liten plastrakett i hovedsak for vannlek og en rask iskrem og en liten dukkert på feil side av dammen jeg har jo hørt snakk om livlige leirer nedover mot oslobyen, og det er denne biten av dammen vi vil kunne nå tak i med en snekke, har sett på disse små snekkene på 21 og 24 men det holder ikke mål. Samkjøper er innehaver av en dory som har sett sin beste tid, og hvorfor ikke da få tak i båt hvor man kan benytte delene man har ?? så spørsmål igjen, er det så ille at man bør holde god avstand til land nedover er det mye umerkede skjær o.l. ? Redigert 14.April.2008 av rogsir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Når du insisterer på å ta turen alikavel. Har erfaring med gammel motor og båt, og har ved eit par anledniiger vært veldig glad for at jeg hadde som vane å ligge godt klar av land ved pålandsvind. Lykke til Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Diesel248 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Dere får ein fin tur. Vi henta ein båt i desember. Første gong vi såg den (Vi hadde snakka med selgar). Så var detførste prøvetur med båten: 5timars tur heim att. Lykke til! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
JanB Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Å gå langt ute frå land på opne strekk er alltid ein god regel. Spesielt gjeld dette strekningar som Jæren, Lista og Lindesnes (eller tek de kanskje Spangereidkanalen?). Langt fra land er ikkje bølgene så krappe (gjeld spesielt Jæren), og får du motorstopp kan du driva ei stund (og forhåpentleg få hjelp) før du møter land. Lenger austpå er det også mykje "rakkebåar" og ureint farvatn nær land. Men før eller seinar må ein jo gå til lands, og då krevst det uansett ein god navigatør. God tur! Redigert 15.April.2008 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
emilskj Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 så spørsmål igjen, er det så ille at man bør holde god avstand til land nedover er det mye umerkede skjær o.l. ? Hei Svaret på spørsmålet ditt over finner du i sjøkartene som du selvfølgelig har med deg på turen. Kjøp dem gjerne allerede nå og planlegg seilasen hjemme på stuegolvet. Det er ofte halve gleden. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
rogsir Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Påhengeren vil jo henges på slik at man kommer seg til lunere vann i tilfelle noe skulle skje. Er det noen som har erfaring med bmc motorer positve/negative, hva er det største problemet ? vi har så godt som dratt handelen i land, skal se på den neste helg om alle planer går opp, og vi har forferdelig god tid til turen ser det ut til på ferieplanen, da den eneste tiden vi kan få til noe med felles fri er Juli/august tiden, det passer fint for alt, og siden det er litt frem i tid er det mange muligheter med tanke på fiksing av diverse slik at vi feks. kan være sikre på at motoren går veien uten annet enn diesel og sjøluft. er det feks problemer med varmgang ? dyser ? dieselpumpe ? Sitér dette innlegget Link to post
rogsir Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Da er vi blitt skipsredere, skipet ligger innerst i hardangerfjorden, så vi slipper litt lettere unna ang. turen. Testet maskinen og makset på 6 knop, skal dra båten opp for en liten vask før turen, hva er sjansene for at propellen er justerbar ? motoren har ikke motstand med dagens system ivertfall. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Gratulerer med båtkjøp! Testet maskinen og makset på 6 knop, skal dra båten opp for en liten vask før turen, hva er sjansene for at propellen er justerbar ? motoren har ikke motstand med dagens system ivertfall. Forstår ikkje heilt kva du meiner her. Meiner du vribar propell? Det registrerte du i så fall då båten blei testa...? Kva meiner du med at motoren ikkje har motstand? Du har jo fått båten opp i 6 knop...? Men har du vribar propell, så kan propellvengene stå nøytralt. Då er det berre å gi litt forover eller akterover. Elles får de ein lang tur ut hardangerfjorden. Ikkje så mange gjestehamner og uthamner i indre del, men til gjengjeld blir det mykje meir når de kjem ut i sunnhordlandsbassenget. Men sidan båten ligg innerst i Hardangerfjorden, ville eg likevel vurdert biltransport over fjellet, og heller brukt ferietida til å bli kjent med båt og omgjevnader på heimlege trakter. Men uansett: God tur og lukke til med båten! Redigert 28.April.2008 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
rogsir Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 turen er som sagt 75% av poenget, så vi hadde nok bare kjøpt en snekke som ligger på mjøsa om det hadde vært poenget, men kystturen frister. ikke vridbar fra ombord nei, men undrer litt på om det er lov å håpe på at det er justerbare blader som man kan endre på bak der, eller er det alltid låst til en vridning ? motoren gikk like lett i gir som i fri, må finne en løsning som gir dytt, mulig vå må bytte propell om den ikke er vridbar. motoren er fra 1980, starter så ren og fin ut, og det har blitt satt inn en ny byttedynamo fra vw på 60A, er ikke redd for turen med den motoren, båten var helt tørr innvendig, vi gleder oss. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 LYKKE TIL Sitér dette innlegget ] Link to post
rogsir Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Turen blir stor Så må vi ha tips om nydelige havner langs etter ruten vi skal kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Du ber om gode råd i forhold til havner. Du har ikke presisert hva du mener med "innerst i Hardangerfjorden. er det Eidfjord eller Odda? Det er mange år siden jeg var der med båt, men da var det i alle fall mulig å legge seg til i Kinsarvik. Videre utover vil jeg anbefale en tur inn Fyksesundet, til Botnen. Øystese har båtforening, Norheimsund gjestehavn. I Herand er det en liten havn, i Jondal har vi overnattet ved liten brygge innenfor fergekaien. Uthavn finner du ved Silda, og helt nord på Varalrsøy. God havn i Mauranger. Havn i Rosendal, men dersom hotellet ikke har lagt ut flytebryggene sine er havneforholdene dårlige. Uskedal har god havn, der får du både strøm og vann. Neste havn er så Husnes, men jeg kan også anbefale Årbakka på Tysnes. Da skulle du ha brukt et par uker på det strekket, så resten av kysten i samme tempo vil ta tid, men være en fantastisk opplevelse! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
roaldbj Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 ...... Så spørsmålet er: hva menes om denne turen ? Hvor langt har dere kommet nå? Jegt synes planen er flott. Enda flottere er det at dere drøfter dette på Båtplassen. Da er det mange som lærer enda mer om fritidsbåter og seilingsfarvann. Sitér dette innlegget Link to post
rogsir Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Vi setter kurs fra Norheimsund lørdag 9. august, vi har hatt 2 herlige helger med båten lokalt i fjorden, har lagt nytt bortimot alt som er av ledninger, har kjøpt inn 2KW bensingenerator, har overtalt min gamle onkel og hyttemotoren en suzuki 9.9 four stroke blir med på turen, motorteknisk så ligger bmc godt i kurs hos meg etter testhelgene.. det store spm: å feste påhenger til båten gir trygghet, men en jolle er greit å ha om man skal i land uten gode brygger ? 8/10 fot ? Sitér dette innlegget Link to post
rogsir Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Da ble det 9 fots gummijolle for slep, kanskje motoren var litt overkill, men regner med at den vil ligge pent. litt usikker på været, men håper det holder seg moderat uten stormer o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.